پژوهشگران آلمانی موش تراریخته ای را ایجاد کردند که می‌تواند آواهای خود را همانند آواهای صدای انسان کنترل کند...

پژوهشگران آلمانی موش تراریخته ای را ایجاد کردند که می‌تواند آواهای خود را همانند آواهای صدای انسان کنترل کند.
این موشهای تراریخته دقیقا نمی‌توانند همانند انسان حرف بزنند اما دارای نسخه انسانی ژنی با عنوان FOXP2 هستند که در انسان عامل قدرت بیان و حرف زدن است.
محققان موسسه ماکس پلانک که نتایج یافته های خود را در مجله علمی "سلول" منتشر کرده اند موفق به ایجاد این موش تراریخته شده اند.
این گروه تحقیقات خود را با هدف مطالعه تفاوتهای ژنتیکی میان انسان و سایر پستانداران انجام داده اند. مهمترین تفاوت میان انسان و سایر پستانداران قدرت تفکر و قدرت بیان است. قدرت بیان در انسان به دلیل وجود دو تغییر مهم در آمینواسیدهای ژن FOXP2 است.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "تغییرات موجود در ژن FOXP2 در دوره تکامل انسان رخ داده و بهترین نمونه برای توضیح این مسئله است که چرا ما می‌توانیم صحبت کنیم."
در این آزمایشات دو گونه از ژن FOXP2 در دو گروه از موشهای تراریخته ایجاد شد که شامل یک نسخه انسانی و یک نسخه حیوانی از این ژن بود.
در این آزمایش تغییراتی در مدارات مغزی موشهایی که نسخه انسانی ژن FOXP2 را دریافت کرده بودند مشاهده شد که این تغییرات در انسان با توانایی سخن گفتن ارتباط دارد. همچنین این موشهای تراریخته تغییرات کیفی مهمی را در آواهایی که منتشر می‌کردند نشان دادند به طوری که این آواها هرگز در موشها تولید نمی‌شود.
این تغییرات آوایی به حدی بود که این موشهای تراریخته قادر نبودند با موشهای عادی ارتباط صوتی برقرار کنند.

گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: baztabonline.com
 
مطالب جالب دیگر:
آنجلینا جولی و براد پیت در آستانه جدایی؟!
سه موجود عجیب: درختی که خودکشی می‌کند، باکتری اسپری...!!
مردی كه با مرغ و خروس و ماهی‌های مرده زندگی می‌کرد!!
5دلیلی که باعث می‌شوند از روبات‌ها واقعا ترسید! (+عکس)
دختری که نمی‌تواند حرف بزند اما واق واق می‌کند!!