همیشه از حواس پنج گانه بشر شنیده ایم. اما اگر فکر می کنید که بشر فقط ۵ حس دارد، بیایید تا ما یک مشت محکم به صورت تان بزنیم و آن وقت از تان بپرسیم "درد را با کدام یک از حواس پنج گانه ات حس کردی؟
6. هر قسمت از زبان مخصوص تشخیص یک مزه است
اغلب مردم فکر می کنند قسمت های مختلف زبان برای تشخیص مزه های مختلف است. نوک زبان برای یک مزه، دو طرف آن برای مزه ای دیگر و همین طور باقی قسمت ها. این باور قدیمی اما در میان خوانندگان هوشیار پرشین استار جایی ندارد چراکه همه جای زبان قابلیت تشخیص انواع مزه ها را دارد.


7. مردم قبل از کریستف کلمب فکر می کردند زمین، تخت است
بله درست است که کلمب با این فکر که زمین گرد است سعی کرد از سمت غرب به هندوستان برسد ولی این بدین معنی نیست که همه، قبل از او نمی دانستند زمین کروی است. ایرانیان از آغاز به این قضیه پی برده بودند و حتی دانشمندانی مثل خیام و جلالی نقشه مدور زمین را تهیه کرده بودند. گاهی رسانه ها سعی در خوراندن خرافات غربی به ذهن همه جهانیان دارند.


8. آفتاب پرست ها برای استتار در محیط رنگ عوض می کنند
بله قطعاً آفتاب پرست از باحال ترین جانواران دنیاست و این واقعیتی است. چشمانِ از حدقه بیرون زده، دست و پای دو انگشتی، آن زبان دراز چسب ناک، همه اینها باعث جالب شدن این حیوان می شود، اما او شهرتش را نه از این ویژگی ها که از تغییر رنگش دارد. لیکن این رنگ به رنگ شدن چندان ربطی به استتار و مخفی شدن در محیط ندارد.
در واقع آفتاب پرست ها از تغییر رنگ برای نشان دادن حالات خود استفاده می کنند، درست همان طور که آدمی هنگام خشم، سرخ و هنگام ترس، سپید، می شود این جاندار هم برای بیان احساسات از تغییر رنگ استفاده می کند. البته یکی دیگر از کاربردهای این عمل برقراری ارتباط با هم نوعانش هم هست. ولی جدای از این بحث ها موجود جالبی است.


9. خون تهی از اکسیژن (خونی که اکسیژن آن توسط یاخته ها مصرف شده) کبود است
سراسر بدن مملو از رگ و شریان است و این رگ ها آبی رنگ هستند. این قضیه توجیهی است برای این مدعا که خون مصرف شده در بدن کبود است. اما این طور نیست. به طور کلی رگ ها فقط به واسطه نوری که به آنها می تابد کبود به نظر می رسند و این کبودی ربطی به خون درون شان ندارد.


10. انسان ها ۵ حس دارند
همیشه از حواس پنج گانه بشر شنیده ایم. اما اگر فکر می کنید که بشر فقط ۵ حس دارد، بیایید تا ما یک مشت محکم به صورت تان بزنیم و آن وقت از تان بپرسیم "درد را با کدام یک از حواس پنج گانه ات حس کردی؟" دریافت درد هم یک حس است، نیست؟ یا وقتی از شما خواسته می شود چشم تان را ببندید و نوک بینی گرامی را با انگشت لمس کنید، حس عمق یابی را به کار می گیرید. (اصلا می دانستید چنین حسی هم هست؟)
خلاصه که انسان خیلی بیشتر از اینها حس دارد. حس گرسنگی، تشنگی، درد، عمق، گرما و سرما، و ... بشمارید، بشمارید، شما را در خط پایان خواهیم دید. اینها که گفتیم تنها بخشی از هزاران بدیهیات به ظاهر درست بودند که همگی بی پرسش و کاوش پذیرفته شده اند. خوب است این نوشته را بهانه ای قرار دهیم برای اینکه دیگر هر چیزی را بدون بررسی نپذیریم.

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: narenji.ir

مطالب جالب دیگر:
سوژه شدن بیماری دختر زیبا و سرشناس هالیوود سلنا گومز! + عکس
تولد دوقلوها در دو سال متفاوت! + عکس
عکس یادگاری الناز شاکردوست و نسرین مقانلو
دو عکس ترسناک در بین تاثیر گذارترین عکس های سال 2013! + عکس