اگر دوست دارید این همه زیبایی را برای خود جاودانه کنید تا در شب‌های سرد و سپید زمستان هم بتوانید از این همه رنگ و زیبایی بهره ببرید، کارشناسان....
 
 اگر شما هم عاشق عکاسی هستید و دوست دارید همه زیبایی‌های بهار را برای خود جاودانه کنید، این مطلب را از دست ندهید که نکات کلیدی و مهمی را برای هرچه بهتر عکس گرفتن توصیه کرده است.
هیچ‌کس ‌نیست که از زیبایی‌های بهار و آب و هوایش لذت نبرد! فصلی که گل‌ها در نهایت زیبایی لبخند می‌زنند و رنگ‌های تر و تازه‌شان را به رخ‌مان می‌کشند. اگر دوست دارید این همه زیبایی را برای خود جاودانه کنید تا در شب‌های سرد و سپید زمستان هم بتوانید از این همه رنگ و زیبایی بهره ببرید، کارشناسان پی‌سی‌وورلد چند نکته را به شما گوشزد کرده‌اند تا بتوانید عکس‌های بهتری از این گل‌ها بگیرید!
 
فقط روی گل متمرکز شوید
هیچ راه خاصی برای عکس گرفتن از گل‌ها وجود ندارد اما بهترین راه، استفاده از یک لنز ماکرو (درشت‌کننده) یا استفاده از حالت «نمای نزدیک» (Close-Up) دوربین است. عکاسی ماکرو به شما این امکان را می‌دهد تا تمام قاب عکس را با جذابیت‌های قسمت‌های مختلف گل پر کنید و علف‌ها را از پشت صفحه حذف کنید.  
 
گل
 
 
عکاسی ماکرو، به خصوص هنگام عکاسی از گل‌ها، سختی‌ها خاص خودش را دارد. اولین و مهم‌ترینش، عمق میدان است که بنا به میزان نزدیکی عکاس به سوژه، باید کاملا کم باشد؛ حتی کمتر از یک اینچ (2.54 سانتی‌متر). این بدان معناست که شما باید به فکر ترکیب هنری عکس‌تان باشید. دوست دارید گل‌های زیادی را با وضوح کامل بگیرید یا فقط بخشی از گل را انتخاب می‌کنید؟ نمی‌خواهید که عکس‌های تیره و تار بگیرید!
 
اگر می‌خواهید تا سر حد امکان فوکوس کنید، باید تمام راه‌هایی را که می‌توان عمق میدان را کنترل کرد، در نظر بگیرید. دیافراگم دوربین اولین راهی است که می‌توانید با استفاده از آن، عمق میدان را مشاهده کنید. برای گرفتن عکس از نمای نزدیک گل‌ها، بهتر است حالت «تقدم دیافراگم» (Aperture Priority) دوربین را انتخاب کنید. هر قدر مقدار فوکوس بیشتر باشد، عمق تصویر هم بیشتر می‌شود (متاسفانه زمان گرفتن عکس هم طولانی‌تر می‌شود!). عمق میدان باید با سرعت شاتر هماهنگ باشد تا عکس تار نشود.
راه دیگر برای کنترل عمق میدان، که به وضوح راه قبل نیست، فاصله کانونی لنز است. اگر از لنز زوم (با فاصله کانونی متغیر) استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را در حالت نزدیک تنظیم کنید. دلیل اصلی این کار آن است که هر قدر فاصله کانونی بلندتر باشد، عمق میدان کمتر و کوتاه‌تر می‌شود.
 
آخرین نکته که از لحاظ اهمیت، چیزی کمتر از بقیه ندارد، این است که میزان فاصله از سوژه عکاسی، عمق میدان را به خوبی تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر قدر به گل نزدیک‌تر شوید، عمق میدان‌تان باریک و باریک‌تر می‌شود. بنابراین اگر بتوانید کمی عقب‌تر بروید، با کمی مکث بیشتر می‌توانید بر همه جزئیات تمرکز کنید.
کمتر پیش می‌آید که عواملی مثل فاصله کانونی و تاثیر فاصله سوژه بر عمق میدان را در نظر بگیریم؛ اما وقتی نوبت به ترکیب عکس‌های نمای نزدیک گل‌ها می‌رسد، جزئی‌ترین موارد هم به حساب می‌آیند.
یا مثلا منظره‌های‌تان (پرسپکتیو) را در نظر بگیرید: اگر شما از یک گل عکسی بگیرید که عمق زیادی داشته باشد، برای آن‌که تمام گل را در فوکوس خود داشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد. اما آیا می‌توانید همان تصویر را از زاویه دیگری بگیرید که در محور لنز، ایستاده باشد؟ اگر سوژه تا حد زیادی مسطح است، فاصله بیشتر یا کمتر از لنز، ایجاد عمق زیاد میدان چندان مهم نخواهد بود.
 
وضوح گل‌ها را حفظ کنید
حالا که می‌دانید چه کارهایی باید انجام دهید تا همه چیز را در کانون عدسی داشته باشید، می‌خواهیم در مورد چگونگی حفظ وضعیت صحبت کنیم. مسلما گل‌ها جایی نمی‌روند و در موقعیت خود باقی می‌مانند، اما ناپایدارترین سوژه‌های عکاسی هستند که می‌توانید انتخاب کنید.
 
گل
 
اول، باید در مورد ثبات وضعیت شما صحبت می‌کنیم. حتما از یک سه‌پایه (یا حداقل یک «پایه دوربین») استفاده کنید، به خصوص اگر از نسبت کانونی بالا استفاده می‌کنید تا عمق میدان را به حداکثر برسانید، مجبورید از یک شاتر نسبتا سرعت پایین استفاده کنید، که می‌تواند به سادگی باعث لرزش دوربین شود. دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید.
 
اما گل‌ها خیلی خوب حرکت می‌کنند و سه‌پایه نمی‌تواند مانع حرکت‌شان شود. حتی یک نسیم ملایم هم برای رقص گلبرگ‌ها در باد کافی است. می‌دانید که برای کاهش تاثیر باد می‌توانید عکس‌ها را با سرعت بیشتر شاتر یا حساسیت بالاتر حسگر (افزایش ISO، نشانگر حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور) بگیرید- حتی اگر به قیمت از بین رفتن عمق میدان تمام شود! به علاوه، شما می‌توانید با تمرین صبوری، اجازه دهید باد آرام شود و بعد دکمه شاتر را فشار دهید.
فکر بهتری دارید؟ چیزی با خودتان ببرید که بتواند مانع از وزش باد شود؛ مثلا یک کاغذ بزرگ یا یک تخته دیوارکوب، یا یک آینه انعطاف‌پذیر (Flexible Reflector) از فروشگاه‌های لوازم عکاسی تهیه کنید. حتی می‌توانید از یک نفر بخواهید که در مسیر باد بایستد تا شما چند عکس بگیرید!
 
حفظ وضوح رنگ گل‌ها
در آخر این‌که چطور نورپردازی خوبی داشته باشیم؟ البته در این مورد می‌توان یک کتاب نوشت اما مهم‌ترین نکته این است که از عکس‌برداری در ساعات میانی روز (ظهر) بپرهیزید. وقتی خورشید درست بالای سرتان است، تصاویری با تضاد شدید و کنتراست بالا خواهید گرفت که بسته به مکان تشکیل سایه‌ها در تصاویری که گرفته‌اید، نقاطی با نور بسیار زیاد یا بسیار کم در عکس دیده خواهد شد. در ضمن، وقتی برای شکار رنگ‌های ظریف و رگه‌های جزئی سایه‌روشن گلبرگ‌ها کمین کرده‌اید، نور درخشان خورشید به هیچ‌وجه دوست خوبی برای شما نخواهد بود!
 
 
برعکس، بهترین عکس‌هایتان را در روزهای ابری خواهید گرفت، یا وقتی خورشید در آسمان کم‌پیداست؛ صبح زود یا اواخر روز. بهترین عکس شما اغلب زمانی گرفته می‌شود که در سایه عکس‌برداری می‌کنید، بنابراین هیچ نور مستقیمی از آفتاب روی گل نخواهد بود.
 
می‌گویند، قانون‌ها برای شکسته شدن نوشته‌اند! برای ایجاد کمی تغییر، شاید بخواهید نمای زیر گل را امتحان کنید، سوژه‌تان را در مجاور آسمان قرار می‌دهید تا یک پس‌زمینه باشکوه آبی‌رنگ داشته باشید. اگر برای رسیدن به چنین هدفی تلاش می‌کنید، باید پرتودهی را با گرفتن چند عکس، به چند طبقه تقسیم کنید تا مطمئن شوید که به چیزی که می‌خواستید، رسیده‌اید.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir/ ستاره سمائی
 
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه از موضوعات ساده عکس‌های زیبا بگیریم؟!!
بلدید دوربین دیجیتال بخرید؟!
10 راهکار ساده برای گرفتن یک عکس خوب!
چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!
 مشهورترین عکس‌های جهان!!