انیمیشن در جستجوی دوری باعث انقراض این نوع ماهی می شود؟! عکس
استقبال بیش از حد از انیمیشن «در جستجوی دوری» می تواند باعث شود مردم علاقمند به نگهداری از ماهی بلو تانگ و درنتیجه انقراض این نوع ماهی شوند.

مشکلات استقبال از انیمیشن در جستجوی دوری

این روزها استقبال از انیمیشن «در جستجوی دوری» بسیار گسترده است. اما کارشناسان هشدار داده‌اند که این انیمیشن می‌تواند در صورت بی‌توجهی مردم مانند موارد مشابه نسل ماهی شخصیت اول آن را در خطر قرار دهد.

این انیمیشن در واقع دنباله‌ای برای انیمیشن در جستجوی نمو محصول سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود اما نقش اول آن یك ماهی به نام دوری است كه حسابی فراموشكار است و در واقع هر 10 ثانیه هر چیزی را فراموش می‌كند. دوری در واقع یك ماهی «بلو تانگ» است كه بسیار زیباست. این نوع ماهی‌ها از روی رنگ آبی، دم زرد و بدن بیضی شکل و دم پرچمی شکلشان شناسایی می‌شوند.

باله‌های این ماهی هم به رنگ زرد است. مسئله مهم این است كه به صورت معمول این دست انیمیشن‌ها باعث می‌شود كه علاقه مردم به نگهداری این حیوانات بیشتر شود كه افزایش گسترده شكار آنها را به دنبال دارد. به عنوان نمونه به گزارش نشنال جئوگرافیك اكران انیمیشن «در جستجوی نمو» باعث شد تا شكار دلقك ماهی در جهان بیش از 40 درصد افزایش پیدا كند كه كاهش چشمگیر جمعیت این نوع ماهی را به دنبال داشت. این تاثیر موارد مشابه زیادی دارد. مثلا اكران هری‌پاتر باعث شد تا تقاضا برای خرید جغد حسابی افزایش پیدا كند یا مجموعه لاك‌پشت‌های نینجا تاثیر مشابهی درباره لاك‌پشت‌ها داشت!


ماهی بلو تانگ

ماهی بلو تانگ

 

به همین خاطر كارشناسان محیط زیست به مردم هشدار داده‌اند كه از دیدن انیمیشن لذت ببرند اما به فكر خرید و نگهداری ماهی بلوتانگ نباشند. نگهداری این ماهی به صورت خانگی بسیار سخت است و در بسیاری از موارد به مرگ آنها منجر می‌شود.

این ماهی برای محافظت از خود در برابر شکارچیان یک ستون فقرات تیز و زهرآلود در باله دمی دارد. ستون فقرات باله دمی حاوی نوعی سم است که باعث درد شدید در شکارچیان می‌شود. بلو تانگ‌ها همچنین هنگامی که با یک شکارچی مواجه می‌شوند، خود را به مردن می‌زنند و بی‌حرکت باقی می‌مانند تا شکارچی از کنار آنها عبور کند.

این ماهی‌ها در اقیانوس‌های آرام و هند زندگی و خاستگاه آنها صخره‌های مرجانی است که در امتداد سواحل رشد می‌کنند.
این ماهی‌ها نقش مهمی در چرخه زندگی صخره‌های مرجانی ایفا می‌کنند. در واقع آنها با خوردن جلبک‌های اضافی صخره‌ها مانع خفه‌شدن مرجان‌های دریایی می‌شوند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir