برخی امكانات دوربین‌ها هیچ وقت به كارتان نمی‌آید و برخی دیگر از امكانات كه اتفاقا در تبلیغ دوربین از آنها استفاده می‌شود، عملا با ارزش یا ویژه نیستند. انتخاب را به فروشنده واگذار نكنید؛ چرا كه....
  
خرید دوربین عكاسی همواره یك انتخاب خوب برای خانواده است. در این كه داشتن یك دوربین عكاسی برای ثبت روزها، لحظات و اتفاقات خوب و به یادماندنی نظیر یك مسافرت شیرین نوروزی چقدر مطلوب و وسوسه‌برانگیز است، شكی نیست و سخن ناگفته‌ای وجود ندارد جز این كه عكاسی از لحظات خوب، خودش بخشی از خوبی لحظه‌هاست و لذت اتفاقات دلنشین را دو چندان می‌كند و البته این كه با یك دوربین عكاسی ـ كه حتی عكس‌هایی با كیفیت پایین را ثبت و ماندگار كند ـ می‌توان از حسرت‌های آینده جلوگیری كرد. قبول دارید كه اتفاقات و جشن‌های بسیاری را در گذشته از سر گذرانده‌اید كه امروز آرزو می‌كنید ای كاش آن موقع دوربینی در دست داشتید و از لحظات آن خاطره‌سازی می‌كردید.
بر این اساس خرید یك دوربین عكاسی مخصوص خانواده بویژه برای زمانی كه به یك سفر خاطره انگیز می‌روید ، اگر ضروری نباشد دست‌كم یك اولویت ویژه است.
امروزه دوربین‌های عكاسی دیجیتال با امكانات بسیار و قیمت پایین تولید و عرضه می‌شوند و علاوه بر عكاسی آسان، انتخاب‌های متعددی را با هر مقدار پول در اختیار شما می‌گذارند. با این حال، خریدهایی كه آخر سر چنگی به دل نمی‌زند و بدتر از آن مایه پشیمانی و دلسردی می‌شود درباره دوربین‌های عكاسی نیز شایع است. احتمالا در میان اطرافیان، افرادی را می‌شناسید كه دوربین عكاسی گرانی دارند، ولی ذوق عكاسی ندارند یا برای مثال معتقدند عكس‌هایی كه می‌گیرند، ‌دلچسب و باكیفیت نیستند. دلایل این نارضایتی‌ها و احتمالا دردسرها متعددند اما اغلب به ناآگاهی و بی‌خبری از اصول خرید دوربین عكاسی بازمی‌گردند. اگر در خانه دوربین عكاسی ندارید، زودتر دست به كار شوید و اگر قصد خرید دارید، توصیه‌های زیر را آویزه گوش كنید تا مغبون نشوید:
 
ـ درباره آنچه می‌خرید، اطلاعات كسب كنید.
خرید دوربین عكاسی با سایر وسایل منزل و لوازم شخصی تفاوت دارد و اینجا ممكن است هر قدر پول بدهید آش نخورید! برخی امكاناتی كه دوربین‌های عكاسی جدیدتر دارند، احتمالا اصلا به دردتان نمی‌خورد و فقط باید پول این امكانات را بپردازید.

ـ‌ كاربرد دوربین عكاسی را برای خودتان مشخص كنید.
دوربین‌های عكاسی دیجیتال به 3 دسته حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شوند. از واژه آماتور بدتان نیاید، چون احتمالا همین نوع دوربین‌ها به كارتان می‌آید و برای عكاسی خانوادگی نیز كاملا مناسبند. انواع آماتور به 2 دسته معمولی و كامپكت (فشرده) تقسیم می‌شوند. انواع فشرده كه ظاهری شبیه قوطی كبریت دارند، معمولا امكانات پایینی ارائه می‌كنند كه مناسب عكاسی خانوادگی نیست.
این نوع دوربین‌های عكاسی معمولا كاربرد توریستی دارند و به درد افرادی می‌خورند كه آن را مدام با خود حمل می‌كنند و به سبكی و كوچكی آن بیش از هر چیز اهمیت می‌دهند. دوربین‌های حرفه‌ای چنان كه از نامشان پیداست، به كار حرفه‌ای‌ها می‌آیند و پیچیدگی عكاسی با آنها اغلب برای كاربران آماتور دردسرساز است.
علاوه بر آن بسیار گرانند، بدون لنز عرضه می‌شوند، سنگین و جاگیر هستند و امكاناتشان زودتر از سایر دوربین‌های عكاسی، قدیمی و ارزان می‌شود. این دوربین‌ها با لنز جداگانه از یك تا 10 میلیون تومان قیمت دارند و اغلب قابلیت فیلمبرداری در آنها موجود نیست.
 
دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای می‌توانند جایگزین دوربین آماتوری قدیمی‌تان شوند و قیمتی بیش از 400 یا 500 هزار تومان دارند. برای شروع، همان دوربین‌های آماتوری مناسب هستند كه امكان عكاسی ساده (حالت اتوماتیك) را دارند و با وجود پیشرفت تكنولوژی بیش از اندازه هم مناسبند!
فراموش نكنید امكاناتی كه امروزه در دوربین‌های آماتور وجود دارند تا چند سال پیش قیمت گزافی داشتند و فقط در دوربین‌های حرفه‌ای یافت می‌شدند. پس همان اول كار قصد خود از كاربرد دوربین عكاسی را مشخص كنید و با حرف دیگران وسوسه نشوید.
انواع جدید دوربین‌های آماتور قیمت بالاتری دارند و اگر می‌خواهید از پولتان بیشترین استفاده را ببرید، مدل‌هایی را بخرید كه چند ماه و حتی یك سال از عرضه آنها به بازار گذشته باشد، چون ارزان‌تر و مطمئن‌تر هستند.
دوربین‌های آماتور اغلب از 150 تا 600 هزار تومان قیمت دارند؛ ولی حدود 250 هزار تومان، قیمت بسیار مناسبی برای كاربران عكاسی خانگی است. با این پول، دوربینی با امكانات كافی و معقول گیرتان می‌آید.

ـ با افراد خبره مشورت كنید.
می‌توانید پیش از خرید، از اینترنت یا كاتالوگ‌ها برای بررسی امكانات دوربین عكاسی استفاده كنید. نظرخواهی از افراد خبره هم لازم است و مطمئن باشید اگر بدون آگاهی درباره كاربرد و امكانات دوربین عكاسی و صرفا براساس مبلغی كه در اختیار دارید یا ظاهر دوربین، آن را بخرید زیان می‌كنید.
برخی امكانات دوربین‌ها هیچ وقت به كارتان نمی‌آید و برخی دیگر از امكانات كه اتفاقا در تبلیغ دوربین از آنها استفاده می‌شود، عملا با ارزش یا ویژه نیستند. انتخاب را به فروشنده واگذار نكنید؛ چرا كه برای خرید هر دوربینی توجیه كافی یافت می‌شود.
یادتان باشد بالا بودن قیمت یك دوربین لزوما به معنای برتری آن نیست. همان طور كه گفته شد، دوربین‌های مدل جدید به واسطه برخی امكانات كه گاه كاملا بی‌ارزشند و فقط به دلیل جدید بودن گرانند، امكانات اضافی این دوربین‌ها ارزش اضافه مبلغی را كه می‌پردازید، ندارند.

ـ در خرید لوازم جانبی دقت كنید و محتاط باشید.
تخفیفی كه فروشنده به هر دلیل قبول می‌كند، هنگام فروش لوازم جانبی عملا جبران می‌شود. بدتر آن كه اغلب لوازم جانبی به چند برابر قیمت به خریداران بی‌اطلاع فروخته می‌شود. كیف دوربین، كارت حافظه، باتری، شارژر باتری و احتمالا محافظ لنز (فیلتر UV)‌ وسایل جانبی ضروری هستند و برای خرید آنها باید به اندازه خود دوربین اطلاعات داشته باشید.
برای این‌كه باتری و شارژر درون جعبه دوربین باشد از مارك‌های معتبر خریداری كنید. جدیدترین كارت حافظه را نخرید كه حسابی گران است و به انواع 2 یا 4 گیگابایت اكتفا كنید.
دوربین‌های عكاسی امكان انتخاب كیفیت عكس را به كاربر می‌دهند، ولی این را در نظر بگیرید كه قرار نیست با بالاترین كیفیت عكاسی كنید. عكس باكیفیت، حافظه زیادی اشغال می‌كند و از آنجا كه اغلب عكس‌ها روی كاغذ عكاسی چاپ نخواهند شد، پس از مدتی حافظه (هارد)‌ رایانه‌تان پر از عكس‌هایی می‌شود كه حجم زیادی دارند. كارت‌های حافظه كه ظرفیت آنها از 10 گیگابایت تجاوز نمی‌كند به یمن تولید انبوه و گسترش تكنولوژی ساخت، ارزان هستند.
محافظ لنز هم عملا قیمتی ندارد، ولی بنا به تجربه فروشندگان معتقدند سود این كار در لوازم جانبی است! اگر فروشنده قیمت‌های نجومی ارائه كرد، برای خرید لوازم جانبی به مغازه دیگری مراجعه كنید و مقایسه قیمت‌ها و چانه‌زنی را از یاد نبرید.

ـ عكاسی را یاد بگیرید.
لازم نیست در كلاس آموزشی ثبت‌نام كنید. پیش و پس از خرید كمی درباره اصول عكاسی بیاموزید تا هم خرید بهتری داشته باشید و هم با ثبت تصاویر عالی از عكاسی لذت ببرید. آزمون و خطا بهترین راه یادگیری عكاسی است كه امكانات آن در دوربین‌های دیجیتال بخوبی مهیاست، چون می‌توانید عكسی را كه انداخته‌اید، همان لحظه ببینید.
اصول هنر عكاسی، ساده و بدیهی هستند و حتی حرفه‌ای‌ها هم برای یادگیری همه امكانات دوربینشان راه دور و درازی نمی‌روند. اگر روش به كارگیری همه امكانات دوربین آماتور خود را بیاموزید، تقریبا تمامی اصول فنی این هنر را آموخته‌اید و دیگر یادگیری كار با امكانات دوربین‌های جدیدتر و حرفه‌ای دشوار نیست. كسانی كه كار كردن با دوربین ساده خود را یاد بگیرند، حتی می‌توانند نسبت به برخی صاحبان دوربین‌های حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای عكس‌های بهتری بگیرند. دیگر این كه آشنایی با قابلیت‌های دوربین عكاسی و برخی نكات فنی آنها برای ثبت تصاویر و نگهداری از دوربین عكاسی كمتر با مشكل مواجه می‌شوند. برای مثال استفاده دائمی از امكان فوكوس اتوماتیك یا بالا بودن نور تصویر دوربین عكاسی، مصرف باتری را افزایش می‌دهد و در نتیجه علاوه بر این‌كه این تصور را به وجود می‌آورد كه باتری‌ها خراب هستند، پس از مدتی به علت افزایش تعداد دفعات شارژ باتری، واقعا عمر آنها كم می‌شود. هنگامی كه می‌خواهید برای اولین بار از دوربین‌تان استفاده كنید، بهتر است افراد خبره را طرف مشورت خود قرار دهید.

ـ با امكانات اساسی دوربین عكاسی آشنا شوید.
رزولوشن یا وضوح تصویر پس از مارك دوربین عكاسی، اصلی‌ترین مشخصه آن است.
این پارامتر با واژه مگاپیكسل توصیف می‌شود و با كیفیت عكسی كه ثبت می‌شود و قابلیت بزرگ كردن آن روی كاغذ عكاسی رابطه دارد. هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، عكس گرفته شده قابلیت بزرگ شدن بیشتری دارد. بنابراین در عكس‌های خانوادگی كه معمولا در اندازه‌های استاندارد و آلبومی چاپ می‌شوند، به وضوح تصویر بالایی نیاز نیست. تا چند سال پیش، داشتن دوربینی كه 10 مگاپیكسل وضوح تصویر داشته باشد برای بسیاری یك آرزو بود؛ اما امروزه اغلب دوربین‌های ساده وضوح تصویری معادل 8، 10 یا 12 مگاپیكسل دارند. برای عكاسی آماتور كیفیتی معادل 6 یا 8 مگاپیكسل مناسب است و حجم زیادی از حافظه را هم اشغال نمی‌كند.
یكی دیگر از امكانات مهم عكاسی كه در دوربین‌های آماتور اهمیت بیشتری دارد، قدرت بزرگنمایی یا زوم است. این مشخصه به ویژگی ساختاری لنز دوربین بستگی دارد و در دوربین‌های آماتور كه برخلاف انواع حرفه‌ای قابلیت نصب لنز جدید ندارند، قابل تغییر نیست.
افزایش قدرت زوم، قیمت دوربین را بالا می‌برد. با این حال بزرگنمایی 6 تا 10 برابر كافی به نظر می‌رسد و اگر قرار باشد از اعضای خانواده‌تان عكس بگیرید، حتی همین مقدار هم ضروری نیست. قابلیت‌های دیگری نظیر تعداد عكس‌ها در ثانیه، سرعت شاتر، میزان باز شدن دیافراگم، حالت شاتر نامحدود، قدرت فلاش و... بیشتر به كار حرفه‌ای‌ها می‌آید و برای كاربران آماتور همان میزان قابلیتی كه در دوربین‌های ساده تعبیه شده، ‌كاملا كافی است. خلاصه آن كه اعداد و ارقام نباید خریدار را بفریبد. با پیشرفت فناوری امروزه قابلیت‌های اصلی و اساسی برای یك عكاسی لذت‌بخش و باكیفیت در ساده‌ترین دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده و اگر هنگام خرید حاضر شویم برای مثال به دلیل 2 یا 3 واحد وضوح تصویر یا قدرت زوم بالاتر چند ده هزار تومان بیشتر بپردازیم، احتمالا پولمان را دور ریخته‌ایم.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
 
مطالب پیشنهادی:
بلدید دوربین دیجیتال بخرید؟!
10 راهکار ساده برای گرفتن یک عکس خوب!
چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!
 مشهورترین عکس‌های جهان!!
 10 عکس تاثیرگذار!!