برای بیشتر مردم سفر فقط به معنی حضور در جایی دور از محل زندگی به شمار نمی‌رود، بلكه سفر به معنی تماس نزدیك با طبیعت، سایر فرهنگ‌ها و مردم است...

برای بیشتر مردم سفر فقط به معنی حضور در جایی دور از محل زندگی به شمار نمی‌رود، بلكه سفر به معنی تماس نزدیك با طبیعت، سایر فرهنگ‌ها و مردم است. یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های نیمه‌طبیعی را در سراسر دنیا می‌توان باغ وحش‌ها دانست.
اماكنی كه در آن گردشگران و بازدیدكنندگان این امكان را دارند تا از نزدیك و بدون ترس از هر گونه حمله یا آسیبی از سوی حیوانات آنها را مشاهده كرده و در محیطی شبیه فضای زندگی‌شان، رفتارهای آنها را به تماشا بنشینند. باغ وحش‌ها همواره یكی از اصلی‌ترین نقاطی هستند كه گردشگران به دیدن آنها می‌روند و هرچه میزان وجود گونه‌های حیات وحش و وجود گونه‌های نادر حیوانات در این باغ وحش‌ها بیشتر باشد، میزان استقبال نیز بیشتر خواهد بود. در این شماره از ده تایی‌ها به معرفی ده باغ وحش مشهور جهان به انتخاب سایت «از بشریت بخواهید انسان‌تر باشد» می‌پردازیم. معیار انتخاب از سوی این پایگاه میزان انطباق فضاهای تهیه شده در باغ وحش‌ها با محیط اصلی زندگی حیوانات و همچنین خدمات ارائه شده در آنها به گردشگران است.

باغ‌وحش بلیز
بلیز، پایتخت كشوری با همین عنوان و دارای جمعیتی حدود 330 هزار نفر در آمریكای مركزی است كه نام آن برای بیشتر مردم چندان شناخته شده نیست. باغ وحش بلیز سال 1983 به عنوان یك پارك طبیعی افتتاح و رفته رفته به محل نگهداری بیش از 125 گونه جانوری مختلف در مساحتی بالغ بر 4000 مترمربع تبدیل شد. امروزه این باغ وحش در فاصله 30 مایلی غرب شهر بلیز قرار دارد و بیشتر شهرت خود را مدیون وجود گونه‌های نادر ایگوانای سبز رنگ است. علاوه بر این، یكی از برنامه‌های اصلی این باغ وحش، مراقبت و نگهداری از حیوانات مجروح و آسیب‌دیده و درمان آنهاست. نكته مهم در این پروسه درمانی این است كه این حیوانات پس از مداوا شدن مجدد در طبیعت رها می‌شوند. گردشگران و بازدیدكنندگان از این باغ وحش در كنار مشاهده گونه‌های مختلف حیات وحش می‌توانند از مراحل مداوا و نگهداری حیوانات نیز بازدید كرده و در صورت علاقه در آن مشاركت نمایند.

باغ‌وحش پكن
این باغ وحش را می‌توان یكی از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های جهان دانست. باغ وحش پكن در دوره سلسله مینگ تاسیس شد و البته به صورت خصوصی در اختیار خاندان سلطنتی بود و پس از آن سال 1908 با نام باغ ده هزار جانور به صورت باغ وحش عمومی و همگانی درآمد. در وهله نخست عنوان عجیب و غریب باغ وحش سبب شد تا افراد زیادی برای دیدن آن هجوم بیاورند، ولی در حقیقت حیوانات به نمایش درآمده در آن چندان متنوع نبوده و موجب دلسردی بازدیدكنندگان شد. سرانجام سال 1950 میلادی باغ وحش برای مدتی تعطیل شد و پس از بازسازی و تغییرات گسترده، مجدد درهای آن به روی علاقه‌مندان باز شد. این بار اوضاع برای باغ وحش پكن متفاوت بود، زیرا بیش از 7000 حیوان در قالب 600 گونه در این مكان سكنا داده شده بودند و این تعداد زیاد گونه‌های جانوری خود گویای اهمیت باغ وحش پكن بود. امروزه باغ وحش پكن را می‌توان یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر و كشور دانست.

باغ‌وحش ژوهانسبورگ‌
اگرچه باغ وحش ژوهانسبورگ در سال 2003 یكصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، ولی اهمیت این باغ وحش تنها قدمت و دیرینگی آن نیست، بلكه خدمات جانبی این باغ‌وحش آن را در رده هشتم بهترین باغ وحش‌های دنیا قرار داده است. برای نمونه باغ وحش ژوهانسبورگ اولین باغ وحش دنیاست كه در قفس حیوانات خود دوربین‌هایی قرار داده كه به صورت شبانه‌روزی می‌توان از طریق اینترنت آنها را دید. علاوه بر این، باغ وحش ژوهانسبورگ جزو معدود باغ وحش‌های دنیاست كه برای گردشگران و مراجعه‌كنندگان خود تورهای بازدید شبانه برگزار می‌كند.

باغ‌وحش لندن
این باغ وحش مشهور در شمال شهر لندن قرار گرفته و تاریخ افتتاح آن به سال 1828 میلادی یعنی زمانی كه به عنوان مركز علمی مطالعه حیوانات آغاز به كار كرد، بازمی‌گردد. این باغ وحش همواره در ارائه سرویس‌ها و خدمات به گردشگران پیشتاز بوده و امروزه نیز خدمات و امكانات ویژه‌ای به مراجعه‌كنندگان خود ارائه می‌كند. به‌عنوان‌ نمونه برای اولین بار در دنیا بخش ویژه نمایش خزندگان در سال 1849، نخستین آكواریوم عمومی برای نمایش آبزیان در سال 1853 و نخستین نمایشگاه حیوانات خانگی در سال 1938 در این باغ وحش به بازدیدكنندگان ارائه شد. امروزه این باغ وحش به دلیل داشتن بیش از 600 گونه حیوانی یكی از غنی‌ترین مراكز مطالعات و نمایش حیوانات در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر این موضوع باید در نظر داشت كه 112 گونه جانوری موجود در این باغ وحش جزو گونه‌های نادر به شمار می‌روند و امكان دیدن آنها در همه جا وجود ندارد.

باغ‌وحش برمودا
جزایر برمودا تنها به دلیل ماجراهای اسرارآمیز دریایی خود مشهور نیست، بلكه این منطقه یكی از مراكز اصلی گردشگری در قاره آمریكاست و همچنین آكواریوم، موزه و باغ وحش آن دارای شهرتی جهانی است. این باغ وحش سال 1926 افتتاح شده و بخشی از آن به صورت جزایری طبیعی است كه حیوانات در آن در محیط آزاد و طبیعی خود زندگی می‌كنند. یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این باغ وحش، آكواریوم بسیار پیشرفته و زیبای آن است كه انواع گونه‌های نادر حیوانات دریایی و آبزیان در آن زندگی می‌كند و به باور بسیاری از گردشگران، بهترین بخش این باغ وحش به شمار می‌رود. این آكواریوم دارای حجمی بالغ بر 145 هزار گالن آب است كه بیش از صدها گونه آبزی در آن به سر می‌برند. در كنار این مجموعه، در این باغ وحش گونه‌های حیوانی كشورها و مناطق مختلفی مانند استرالیا وجود دارد كه در آن گونه‌های جانوری هر منطقه در فضایی مشابه محیط زیست اصلی خود زندگی می‌كنند.

باغ‌وحش سنگاپور
پنجمین باغ وحش این فهرست را می‌توان باغ جانورشناسی دانست. در حقیقت این باغ وحش، اولین مركز مطالعات حیوانات در محیط آزاد به شكل باغ وحش به شمار می‌رود. گردشگران در این باغ وحش تجربه‌ای منحصر به فرد از مشاهده حیوانات خواهند داشت، زیرا در این باغ وحش شما خود را كاملا كنار حیوانات حس می‌كنید و در مورد حیوانات اهلی تنها یك خندق كوچك بین محل زندگی حیوانات و بازدیدكنندگان قرار داشته و برای حیوانات گوشتخوار و وحشی نیز دیوار‌ها و حفاظ‌های جداكننده محیط زندگی این حیوانات از بازدیدكنندگان ، از جنس شیشه‌های مخصوص و نامرئی است. در این باغ وحش بیش از 2000 حیوان زندگی می‌كنند.

باغ‌وحش لوژان (آرژانتین)
این باغ وحش را می‌توان یكی از عجیب‌ترین باغ وحش‌های دنیا دانست. باغ وحشی كه بازدید از آن نیاز به شهامت و ماجراجویی زیادی دارد. در باغ وحش لوژان كشور آرژانتین برخلاف سایر باغ وحش‌های دنیا، تنها خرید و تهیه بلیت برای بازدید از حیوانات كافی نبوده و شما باید ابتدا دوره كوتاه یكساعته در مورد حیوانات و رفتارهای آن بگذرانید و پس از آن برگه تعهدنامه‌ای امضا كنید كه در آن ذكر شده شما با مسئولیت خودتان از این باغ وحش بازدید كرده‌اید و در صورت هر اتفاقی برای شما هیچ كسی پاسخگو نیست. پس از طی شدن این مراحل شما وارد عجیب‌ترین باغ وحش دنیا می‌شوید؛ باغ وحشی كه در آن شما اجازه دارید آزادانه وارد قفس تمام حیوانات وحشی و اهلی شده و به آنها دست بزنید.

باغ‌وحش ‌برلین
برای تصور كردن اهمیت بزرگ‌ترین باغ وحش دنیا تنها كافی است اعلام كنیم بیش از 14 هزار حیوان مختلف در آن زندگی می‌كنند و سالانه بیش از سه میلیون گردشگر به دیدن آن می‌روند. این باغ وحش در كنار داشتن این عنوان، همچنین صاحب یكی از بزرگ‌ترین آكواریوم‌های دنیاست و بازدید از آن، امكان انجام یك مطالعه كامل بر زندگی حیوانات خشكی و آبزی را برای هر بازدیدكننده‌ای فراهم می‌كند. این باغ وحش كه امروزه یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر برلین محسوب می‌شود سال 1841 تاسیس شده و در كنار وجود حیوانات و آكواریوم، به دلیل داشتن مجسمه‌های فیل كه از نظر معماری دارای اهمیت و شهرت زیادی هستند نیز در سطح دنیا شناخته شده است.

باغ‌وحش‌ برونكس نیویورك
باغ وحش برونكس با داشتن بیش از 6000گونه جانوری و مساحتی بسیار زیاد به كلانشهر باغ وحش‌های دنیا مشهور است. این باغ وحش نسبت به سایر باغ وحش‌های این فهرست جدیدتر است و سال 1899 افتتاح شده است. یكی از مهم‌ترین حیوانات موجود در این باغ وحش پلنگ برفی یا پلنگ سفید است كه از گونه‌های بسیار نادر در جهان به شمار می‌رود. این باغ وحش علاوه بر نمایش حیوانات در شكل یك باغ وحش، دارای عنوان اولین مركز مطالعات علمی جانوران شكارگر است.

باغ وحش وین
برای دیدن بهترین باغ وحش دنیا باید به شهر وین سفر كرد. این باغ وحش در قرن17 میلادی تاسیس شده و می‌توان آن را قدیمی‌ترین باغ وحش عمومی دنیا دانست. این باغ وحش دارای سطح استاندارد بسیار بالایی برای محافظت از حیوانات و همچنین خدمات ارائه شده به بازدیدكنندگان است و از همین رو بسیاری آن را قصر حیوانات می‌نامند. باغ وحش وین یكی از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر به شمار می‌رود و تقریبا بیشتر گردشگران و مسافرانی كه به این شهر سفر می‌كنند از این باغ وحش نیز دیدن می‌كنند. آمارهای رسمی نشان‌دهنده بازدید سالانه هزاران گردشگر از این باغ وحش است.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب جالب دیگر:
عکس‌های دختری که از رنگین کمان هم رنگی‌تر است!!
توسّل‌ حضرت‌ نوح‌ به‌ پنج‌ تن‌ علیهم‌ السّلام‌ و أسامی‌ آنها بر کشتی!! (+عکس)
این عکس چه ربطی به کلاس کنکور داره؟!
دختر 27ساله‌ای که چهره اش شبیه یک پیرزن 80 ساله شده است!!