میهمانانی که از اقصی نقاط کشور وارد استان­‌های سرسبز شمالی می­‌شوند، مراقب تماس حشره «دراکولا» باشند!

میهمانانی که از اقصی نقاط کشور وارد استان­‌های سرسبز شمالی می­‌شوند، مراقب تماس حشره «دراکولا» باشند!
این حشره کوچک که شبیه مورچه است و در شرق آسیا به نام «سوسک» شناخته شده، نه نیش می­زند و نه گاز می­‌گیرد، بلکه در هنگام احساس خطر نوعی ترکیب سمی و محرک به نام «پدرین» ترشح می­‌کند که باعث ایجاد زخم‌های تاول‌گونه پوستی و چشمی می­‌شود.
دکتر عباس درجانی، متخصص پوست درباره این حشره گفت: این بیماری به نام­‌های «درماتیت پدروس» یا «داراکولا» خوانده می­‌شود و یک درماتیت تماسی تحریکی است که در اثر تماس پوست با سم حشره پدروس ایجاد می­‌گردد. درماتیت فوق به علت تظاهر و نمای خطی به «درماتیت خطی» و در استان‌های شمالی کشور به «دراکولا» موسوم است.
این متخصص پوست با بیان اینکه حشرات بیماری­‌زا از جنس پدروس، به تعداد فراوان در فصول گرم سال در استان­‌های شمالی کشوریافت می­‌شوند، اظهار کرد: بدون شك بروز درماتیت پدروس در فصول فوق در میان ساکنین این استان­‌ها و مسافرانی که برای استفاده از مواهب طبیعی به این مناطق مراجعه می‌کنند، شایع است. این بیماری در هر دو جنس، در هر سنی و با هر موقعیت اجتماعی دیده می­‌شود و در ماه‌های اردیبهشت تا آبان (خصوصا ماه‌های خرداد و تیر) شایع‌تر است.
وی با بیان اینکه بیماری مذكور در دو فرم خفیف و شدید دیده می­‌شود، افزود: در نوع خفیف سوزش و خارش همراه با قرمزی پوست دیده می­‌شود، در حالی که در موارد شدید علاوه بر این علائم، وزیکول­‌ها و پوستول های کوچک و گاها زخم های سطحی تظاهر می­‌نماید.



دکتر درجانی تصریح کرد: دراکولا ممکن است در یک محل و یا در چند ناحیه پدیدار شود که حالت اخیر می‌تواند ناشی از تماس دست‌های آلوده به سم حشره با چند ناحیه باشد.
وی با بیان اینکه بهبود دراکولا 7 تا 14 روز طول می­‌کشد، گفت: این عارضه در برخی مواقع همراه با پوست‌ریزی و گاها لکه‌های قهوه‌ای رنگ است و امكان دارد آثارش برای مدتهای طولانی بر روی سطح بدن باقی بماند.
دکتر درجانی استفاده از تورهای مناسب برای درب و پنجره‌های منازل و پشه‌بند در جنگل‌ و تفرجگاه‌ها، استفاده از لامپ­‌های با نور کم و خودداری از روشن کردن تمام لامپ­‌های منازل، از بین بردن علف­‌های هرز و دیگر گیاهان، جمع‌آوری مواد پوسیده از اطراف منازل مسکونی، بررسی لباس­‌های خشک شده در بالکن­‌ها و حیاط منازل و انتقال آنها به داخل، خودداری از تماس مستقیم با حشرات خصوصا کشاورزان و افرادی که در مزارع، باغ­‌ها و تفریح­گاه‌ها به تفریح و گردش می‌پردازند و نیز خودداری از کشتن حشره در سطح بدن که مانع خروج سم پدرین و ایجاد درماتیت پدروس می­‌شود را از راه‌های پیشگیری از این حشره بیان کرد.
وی در پایان شستشوی فوری دست­‌های آلوده و محل تماس پوست با سم «پدرین» با آب، آب و صابون، الکل، گلاب، استفاده از کرم­‌های ضد خارش مثل کالامین یا کورتیکواسترویید موضعی و یا ترکیب این دو، شستشو با محلول­‌های ضد عفونی­‌کننده مثل سرم فیزیولوژی و بتادین رقیق در صورت وجود ارزویون و ترشح، استفاده از آنتی­‌هیستامین و مسکن در صورت وجود خارش و درد، استفاده از آنتی بیوتیک موضعی و یا سیستمیک در صورت عفونت ثانویه، استفاده از نرم­‌کننده در خشکی پوست که ممکن است بعد از بهبودی درماتیت به مدت طولانی ادامه یابد را از راه‌های درمان دراکولا عنوان کرد.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: shafaf.ir

مطالب جالب دیگر:
نامزد من چهره خیلی وحشتناکی دارد اما خیلی مهربان است!! + عکس
اعتیاد یک زن مجرد به بارداری! زنی که 9مرتبه مادر شده است! + عکس
عکس های دیدنی از دختران خوش اندامی که به یکباره چاق شده اند!!