آشنایی با 6 کاربرد مهم قفل رمزدار درب
 هدف اصلی از نصب قفل روی درب، ایمن نگه داشتن فضای داخلی ساختمان است.اغلب این محصولات با ارتباط مستقیم کاربر اجازه دسترسی را صادر می‌کنند و به همین خاطر امنیت بیشتری دارند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با کاربردهای و مزایایی قفل‌های رمزدار بیشتر آشنا شوید.

 
هدف اصلی از نصب قفل روی درب، ایمن نگه داشتن فضای داخلی ساختمان است. بنابراین هر چقدر این قفل ساختار مستحکم‌تری داشته باشد و بر مبنای تکنولوژی جدیدتری تولید شده باشد؛ در دسترسی به این هدف بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

یکی از جدیدترین مدل‌های قفل دیجیتال که فروش بسیار زیادی در این بازار دارد؛ قفل‌های مجهز به صفحه کلید است. به این مدل از قفل‌های دیجیتالی، قفل رمزدار نیز گفته می‌شود. مکانیزم قفل‌های رمزدار به صورتی طراحی شده که فقط با ورود رمز صحیح فعال می‌شود.

بنابراین بعد از نصب باید رمز مورد نظرتان را وارد سیستم دستگاه کنید تا از این به بعد، با شماره‌گیری این رمز روی صفحه کلید قفل اجازه دسترسی برای شما صادر شود. این مدل از قفل‌های بدون کلید یا همان کی لس بهترین راه برای محافظت از اموال و دارایی‌هایی است که داخل ساختمان نگهداری می‌کنید.

اغلب این محصولات با ارتباط مستقیم کاربر اجازه دسترسی را صادر می‌کنند و به همین خاطر امنیت بیشتری دارند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با کاربردهای و مزایایی قفل‌های رمزدار بیشتر آشنا شوید.


نحوه کار قفل‌های رمزدار


این نوع سیستم قفل به جای کلید، به یک کد عددی برای صدور اجازه ورود به ساختمان نیاز دارد. این کد باید توسط کاربر روی صفحه کلید عددی دستگاه شماره‌گیری شود. صفحه کلید قفل‌های رمزدار از نظر ظاهری شبیه به صفحه کلید ماشین حساب است. اگر کد به صورت صحیح وارد شده باشد؛ زبانه قفل درب آزاد شده و کاربر می‌تواند وارد ساختمان شود. برخی مکانیسم‌هایی که این قفل‌ها بر مبنای آنها طراحی و تولید می‌شوند؛ برای باز کردن درب به جریان الکتریکی کمی نیاز دارند. به همین خاطر منبع تغذیه اکثر این قفل‌ها، باتری است.

برخی از قفل‌های مجهز به صفحه کلید نیز علاوه بر امکانات اولیه و متداول، دارای یک ویژگی امنیتی یکپارچه هستند که پس از چندین بار تلاش برای وارد کردن کد نادرست، درب را برای مدت زمان مشخصی که معمولا بین 10 تا 15 دقیقه است قفل نگه می‌دارد و به کاربر اجازه نمی‌دهد کد جدیدی را امتحان کند.


قفل رمزدار برای چه مکان‌هایی مناسب است؟


قفل‌های رمزدار هم برای درب‌های ساختمانی طراحی می‌شوند و هم در ابعاد کوچک‌تری که قابلیت استفاده به عنوان قفل کمد استخری را دارند قابل تولید هستند. برخی از مدل‌های این قفل، به عنوان قفل ایمنی دیجیتال دوچرخه و موتور نیز کاربرد دارند.

در واقع می‌توان گفت که اصطلاح قفل رمزدار به یک محصول خاص اشاره ندارد؛ بلکه منظور از این واژه یک نوع تکنولوژی ساخت قفل است که می‌توان محصولات متنوعی را با آن تولید کرد. همه قفل‌های رمزدار بر اساس یک مکانیزم ثابت و واحد طراحی می‌شوند که در آن به جای کلید فلزی از یک رمز چند رقمی برای باز کردن زبانه استفاده می‌شود.
 

1.jpg


آشنایی با مهم‌ترین کاربردهای قفل رمزدار


از قفل‌هایی که بر مبنای این سیستم طراحی می‌شوند می‌توان کاربردهای زیر را انتظار داشت:

قابلیت تنظیم کدهای اختصاصی: برخی از مدل‌های این قفل قابلیت این را دارند که برای آنها به تعداد کاربرانی که قرار است از آن استفاده کنند رمز اختصاصی تعریف کرد. به این ترتیب کسی با رمز دیگری نمی‌تواند وارد ساختمان شود.

قابلیت پیگیری ورودها و خروج‌ها: جدیدترین مدل‌های قفل رمزدار مجهر به فناوری هستند که قادر است سابقه ورود و خروج افراد به داخلی ساختمان را در حافظه داخلی دستگاه ثبت کند.

ترکیب این ویژگی با امکان تعریف رمزهای اختصاصی برای کاربران مختلف به شما اجازه می‌دهد که بفهمید چه کسی در چه زمانی وارد ساختمان شده و یا از آن خارج شده است.

تعریف سطح دسترسی‌های متفاوت: اگر برای تمام قفل‌های رمزداری که در یک ساختمان نصب می‌شوند یک رمز مشخص تعریف شود؛ این امکان وجود دارد که دسترسی برخی از کاربران به بعضی از اتاق‌ها را با تعیین محدودیت روی کد ورودشان کنترل کرد.

به عنوان مثال شما به عنوان مدیر یک شرکت می‌توانید تعین کنید که کدام کارمند با چه رمزی اجازه دارد که به اتاق سرور یا اتاق بایگانی دسترسی داشته باشد و رمز کدامیک از کارمندان برای ورود به این بخش‌ها عمل نکند.

داشتن کاربردهای متنوع: همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد؛ قفل‌های دیجیتالی رمزدار در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شوند. برخی از مدل‌های این قفل به صورتی طراحی می‌شوند که قابلیت استفاده روی درب کمدهای کوچک باشگاه‌های ورزشی را دارند.

به این مدل از قفل‌های دیجیتال قفل باشگاهی گفته می‌شود. با نصب این مدل از قفل‌ها روی کمدهای شخصی ورزشکاران و اختصاص کدهای مختلف به اعضا، می‌توانید امنیت وسایل شخصی ورزشکاران را تا حدود زیادی تضمین کنید.

استفاده به عنوان دزدگیر: برخی از مدل‌های این قفل را به صورتی تولید می‌کنند که قابلیت نصب پشت درب ساختمان را دارند. مکانیزم عملکردی این قفل‌ها کمی متفاوت از قفل‌های معمولی است.

روی قفل‌های رمزدار دزدگیردار صفحه کلیدی تعبیه شده است که کاربر باید به محض ورود به ساختمان در عرض کمتر از 10 ثانیه رمز صحیح را روی آن شماره‌گیری کند. در غیر این صورت دزدگیر داخل قفل شروع به آژیر کشیدن می‌کند تا به این ترتیب ورود شخص غریبه را به دیگران اطلاع دهد.

تعریف کدهای تصادفی: یکی از نقاط ضعفی که قفل‌های رمزدار قدیمی داشتند؛ افشا شدن رمزشان در زمان شماره‌گیری دستگاه در حضور دیگران بود. اما امروزه این نقطه ضعف، با یک نوآوری بسیار عالی جبران شده است.

بر اساس این نوآوری جدید، کاربر می‌تواند رمز خود را در بین اعداد تصادفی پنهان کرده تا هنگام شماره‌گیری، تشخیص آن برای افرادی که در اطرافش قرار دارند ساده نباشد. به عنوان مثال اگر رمز اختصاصی کاربر عدد چهار رقمی 5486 باشد؛ می‌توان دستگاه را طوری تنظیم کرد که با پنهان کردن این رمز بین یک رمز 8 رقمی متشکل از اعداد تصادفی، از افشا شدن آن جلوگیری شود.
 

2.jpg


مزایای قفل‌های رمزدار


قفل‌های رمزدار نسبت به قفل‌های مکانیکی و حتی برخی از مدل‌های دیجیتالی جدید مانند قفل‌های اثر انگشت مزایای زیادی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

کاربری ساده: ممکن است شماره‌گیری رمز روی صفحه کلید در مقایسه با اسکن اثر انگشت کار پیچیده‌تری باشد؛ اما از آنجا که میزان خطا در این دستگاه‌ها به نسبت قفل اثر انگشتی درب کمتر است می‌توان گفت که قفل‌های رمزدار هم نسبت به قفل‌های مکانیکی و هم نسبت به برخی از دستگاه‌های دیجیتالی که ممکن است اختلالات کوچک مانع عملکرد صحیح‌شان شود کاربری ساده‌تری دارند.

نصب آسان: قفل‌های رمزدار معمولا نسبت به قفل‌هایی که مکانیزم‌های پیچیده‌تری دارند و حساسیت‌شان نسبت به نصب صحیح بالاتر است؛ تقریبا خیلی ساده نصب و قابل استفاده هستند.

عمر طولانی: بسته به مدل صفحه کلیدی که روی محصول نصب شده است؛ معمولا قفل‌های رمزدار عمر طولانی‌تری دارند و کمتر ممکن است دچار خرابی‌های غیر قابل تعمیر شوند.

بنابراین برای مکان‌های پرتردد مانند شرکت‌ها و ادارات استفاده از این مدل قفل دیجیتال به جای قفل‌های مکانیکی و سایر مدل‌های هوشمند این دستگاه بیشتر توصیه می‌شود.

امنیت بیشتر: در مقایسه با قفل‌های مکانیکی، قفل‌های رمزدار با تکیه بر تکنولوژی جدید ساخت‌شان از امنیت بیشتری برخوردار هستند و بدون ورود رمز صحیح هرگز باز نمی‌شوند. علاوه بر این برخی از مدل‌های این قفل سیستم ضد سرقت دارند که به محض دست‌کاری بدنه قفل یا ضربه، از کار می‌افتد یا آژیر خطر را به صدا در می‌آورند.




گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com
منبع:entertainment