به دلیل كاهش ماهی در زیستگاههای این گونه مرغ دریایی تاكنون از 22 گونه آلباتروس 18 گونه منقرض شده و برآورد می‌شود كه هر سال بیش از...
 
 موسسه وئولیا (Veolia Environment Wildlife ) كه در حفظ حیات وحش فعالیت می‌كند هر سال در بین هزاران عكس ارسالی حیات وحش در 5 بخش مختلف برترین عكاس های حیات وحش را معرفی می‌كند. برای سال 2010 این موسسه 5 عكاس برتر را معرفی كرده است. با توجه به این كه تعداد عكس ها 5 قطعه است بنا براین در این گزارش برندگان جایزه جرالد دورل برای حیات وحش در حال انقراض را نیز كه در سایت وئولیا معرفی شده اند، ارایه می‌شود. 5 عكس نخست گزارش مربوط به 5 عكاس برتر حیات وحش 2010 و 6 عكس بعدی مربوط جایزه جرالد دورل 2010 هستند. 
 

صحنه‌ای دیدنی و تا اندازه‌ای غم‌انگیز از شكار یك غزال كوچك توسط دو یوزپلنگ (چیتا) در پارك كگالاگادی در آفریقای جنوبی . عكاس بریجنا بارنارد.
 
حیات وحش

تصویر فعالیت مورچه‌ها در هنگام شب در كاستاریكا كه بنس میت عكاس آن برنده جایزه سال 2010 بهترین عكاس حیات وحش شد.
 

تصویر گروهی پلیكان گونه دالماسیان در شمال یونان. عكاس یاری پلتوماكی.
 
خرس قطبی

اریك گرونینگساتر همراه با اعضای انستیتوی نروژی خود در ناحیه اسوارلبارد در نروژ بود وقتی كه یك خرس قطبی به آنها نزدیك شد. اریك می‌گوید: دوربینم را فدا كردم و از داخل قایق به كمك ریموت كنترل توانستم این عكس را بگیرم. او افزود: خرس قطبی چند بار دوربین را بو كرد، به این ور و آن ور انداخت و سپس دوربین را به داخل انبوه برف پرتاب كرد.
 
 كروكودیل

تصویر دیدنی آرواره‌های یك كایمن، گونه‌ای كروكودیل آمریكای جنوبی در منطقه پانتانال در برزیل كه توسط ماهی‌های خونخوار پیرانا احاطه شده است.
 
میمون

تصویر یك تارسیه گونه‌ای میمون كوچك با چشمان بسیار درشت در جزیره بورنئو كه نسل آن در معرض خطر انقراض است. عكاس تیم لامان از آمریكا.
 
کرگدن

یك كرگدن سیاه جنگلی در نزدیكی دریاچه ناكورو در كنیا كه به شدت در معرض تهدید انقراض نسل قرار دارد. عكاس گریگ دو توا از آفریقای جنوبی.
 

چند آلباتروس بال سیاه در آبهای جنوب اقیانوس آرام بر سر یك ماهی جدال می‌كنند. به دلیل كاهش ماهی در زیستگاههای این گونه مرغ دریایی تاكنون از 22 گونه آلباتروس 18 گونه منقرض شده و برآورد می‌شود كه هر سال بیش از صد هزار آلباتروس كشته می‌شوند. عكاس توماژ راژینسكی از لهستان.
 

سگهای وحشی آفریقایی از گونه‌هایی هستند كه تنها در مناطقی از قاره سیاه زندگی كرده و به صورت گروهی شكار و زندگی می‌كنند. تصویر یك سگ ماده در نزدیكی لانه‌اش كه مراقب توله‌هاست در پارك وحش ونسیا لینپوپو در آفریقای جنوبی. براساس آخرین برآوردها تنها 5 هزار قلاده از این گونه سگ باقی مانده است. عكاس نیل آلبریج از آفریقای جنوبی.
 

تصویر دیدنی یك وال گونه اسپیرم كه به دلیل سر بسیار بزرگ و مكعب شكلش كاملا از سایر وال‌ها تشخیص داده می‌شود. سر بزرگ این وال یك سوم از طول بدنش را تشكیل داده و اكنون به دلیل شكار بی‌رویه نسل آن به شدت در معرض خطر است. عكاس تونی وو از آمریكا.
 

تصویر یك ببر بنگال در بیشه‌زاری در پارك ملی راتهامبور. انواع گونه‌های ببر در فهرست قرمز انقراض قرار دارند. عكاس اندی روس از بریتانیا.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir/  بهرام افتخاری
 
مطالب پیشنهادی:
5 عكاس برتر حیات وحش 2009
 بهترین عکس‌های طبیعت در سال 2010 با موضوع اقیانوس
 عکس‌هایی زیبا از دنیای حیوانات و پرندگان
20 عکس زیبای حیات وحش و طبیعت از بهترین عکاسان دنیا
چشم در چشم شگفت‌انگیزان! (تصویری)