اینترنت اینگونه حافظه انسان را از بین می برد!!
استفاده مداوم از اینترنت و عدم استفاده از حافظه باعث تحلیل قدرت حافظه انسان می شود!

تاثیر اینترنت بر کاهش قدرت حافظه

محققان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری محققان دانشگاه های سانتاکروز و ایلینویز دریافتند پس از هربار استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار کمک حافظه، میزان اتکای کاربر به چنین ابزارهایی افزایش می یابد و به عبارت دیگر وی تخلیه شناختی می شود.

به گزارش ساینس دیلی، اغلب تصور می شود حافظه مفهومی است که صرفا در مغز انسان روی می دهد؛ اما در واقع این مفهوم به عوامل خارجی نیز بستگی دارد. محققان در یک آزمایش پرسش های چالش برانگیزی را برای دو گروه داوطلب مطرح کردند و از گروه اول خواستند تنها با اتکا به قدرت حافظه و گروه دوم با کمک جستجو در گوگل، به سوالات پاسخ دهند. سپس سوالات ساده تری مطرح شد و به تمام داوطلبان حق انتخاب استفاده از گوگل یا حافظه داده شد تا میزان اتکای آن ها به کامپیوتر و تلفن همراه سنجیده شود.
 
در این آزمایش مشخص شد داوطلبانی که در مرحله اول از اینترنت استفاده کردند، در مقایسه با اعضای گروه دیگر، بیشتر به سراغ اینترنت می روند و البته این بار سرعت مراجعه آن ها به اینترنت نیز بیشتر است. به عبارت دیگر مدت زمان بسیار کمتری را برای یادآوری و استفاده از حافظه خود صرف می کنند. در واقع 30 درصد از این افراد حتی پاسخ یک سوال را با استفاده از حافظه خود به دست نیاوردند و به طور کامل به اینترنت تکیه کردند.

این تحقیقات نشان می دهد هربار که کاربران برای پشتیبانی و کمک به حافظه خود از اینترنت استفاده می کنند، بیش از پیش به این ابزار اتکا می کنند و با فراهم شدن امکان دسترسی بیشتر به انواع اطلاعات از طریق گوشی تلفن هوشمند، میزان وابستگی کاربران به این ابزار نیز افزایش می یابد.
بنابر این می توان گفت اتکای روزافزون به اینترنت و دسترسی ساده به منابع گسترده آنلاین، فرآیندهای ذهنی ما را در حل مشکلات، یادآوری اطلاعات و یادگیری تحت تاثیر قرار داده است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Memory منتشر شده است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir