بر این اساس، ده كشور اول فهرست امن‏ترین كشورهای جهان به ترتیب شامل نیوزلند، دانمارك، نروژ، ایسلند، اتریش، سوئد، ژاپن، كانادا، فنلاند و اسلوونی است...

بحران اقتصادی جهان و تبعات ناشی از آن، تغییراتی را در رتبه بندی جهانی امن‏ترین و ناامن‏ترین كشورهای جهان به وجود آورده است. بالاترین شاخص صلح جهانی كه قبلا به ایسلند تعلق داشت، اكنون در اختیار نیوزلند قرار گرفته و این كشور را به امن‏ترین كشور جهان تبدیل كرده است. عراق همچنان در آخر فهرست و به عنوان ناامن ترین كشور جهان شناخته شده است.
بر اساس رتبه بندی شاخص صلح جهانی در میان 144 كشور جهان كه شرح آن در روزنامه گاردین نیز به چاپ رسیده، بروز بحران اقتصادی جهان و تبعات مالی ناشی از آن باعث ایجاد تغییراتی در وضعیت معیارهای شاخص صلح جهانی كشورها شده است.
بر این اساس، ده كشور اول فهرست امن‏ترین كشورهای جهان به ترتیب شامل نیوزلند، دانمارك، نروژ، ایسلند، اتریش، سوئد، ژاپن، كانادا، فنلاند و اسلوونی است.
رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با یك پله سقوط به عنوان یكی از ناامن ترین كشورهای جهان شناخته شده است.
بر اساس ارزیابی شاخص صلح جهانی و در ارزیابی به عمل آمده، ناامن ترین كشورهای جهان نیز به ترتیب عراق، افغانستان، سومالی، رژیم صهیونیستی، سودان، جمهوری دموكراتیك كنگو، چاد، پاكستان، روسیه و زیمبابوه هستند.
انگلیس از نظر شاخص یاد شده وضعیت بهتری پیدا كرده، اما همچنان عقب‏تر از كشورهایی نظیر قطر، مالزی، كره جنوبی و بوتسوانا است.
گفتنی است 23 معیار مهم در تعیین شاخص صلح جهانی مطرح است كه از جمله آنها می‏توان به درگیری و جنگ‏های خارجی، منازعات داخلی، رعایت حقوق بشر، تعداد جنایات، تعداد زندانیان، تجارت اسلحه و وضعیت دموكراسی اشاره كرد.
در هر حال، آن‏چه در ارزیابی اخیر شاخص صلح جهانی (GPI) مورد تأكید قرار گرفته، تاثیر ركود و بحران اقتصادی جهان بر امنیت و صلح جهان می‏باشد كه در برخی از نقاط باعث تشدید منازعات شده است.
افزایش چشمگیر نرخ بیكاری در جهان، كاهش دستمزدها، كاهش قیمت مسكن، كاهش سپرده گذاری و مواردی از این قبیل در برآورد شاخص‏های ارزیابی ایمنی و امنیت جوامع نقش مهمی داشته است.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: kamyabnews.com
 
مطالب جالب دیگر:
ماهی‌ای که بال دارد و پرواز می‌کند! (+عکس)
زنان خوشحال‌ترند یا مردان؟!
خطرات استفاده از کولر خودرو که نمی‌دانستیم؟!
عکس عریان همسر ساركوزی در حراجی!!
آنجلینا جولی و براد پیت در آستانه جدایی؟!
دختری که در 9سالگی سرطان سینه گرفت!! (+عکس)