مراقب خواب بی کیفیت پدر و مادرهای مسن خود باشید!
محققان به تازگی کشف کردند که بیدار شدن بیش از حد در زمان خواب در سنین بالا, امکان سکته مغزی را افزایش می دهد.

سکته مغزی در سالمندان

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که الگوهای خواب گسسته با صدمه به مغز سالمندان، خطر سکته مغزی را در آنها افزایش می دهد.

محققان دانشگاه تورنتو متوجه شدند که خواب گسسته (خوابی که به واسطه بیداری های مکرر منقطع می شود) با میزان بیشتر گرفتگی عروق در مغز و افزایش محرومیت بافت مغزی از اکسیژن ارتباط دارد که هر دوی آنها می توانند به سکته مغزی منجر شود.
یکی از محقق دانشگاه تورنتو گفت: اشکال مختلف جراحت مغزی نه تنها با خطر سکته مغزی بلکه با ابتلا به زوال عقل مزمن پیشرونده و اختلال حرکتی ارتباط دارند.

محققان در این مطالعه که در مجله Stroke منتشر شده است مغز 315 فرد 90 ساله را که خواب آنها به طور 24 ساعته برای دستکم یک هفته کامل کنترل شده بود، بررسی کردند.
در مجموع 61 درصد از مغزها دارای علائم متوسط تا شدید آسیب رگ های خونی بودند و در مغز 29 نفر علائمی از سکته مغزی مشاهده شد.

افرادی که گسستگی خواب بیشتری داشتند 27 درصد بیشتر احتمال داشت که گرفتگی شدید عروق در مغزهایشان داشته باشند و خطر علائم قابل روییت محرومیت از اکسیژن به ازای هر دو بیداری اضافی در هر ساعت خواب ، 30 درصد افزایش می یافت.

با این وجود محققان می گویند که چند راه برای نتیجه گیری از این یافته ها وجود دارد اول اینکه گسستگی خواب به چرخه خون در مغز آسیب می زند، دوم انکه چرخه ضعیف خون در مغز موجب گسستگی خواب می شود و یا اینکه هر دو توسط یک عامل خطر ساز دیگر ایجاد می شوند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir