اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که حداقل یکبار گوشی‌هوشمند خود را درون دریا، استخر، سینک، توالت یا هر جای مشابهی انداخته‌اید، پس لحظاتی سخت همراه با ترس و دلهره را تجربه کرده‌اید...
اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که حداقل یکبار گوشی‌هوشمند خود را درون دریا، استخر، سینک، توالت یا هر جای مشابهی انداخته‌اید، پس لحظاتی سخت همراه با ترس و دلهره را تجربه کرده‌اید؛ لحظاتی که احتمالاً نمی‌دانستید باید چه اقدامات صحیحی را برای نجات و احیای گوشی‌هوشمندتان از آسیب‌دیدگی در برابر آب، انجام دهید.

در سال‌های اخیر برخی از گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند معرفی شده توسط کمپانی‌ها، از استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر آب برخوردار بوده‌اند و این موضوع توانسته خیال کاربران زیادی را از بابت اتفاقات احتمالی که موجب خیس‌شدن تلفن‌شان می‌شود، راحت کند؛ خصوصاً افرادی که زیاد در محیط‌های پرآب رفت‌وآمد دارند یا کاربرانی که حواس‌پرتی و بی‌احتیاطی‌شان، بارها کار دست‌شان داده است؛با این آموزش با ما همراه باشید.

اگر به هر دلیل گوشی‌هوشمند شما (که ضدآب هم نیست) درون آب افتاد، اولین کاری که می‌بایست انجام دهید خارج کردن آن از آب در سریع‌ترین زمان ممکن است؛ چرا که هر چه بیشتر درون آب و مایعات باقی بماند، احتمال نفوذ رطوبت از طریق منافذ و درزهای گوشی‌هوشمند، بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس از خارج کردن گوشی از آب، کارهای خاصی وجود دارند که شما باید برای نجات آن، با دقت و حوصله انجام دهید.
چه کارهایی نباید انجام دهید

اگر گوشی خاموش است به هیچ وجه آن را روشن نکنید یا از آن استفاده ننمایید.
هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید.
از لرزاندن، ضربه زدن یا انداختن گوشی بپرهیزید.
به هیچ وجه قطعات گوشی را جدا و باز نکنید؛ این کار می‌تواند گوشی شما را از شرایط گارانتی خارج کند. گوشی‌های هوشمند معمولاً با یک شاخص برای آسیب توسط مایعات (LDI) ارائه می‌شوند که در صورت فعال‌شدن با باز کردن قطعات، ممکن است گارانتی دستگاه شما را نقض کنند. اگر هم به هر دلیل مجبورید قطعات گوشی را جدا کنید، تنها در شرایطی که تجربه‌ی کافی در این زمینه دارید، این کار را انجام دهید.
سعی نکنید بر روی گوشی ضربه بزنید؛ چرا که این کار می‌تواند رطوبت را به قسمت‌هایی برساند که هنوز خیس نشده‌اند و با رسیدن مایعات به قطعات داخلی، موجب آسیب‌دیدگی بیشتر تلفن‌هوشند خود شوید.
از هیچ شیوه‌ای برای رساندن حرارت و گرما به گوشی‌هوشمند خود استفاده نکنید (چیزهایی مثل باد سشوار، گرمای بخاری یا حتی مایکرو ویو!). از طرفی از رساندن سرما و کارهایی مثل فریز کردن نیز بپرهیزید.


11 قدم برای نجات و احیای گوشی‌هوشمند شما

1. اگر گوشی شما هنوز روشن است آن را خاموش کرده و در حالت خوابیده قرار دهید.

2. اگر گوشی خود را درون قاب یا محافظ قرار داده‌اید، آن‌ها را جدا کرده و در صورتی‌که گوشی‌هوشمند شما از درگاه خارجی برای کارت حافظه و سیم‌کارت بهره می‌برد، این دو را نیز از گوشی خود خارج کنید.

3. قاب پشتی گوشی خود را جدا کرده و باتری را خارج نمایید. البته این کار در مورد برخی از گوشی‌ها مانند HTC One M8 که از باتری غیرقابل تعویض توسط کاربر استفاده می‌کنند، ممکن نیست.

4. یک پارچه نرم یا حوله‌ی ظریف تهیه کرده و به آرامی سعی کنید گوشی را خشک کنید. توجه داشته باشید که شما فقط می‌خواهید با این کار مانع از رسیدن رطوبت موجود بر روی سطح گوشی به داخل آن شوید.

5. آگر آسیب‌دیدگی گسترده‌تر است، می‌بایست از صبر و حوصله‌ی بیشتری برای بیرون کشیدن رطوبت نفوذ کرده از لا‌به‌لای درزها، برخوردار باشید.

6. گوشی‌هوشمند خود را در یک کیسه‌ی زیپ‌دار پر از برنج نپخته پنهان کنید. شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی برنج قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد و یک روش معمول و در دسترس برای خشک‌کردن تلفن‌هوشمند و تبلت در چنین مواقعی محسوب می‌شود.

7. اگر هم شما یه کیسه‌ی خشک‌کن مخصوص در دسترس دارید، از آن استفاده کنید. اگر زیاد از این دسته‌گل‌ها به آب می‌دهید، می‌توانید چند مورد را از قبل و برای چنین مواقعی تهیه کنید. این کیسه‌های مخصوص را معمولاً می‌توان از فروشگاه‌های لوازم اکترونیک تهیه کرد.

8. برای مدتی از یک تلفن دیگر استفاده کنید و اجازه دهید گوشی‌هوشمند آسیب دیده‌ی شما برای یک یا دو روز دست نخورده بماند تا خشک شود. مطمئناً یک گوشی قدیمی دمِ دست شما یا دوستانتان برای چنین مواقعی خواهد بود.

9. بعد از یک یا دو روز، شما می‌توانید باتری را سر جای خود گذاشته و گوشی‌هوشمندتان را روشن کنید. حالا شما باید مطمئن شوید که آیا همه چیز به درستی کار می‌کند یا نه؛ مثلاً سعی کنید آهنگی را پخش کنید تا مطمئن شوید که بلندگوهای گوشی سالم هستند یا با لمس صفحه‌نمایش، مطمئن شوید که گوشی و نمایشگر، واکنش لازم برای اجرای دستورات لمسی را از خود بروز می‌دهند.

10. اگر گوشی شما به هیچ وجه روشن نمی‌شود، سعی کنید ابتدا آن را شارژ کنید تا مطمئن شوید که مشکل از خالی بودن شارژ باتری نیست. اگر باز هم روشن نشد، ممکن است باتری گوشی‌هوشمندتان آسیب دیده باشد؛ شاید نیاز به تعویض آن با یک باتری نو یا تلاش بیشتر برای خشک‌شدن کامل آن باشد. در حالات بدتر، ممکن است تلفن شما آسیب جدی‌تری دیده باشد و نیاز داشته باشید به یک تعمیرکار حرفه‌ای گوشی‌های همراه مراجعه کنید تا چکاپ دقیق‌تری را روی گوشی آسیب‌دیده‌ی شما انجام دهد.

11. اگر هم گوشی شما روشن شد و آن‌جور که باید، شروع به کار کرد، باز هم می‌بایست برای چند روز آن را تحت‌نظر بگیرید تا اگر چیز غیرعادی مشاهده شد، اقدام به موقعی انجام دهید.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: وبلاگ روزآی تی


مطالب جالب دیگر:
سونی اکسپریا زد 4 با همه گوشی‌ های سونی فرق دارد + عکس
کارتون روز: یارانه افراد ثروتمند حذف می شود!!؟
عکس سلفی جدید سحر قریشی
فروش چیپسی که لوگوی نایکی دارد!!! + عکس
شخصیت شناسی سوسک ها : بعضی از سوسک ها خجالتی هستند!!