7 کاری که باید از انجام دادن آنها در اینترنت خودداری کرد!
در این مطلب قصد داریم ۷ مورد از کارهایی را که باید از انجام آن ها در اینترنت خودداری کرد، بیان کنیم پس با ما همراه شوید.

کارهایی که نباید در اینترنت انجام داد

همه ما عادت های بدی مثل جویدن ناخن یا آب خوردن با بطری را داریم. این رفتارها عادات خوبی نبستند و باید آن ها را ترک کرد.

برخی از افراد در اینترنت و فضای مجازی هم عادات بدی دارند که باید آن ها را ترک کنند. در این مطلب قصد داریم به بیان ۷ مورد از کارهایی بپردازیم که هرگز نباید آن ها در اینترنت و فضای مجازی انجام دهید.

باور کردن مطالب کذب و کلیپ های ساختگی

تهیه کردن تصاویر جعلی و کلیپ های ساختگی کار سختی نیست. افراد زیادی هستند که می توانند با چند ترفند دیجیتالی و مطالب کذب، کاربران را فریب دهند. شما می توانید با مطالب کذب و کلیپ ها و تصاویر ساختگی چندین میلیون نفر کاربر را به راحتی متقاعد کنید؛ به عنوان مثال می توان شایعه خودکشی یک هنرمند معروف را به راحتی در فضای مجازی فراگیر کرد. مدتی پیش نیز افرادی با انتشار کلیپی که منبع اصلی آن مشخص نبود، کاربران ساده لوح را متقاعد کردند که با استفاده از یک دریل و سوراخ کردن گوشی آیفون ۷ می توانند جک هدفون را دوباره در این گوشی ایجاد کنند! (چنین چیزی ممکن نیست، اما این کلیپ ۱۵ میلیون بازدید داشت و حتی برخی از افراد ساده لوح با امتحان این کار به گوشی خود آسیب رساندند!)؛ بنابراین همیشه افرادی در فضای مجازی سعی می کنند به طرق مختلف افراد ساده لوح را فریب دهند.

چندی پیش یک خبر کذب در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از آن بود که فیس بوک امکان مشاهده تصاویر و پست های کاربران خود را برای عموم مردم فراهم کرده است و با این کار حریم خصوصی افراد را نقض کرده است و در ادامه این خبر هم پست های ساختگی از طرف مردم مشاهده می شد که همه آن ها دربردارنده این مضمون بود که آن ها اجازه نمی دهند فیس بوک حریم خصوصی آن ها را نقض کند. در پایان نیز منبع معتبری برای خبر ذکر شده بود.
قطعا تشخیص مطالب کذب و ساختگی کمی دشوار است؛ اما توصیه ما این است هنگامی که در فضای مجازی با یک خبر شوکه کننده روبرو می شوید، قبلا از اینکه فورا آن را باور کنید، خبر مورد نظر را سریعا در اینترنت جستجو کنید تا از درست یا کذب بودن آن مطمئن شوید.

بی توجهی به روش امنیتی two-factor authentication در هنگام ایجاد یک حساب کاربری

ممکن است در هنگام ثبت نام در یک سایت و ایجاد یک حساب کاربری، سایت مورد نظر در حین مراحل ایجاد حساب کاربری از شما بخواهد برای افزایش امنیت حساب کاربری خود، از روش two-factor authentication یا تشخیص دو مرحله ای نیز استفاده کنید؛ اما برخی از کاربران به این قسمت توجهی نمی کنند و آن را سریعا رد می کنند که کار کاملا اشتباهی است.
بیشتر شرکت های بزرگ مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و اپل هنگام ایجاد حساب های کاربری توسط کاربران برای دریافت سرویس های مختلف، از آن ها می خواهند برای افزایش امنیت حساب های کاربری خود، از روش امنیتی two-factor authentication نیز استفاده کنند که یک امر ضروری محسوب می شود.

چنانچه در هنگام ایجاد حساب کاربری خود این ویژگی را فعال کرده باشید، دسترسی هر فرد دیگری به حساب کاربری شما غیر ممکن می شود. برخی از سایت ها در هنگام ثبت نام و ایجاد حساب کاربری از کاربران می خواهند شماره تلفن همراه خود را نیز وارد کنند تا در صورتی که کاربر رمز عبور خود را فراموش کرد و درخواست یک رمز عبور جدید کرد، کدهای لازم از طریق پیام متنی برای آن ها ارسال شود؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما در هنگام ثبت نام در این سایت ها این ویژگی امنیتی را فعال کنید. شما می توانید این ویژگی را در مدت بسیار کوتاهی فعال کنید.

استفاده از یک رمز عبور در چندین سایت

در گذشته کاربران از رمزعبورهای ساده استفاده می کردند؛ اما امروزه با گسترش حملات سایبری و افزایش مهارت هکرها، استفاده از یک رمز طولانی و پیچیده مانند JaYW1x%BuUnZ# یک ضرورت محسوب می شود؛ اما قطعا به یاد داشتن چنین رمز عبوری واقعاً دشوار است. حتی اگر کاربران بتوانند این رمزهای عبور را به راحتی حفظ کنند، به خاطر سپردن چندین رمز این چنینی واقعاً کار سختی است؛ اما با توجه به وجود تهدیدات امنیتی در سال های اخیر، استفاده از رمزهای عبور ساده اصلا کار درستی نیست؛ زیرا با این کار حساب کاربری خود را در معرض خطر جدی قرار می دهید. نکته ای دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ وجه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کنید؛ زیرا در این صورت هکرها با دسترسی به رمز عبور یک حساب کاربری، به راحتی می توانند به سایر حساب های کاربری نیز نفوذ کنند.

همگام سازی تمام حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی

مدیریت حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی مختلف کار دشواری است. سرویس هایی همانند Buffer، Hootsuite و SproutSocial امکان مدیریت تمام حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی را در یک داشبورد مدیریتی فراهم می کنند. برخی از کاربران یک پیام را برای ارسال در تمام شبکه های اجتماعی زمان بندی می کنند که کار واقعاً اشتباهی است. لازم به ذکر است نوع توییت ها در توییتر با نوع پست های فیس بوک ها کاملا تفاوت دارد و در مورد پیام های اینستاگرام و گوگل پلاس هم این موضوع صدق می کند.

شاید ارسال جداگانه پیام ها در هر یک از شبکه های اجتماعی و متناسب با ساختار آن ها، فرایند زمانبری باشد، اما در صورتی که این کار را انجام ندادید بعدا باید این کار را دوباره انجام دهید.

به اشتراک گذاری اطلاعات زیاد در مورد کودکان

به اشتراک گذاری چند تصویر بامزه از کودکان کار جالبی است و کاربران نیز از آن استقبال می کنند؛ اما به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار شخصی آن ها کار خطرناکی است. با ذکر مثالی اهمیت این مسأله بیشتر برای شما مشخص می شود. فرض کنید کودک شما جایی باشد و شما همراه او نباشید و فردی به سراغ او بیاید و بگوید من همکار پدرت در فلان اداره هستم. پدرت با خودروی تویوتای مدل ۲۰۱۴ خود تصادف کرده است و از من خواسته است تو را به خانه خودتان در فلان خیابان ببرم و کودک خردسال هم وقتی می بیند تمام اطلاعاتی که آن فرد می دهد، درست است، فریب می خورد و همراه او می رود که می تواند عواقب واقعاً جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

امروزه افراد تبهکار به راحتی می توانند به نام کودکان و اطلاعات مربوط به شغل و همچنین اطلاعات بسیار شخصی شما دست پیدا کنند. برخی از افراد خطرناک حتی فعالیت های کودکان را زمانی که خارج از مدرسه هستند، نیز زیر نظر دارند. پس نباید به سادگی فرصت سوء استفاده را در اختیار این افراد قرار دهیم.

استفاده از شبکه  وای فای رایگان بدون لحظه ای فکر کردن در مورد عواقب آن

برخی از مردم با اشتیاق به شبکه های وای فای رایگان متصل می شوند و اصلا به عواقب آن فکر نمی کنند؛ اما آیا واقعاً این شبکه ها قابل اعتماد هستند؟ گاهی اوقات گوشی یا لپ تاپ ها شبکه های وای فای رایگانی با نام “CoffeeShop” یا نام های مشابه پیدا می کنند و کاربران با تصور اینکه این شبکه متعلق به یک کافی شاپ یا یک رستوران برای جذب مشتری است، با خیال راحت به آن متصل می شوند؛ اما حتی لحظه ای فکر نمی کنند که ممکن است این شبکه دامی از سوی هکرها برای دستیابی به اطلاعات شخصی آن ها باشد.

هکرها برای فریب دادن کاربران، برای شبکه های خود نام های گمراه کننده ای انتخاب می کنند و به محض اینکه کاربران قربانی به این شبکه ها متصل شدند، آن ها هر بار که کاربر دکمه ای از صفحه کلید را می زند، آن را کنترل می کنند و با ثبت دکمه های زده شده توسط کاربر، می توانند از آن ها برای دستیابی به اطلاعات شخصی کاربر استفاده کنند. همچنین هکرها از این طریق می توانند بدافزارهایی را در قالب فایل های آپدیت به دستگاه قربانی ارسال کنند و زمانی که فایل بدافزار نصب شد، هکر بدون آگاهی کاربر کنترل کامل دستگاه را در دست می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود همیشه از یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN استفاده کنید. VPN یک اتصال رمزگذاری شده به یکی از سرورهای خود ایجاد می کند و کاربر می تواند با استفاده از همان سرور به اینترنت متصل شود. به دلیل اینکه هنگام استفاده از VPN، اتصال کاربر به اینترنت رمزگذاری می شود، امکان دستیابی دیگران به اطلاعات کاربر وجود ندارد.

درگیر شدن در مشاجره های ایجاد شده در شبکه های اجتماعی

همه ما در شبکه های اجتماعی با رفتارهایی مواجه شده ایم که باعث عصبانیت ما شده است؛ مثلا ممکن است فردی پیامی برای ما ارسال کرده است که دربردارنده اطلاعات اشتباهی بوده است و ما را گمراه کرده است و یا فردی مطالبی را ارسال کرده است که حاوی نظرات غیر اخلاقی بوده است. توصیه می شود اصلا به این مطالب توجه نکنید و وقت خود را با بحث های بیهوده تلف نکنید.

وجود بحث و مشاجره در شبکه های اجتماعی چیز جدیدی نیست. حتی برخی از نظراتی که با نیت خوبی مطرح می شوند، منتقدانه و آزار دهنده به نظر می رسند. ممکن است دوستی ها پس از درگیر شدن در بحث ها و مشاجره های ایجاد شده در توییتر و فیس بوک، تضعیف شود. اگر با شخصی اختلاف نظر دارید، بهتر است رو در رو نظرات خود را با او در میان بگذارید و یا با تماس تلفنی این کار را انجام دهید؛ زیرا معمولا بحث و گفتگوهایی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شوند، نتیجه خوبی ندارند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir