آنها چون مواد حساس به نور مناسب نداشتند، مجبور بودند زمان نوردهی را بسیار طولانی کنند. به عکس‌های اولیه آنها را هلیوگرام می‌گفتند و زمان نوردهی این عکس‌ها...
 
 827 فرانسه- اصطبل و کبوترخانه: این تصویر مبهم یکی از نخستین عکس‌های گرفته شده به وسیله آدمی است. مخترع فرانسوی به نام نیسه‌فور نیپس  Nicéphore Niépce و برادرش کلود از سال 1793، روی روش‌های مختلف عکسبرداری کار می‌کردند. آنها چون مواد حساس به نور مناسب نداشتند، مجبور بودند زمان نوردهی را بسیار طولانی کنند. به عکس‌های اولیه آنها را هلیوگرام می‌گفتند و زمان نوردهی این عکس‌ها، 8 ساعت بود. این عکس گرچه نخستین عکس گرفته شده نیست ولی قدیمی‌ترین عکس به جامانده از این مخترع فرانسوی است. 
 
 
اصطبل و کبوترخانه
 

1855 - جنگ کریمه: راجر فنتون Roger Fenton را می‌توان یکی از نخستین عکاسان جنگ دانست. او در سال 1855 با دشواری فراوان و در حالی که با بیماری وبا مبارزه می‌کرد و درد دنده‌های شکسته را تحمل می‌کرد، وسایل عکس‌برداری را بر پشت اسب‌ها به مناطق جنگی کریمه برد و 350 عکس از این جنگ گرفت. ولی نه ملکه انگلیس و نه دیگر پشتیبانان مالی وی حاضر نشدند عکس‌های وی را از اجساد و تآثیرات مخرب جنگ را ببینند: 
 
جنگ کریمه

1896 - نخستین عکس اشعه ایکس گرفته شده از انسان: این عکس تصویری است از دست و حلقه ازدواج ویلهلم کنراد رونتگن. شخصی که نخستین بار متوجه شد با اشعه ایکش ساطع شده از سیانید باریم، می‌توان داخل بدن را مرئی کرد: 
 
 نخستین عکس اشعه ایکس گرفته شده از انسان
 

17 دسامبر 1903: اورویل و ویلبر رایت دو مکانیک دوچرخه، برای اولین بار در آمریكا پرواز کردند. گرچه پرواز اول فقط 12 ثانیه طول کشید ولی آغازی شد برای تحولی جدی:
 
 
 

1910 –انگلستان: لوئیس‌ هاینه Lewis Hine با عکس‌هایش همان کاری را انجام داد که چارلز دیکنر با رمان‌هایش. ‌هاینه با سفر به مناطق مخالف کشور عکس‌هایی از زندگی دشوار کارگران کودک گرفت. در این عکس گروهی از کارگران کودک دیده می‌شوند که کارشان جدا کردن زغال‌سنگ از خرده سنگ‌ها است:
 
 
 لوئیس‌ هاینه
 
25 مارس سال 1911: صاحبان یکی از کمپانی‌های تولید لباس زنانه در نیویورک همیشه درهای واحدهای تولیدی‌اش را قفل می‌کرد تا مطمئن شوند زنان جوان مهاجر محل کار را ترک نمی‌کنند و چیزی نمی‌دزدند. وقتی در طبقه هشتم این کارخانه آتش‌سوزی به راه افتاد، در عرض تنها 30 دقیقه، 146 کارگر مردند. بسیاری از کارگران خود را از بالا به پایین پرت کردند. این حادثه باعث شد توجه بیشتری به امنیت واحدهای تولیدی شود:
 
 
 
1923: کمال آتاتورک بنیانگزار تركیه نوین: او كه شیفته فرهنگ غرب بود حجاب را برای زنان عثمانی منسوخ و برای اولین بار با همسرش كه بدون چادر در ملاعام ظاهر شده بود عكس گرفت. كاری كه دقیقاً چند سال بعد الگوی رضا شاه در مبارزه با چادر در ایران شد. 
 
 کمال آتاتورک
 

21 ژانویه 1924: مرگ لنین: رهبر انقلاب بلشویكی روسیه و بنیانگزار حكومت شوراها پس از مرگش مومیایی و جسد او به موزه ای در مسكو منتقل شد.
 
 
مرگ لنین
 

6 اکتبر 1927: نخستین فیلم ناطق جهان The Jazz Singer تولید و به دوران درخشان سینمای صامت پایان داد.
 
نخستین فیلم ناطق جهان

 
1928: الکساندر فلمنیگ کاشف پنی‌سیلین (نخستین آنتی‌بیوتیک) در حال كشت دارویی كه انقلابی در پزشكی قرن بیستم ایجاد كرد. 
 
الکساندر فلمنیگ 

12 مارس 1930: آغاز راهپیمایی 240 مایلی گاندی برای براندازی استعمار انگلستان. او در مبارزه با سلطه انگلیس بر كشورش روش مبارزه منفی را برگزید و پیروز شد.
 

 

1930 آمریكا و اعدام سیاهان به وسیله سفیدان: این عکس در سال 1930 گرفته شده است و صحنه اعدام غیرقانونی دو سیاه متهم به جنایت را که اصطلاحا «لینچ» نامیده می‌شد، نشان می‌دهد. این دو نفر به وسیله انبوهی از مردم از زندان ایالتی به صورت غیرقانونی و به زور بیرون آورده شدند و بعد از شکنجه به دار آویخته شدند. چهره‌های بی‌تناسب شاد مردم، منقلب‌کننده است:
 

 
29 سپتامبر 1932، طبقه 69 آسمانخراش در حال ساخت GE Building در منهتن نیویورک - پس از ركود بی‌سابقه اوایل دهه 1930 در آمریكا كارگاه‌های ساختمانی تعطیل و كارگران بی‌كار شده در حال استراحت و مطالعه اخبار روز می‌باشند.
 

 
9 آگوست 1936، برلین: جسی اوونز در ورزشگاهی که هیتلر در آن حضور دارد، برنده دوی 100 متر المپیک می‌شود. جسی اوونز سیاه پوست در آن سال 4 مدال طلای خود را از چنگ ورزشكاران آلمانی كه به اعتقاد هیتلر نژاد برتر بودند در آورد. در آن روز هیتلر از شدت خشم استادیوم را ترك كرد.
 

 
3 مارس 1938: نخستین چاه نفت عربستان سعودی: كشور بادیه نشین عربستان كه جزء فقیرترین كشورهای جهان به حساب می‌آمد پس از اكتشاف نفت به ثروت هنگفتی رسید.
 

 

سپتامبر 1939: رژه سربازان آلمان نازی در حضور پیشوا در لهستان: سربازان آلمانی در مدت یك روز لهستان را به اشغال خود در آوردند و آتش جنگ جهانی دوم را شعله ور ساختند.
 

 
7 دسامبر 1941: حمله به پرل ‌هاربر: خلبانان نیروی هوایی امپراتوری  ژاپن با حمله ای برق آسا به ناوگان دریایی آمریكا در پرل ‌هابر (اقیانوس آرام) یورش بردند و علناً باعث ورود آمریكا به جنگ جهانی دوم شدند.
 

 
1941 - پرتره وینستون چرچیل: این عکس به وسیه یک عکاس کانادایی هنگامی که چرچیل به اتاوا رفته بود، گرفته شد. این پرتره یکی از مشهورترین پرتره‌های جهان است و گفته می‌شود پرتیراژترین پرتره دنیاست. علاوه بر این، از این عکس به عنوان روی جلد مجله تایم هم استفاده شد:
 

 
1941 - پرتره آن فرانک: هولوکاست قربانیان زیادی گرفت، ولی این کلمات «آن کرافت»، یک نوجوان 14 ساله یهودی، در قالب خاطرات روزانه‌اش بود که به این واقعه چهره و رنگ و لعاب ویژه‌ای داد. وی مدتها در آمستردام همراه خانواده‌اش، در یک اتاقک زیرشیروانی پنهان شده بود، ولی در سال 1944، محل اختفای آن و خانواده‌اش پیدا شد و همگی دستگیر شدند. آن و خواهرش تنها چند ماه قبل از آزادی اردوگاه اسرا، به علت ابتلا به تیفوس فوت کردند. در این پرتره وی با چشمان درشتش به آینده‌ای خیره شده که هیچگاه برایش رخ ننمود:
 
 
 
1943 سواحل نرماندی فرانسه: وقتی عکس زیر در یک مجله آمریکایی، جسد سه سرباز کشته شده را به تصویر کشید این سؤال مطرح شد که این سه سرباز در یک ساحل بیگانه چه می‌کردند و برای چه کشته شدند:
 

 
1944 - ساحل اماها، فرانسه: نیروهای آمریكایی در حال پیاده شدن در ساحل فرانسه تحت اشغال. در این روز آمریكاییان تلفات سنگینی دادند ولی با پیروزی نهایی روند سقوط آلمان هیتلری و آزادی فرانسه را تسریع بخشیدند.
 
 

 
1945  ژاپن، برافراشتن پرچم آمریكا در آیوو جیما: این عکس در تاریخ 23 فوریه سال 1945 گرفته شده است. شاید قبل از دوگانه کلینت ایستوود به درستی با این عکس آشنا نبودیم. ولی «پرچم پدران ما» و نسخه ژاپنی این فیلم «نامه‌هایی از آیوو جیما» کاملا ما را با این عکس آشنا کرد:
 

 
1945  آلمان- وقتی کمپ Buchenwald به تصرف نیروهای متفقین درآمد، فرمانده نیروهایی آمریکایی از دیدن جسدهای بی‌شمار این کمپ، آنچنان منقلب شد که دستور داد شهروندان آلمانی را به این کمپ بیاورند تا به چشم خود ببینند که نیروهای میهنشان چه اعمالی انجام داده‌اند:
 
 

1945 – هیروشیما: سه هفته بعد از انفجار بمب اتمی: آمریکایی‌ها و هر کس دیگری در جهان خبر واقعه را شنیدند و فهمیدند که بمبی قوی هیروشیما را نابود کرده است. ولی تاوقتی که سه هفته بعد عکس‌های هوایی از شهر ویران‌شده گرفته نشد، هیچ کس تصور درستی از میزان تخریب نداشت:
 

 
1945 - هیروشیما بعد از انفجار بمب اتمی: سرباز ژاپنی در محلی که قبلا سربازخانه در آنجا برپا بوده، قدم می‌زند:
 

 
1952 تهران: دکتر محمد مصدق در بیرون ساختمان مجلس: دكتر مصدق برای هزاران هواداری كه در تیرماه 1331 به طرفداری از او به خیابانها ریختند و باعث بازگشت او به قدرت شدند، سخنرانی می‌كند. همین مردم یك سال بعد (مرداد 1332) پس از كودتای 28 مرداد در طرفداری از شاه به خیابانها ریختند!!
 
مصدق
 
 
اول اکتبر 1949: مائو تولد جمهوری کمونیستی چین را اعلام می‌کند: ظهور یك ابرقدرت كمونیست دیگر در آسیا 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
ارسالی کاربران
 
مطالب پیشنهادی:
5 عکسی که دنیا را تکان داد!! (+18)
10 عکس تاثیرگذار!!
عکس‌هایی جالب و دیدنی از زمان‌های گذشته!!
چگونه از کودک خوابیده عکس‌های متفاوت و خلاقانه بیندازیم؟!!
چگونه از موضوعات ساده عکس‌های زیبا بگیریم؟!!