امن ترین صندلی هواپیما در زمان سقوط کجاست؟
اگر از سفر با هواپیما ترس دارید و میخواهید در مطمئن ترین صندلی ممکن در هواپیما بشینید, این مطلب را از دست ندهید.

امن ترین صندلی هواپیما

تصور کنید که قصد دارید با هواپیما به مقصد خود سفر کنید و انتخاب دیگری غیر از این ندارید. نمی‌توانید بر ترس خود از پرواز غلبه کنید و تصمیم می‌گیرید هر طور شده خود را آرام کنید.
پیشتر شنیده‌اید که پرواز با هواپیما ایمن‌ترین شکل سفر است و خلبان‌ها به گونه‌ای آموزش می‌بینند که بدترین و خطرناک‌ترین شرایط را پشت سر بگذارند. تنها کافیست نگاهی به خطرناک‌ترین فرودهایی بیاندازید که در بدترین شرایط صورت گرفته‌اند.
اما حتی دیدن این ویدئوها و مطالعه مطالب مختلف در باب ایمنی بالای سفرهای هوایی هم نمی‌تواند برخی از آدم‌ها را آرام کند و ترسشان را کنار بزند. از همین رو در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام نقطه از هواپیما ایمن‌ترین بخش آن است و احتمال کشته شدن در آن کمتر ارزیابی شده است.
 
در سال 2012 میلادی، دانشمندان، یک فروند بوئینگ 737 را در بیابان مکزیک دچار سانحه کردند تا شانس زنده ماندن مسافرین صندلی‌های مختلف آن را تحلیل کنند.
آنها در جریان آزمایشات فراگیر و گسترده خود دریافتند که مسافران پروازهای درجه یک و آنها در بخش جلویی کابین اصلی هواپیما می‌نشینند بیشتر ممکن است که در جریان سوانح هوایی دچار جراحت شده یا جان خود را از دست بدهند (در اینجا منظور از سوانح هوایی، آنهایی است که از قسمت جلوی هواپیما رخ می‌دهند).
 
آناتومی هواپیماها به گونه‌ای است که چنانچه پشت بال‌ها یا در بخش‌های انتهایی آن بنشینید شانس زنده ماندنتان به مراتب بیشتر است. در واقع دماغه هواپیماها در زمان بروز سوانح هوایی بیشترین میزان فشار را دریافت می‌کند.
در تست انجام شده در صحرای مکزیک، صندلی 7A حدودا 152 متر آنطرف‌تر از محدوده تصادف یافت شد و در نتیجه چنانچه فردی روی این صندلی نشسته بود قطعاً جان خود را از دست داده بود.
 
عروسک‌هایی که در جریان این سانحه ساختگی سوار هواپیما بودند و در بخش مرکز هواپیما نزدیک به ردیف های میانی نشسته بودند دچار آسیب‌دیدگی‌های جزئی روی سر خود شدند و صرفاً هم عروسکی که کمربند نداشت جراحات مرگباری را پیدا کرده بود.
اما طبق ارزیابی این گروه از پژوهشگران، ایمن‌ترین نقطه از هواپیما قسمت انتهایی آن خواهد بود چراکه بیشترین فاصله را تا نقطه تماس هواپیما (یعنی دماغه آن) دارد و در عین حال به ردیف‌هایی که درب خروج اضطراری در خود دارند نیز دسترسی دارد.
 
یکی از تحلیل‌های انجام شده توسط مجله تایم نیز نشان داد که ایمن‌ترین نقطه برای نشستن در هواپیما صندلی‌های میانی تا انتهایی آن هستند. براساس آمارها، در سوانح هوایی، 28 درصد از افرادی که در این صندلی‌ها نشسته‌اند جان خود را از دست داده‌اند؛ همانطور که مشاهده کردید، حتی اگر روی یکی از این صندلی‌ها هم بنشینید باز هم شانس مرگ شما وجود دارد اما این رقم به مراتب کمتر از 40 درصد مرگ و میر مسافران صندلی‌های جلویی است.
 
البته فاکتور دیگری هم وجود دارد که باید در زمان انتخاب صندلی خود مد نظر داشته باشید؛ این آمارها تنها در صورتی درست از آب درمی‌آیند که هواپیما از قسمت دماغه خود سقوط کند. در مواردی که هواپیما حرکتی مارپیچ را در حین سقوط خود تجربه کند، امکان مرگ مسافران در تمامی صندلی‌ها یکسان است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: faradeed.ir