طبق قوانین قضایی عربستان سعودی، معمولا پیش از اجرای این نوع حکم یک آرامبخش به مجرم می‌دهند و سپس وی را توسط پلیس به یکی از میادین یا پارکینگ‌های شهر منتقل می‌کنند. به دنبال انتقال مجرم به محل اعدام...

آنچه طی روزهای اخیر به یكی از مهم‌ترین خبرهای حاشیه‌ای تبدیل شده اعدام هولناك یك زن اندونزیایی است كه دولت عربستان هرگونه اطلاع‌رسانی را درباره آن ممنوع و خلاف مصالح كشور اعلام كرده است. اما روزنامه نیوز آودورلد به هر طریقی كه شده این خبر را سه هفته پس از اجرای آن، در اختیار رسانه‌های جهان قرار داده است. با اینکه تا اوایل دهه 1990 میلادی زنان محکوم به مرگ در عربستان سعودی، گردن زده نمی‌شدند و معمولا حکم مرگ آنها به روش تیرباران اجرا می‌شد اما امروز نه تنها آنها بلکه برخی از زنان خارجی نیز که در این کشور مرتکب جرم‌های بزرگ می‌شوند حکم مرگشان با شمشیر و در ملاء عام اجرا می‌شود. به طوری که در ژانویه سال گذشته یک زن خدمتکار اندونزیایی به علت به قتل رساندن کارفرمایش گردن زده شد.
وزارت کشور عربستان سعودی با انتشار بیانیه اظهار داشت، یانتی سوکاردی (Yanti Sukardi) به علت به قتل رساندن زنی که کارفرمایش بود به اشد مجازات محکوم و گردن وی در جنوب غربی عسیر قطع شد. این خدمتکار اندونزیایی با استفاده از یک بالش کارفرمایش را هنگام خواب خفه و اقدام به سرقت جواهرات وی کرده بود. این دومین حکم اعدام با شمشیر در سال 2008 بود که مقامات عربستان سعودی به دنبال سالی که بی‌سابقه ترین مجازات گردن زنی در آن به اجرا درآمد از آن خبر دادند. در روز شانزدهم ژانویه امسال نیز نشاط حاجی و همسر 27 ساله اش، ایمن غزاوی به علت کشتن یک دختر نه ساله گردن زده شدند. پس از اینکه ثابت شد این زن و شوهر با استفاده از یک قاشق داغ این دختر نه ساله را شکنجه و سپس وی را با یک لوله فلزی به قتل رسانده‌اند این حکم اجرا شد.
به گفته مقامات، حاجی قصد داشت به هر طریق ممکن خود را از شر مقتول که گفته می‌شد حاصل ازدواج اولش بوده است خلاص کند. زیرا تردید داشته که وی دختر واقعیش باشد. اما به دنبال فوت دختر نگون بخت و انجام شدن آزمایش DNA مشخص شد او فرزند این پدر سنگ دل بوده است.
در 29 ژانویه نیز سومین اعدام زنان در عربستان سعودی گزارش شد. در این مورد نیز تاوا لاوا ابراهیم، یک زن نیجریایی‌الاصل نیز به جرم قاچاق مواد مخدر گردن زده شد. این در حالی است که در شانزدهم فوریه نیز خبر رسید که در کشور کره‌شمالی نیز 8 زن تیرباران شدند.
مجازات گردن‌زنی با شمشیر یا یک تبر قدمتی دیرینه در تاریخ بشریت دارد، زیرا گردن‌زنی نیز مانند مجازات به دار آویختن، شیوه‌ای کم هزینه و موثر برای اجرای عدالت در دوران باستان به شمار می‌رفته است. دوره‌ای که به سهولت می‌شد یک شمشیر یا یک تبر تهیه کرد. یونانی‌ها و رومی‌های قدیم بر این اعتقاد بودند که قباحات و درد این نوع مجازات کمتر از دیگر شیوه‌ها بوده است، بر همین اساس امپراتوری روم از این نوع حکم مرگ، برای شهروندان خود و مرگ با شکنجه را برای مجرمان بیگانه استفاده می‌کرده است.
تا قرن بیستم،گردن‌زنی به طور گسترده‌ای در قاره اروپا و آسیا رواج داشت، اما امروز تنها در کشور عربستان سعودی مرسوم است. به‌رغم اینکه گردن‌زنی در قطر و یمن نیز امری قانونی به شمار می‌رود اما تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر اجرا شدن این نوع مجازات در این کشورها گزارش نشده است.
به این ترتیب عربستان سعودی تنها کشوری است که از شمشیر برای اجرای مجازات مرگ استفاده می‌کند. این کشور حکم گردن‌زنی در ملاء عام را برای جرم‌های قتل، تجاوز، قاچاق مواد مخدر، انحراف‌های جنسی، دزدی مسلحانه، ارتداد و قطعا دیگر جنایات به اجرا می‌گذارد. در سال 2007 گردن 153 مرد و 3 زن زندانی در عربستان سعودی با شمشیر از بدنشان جدا شد تا ضمن به ثبت رسیدن رکوردی بی‌سابقه در تاریخ این کشور آمار زنانی که از سال 1990 تا پایان این سال گردن زده شده‌اند به عدد 43 افزایش یابد.
در سال 2002، 25 مرد و 2 زن، در سال 2003، 52 مرد یک زن و در سال 2004 نیز 35 مرد و یک زن در عربستان سعودی گردن زده شدند. مجازات گردن‌زنی در سال 2005 به 88 مرد و 2 زن افزایش یافت و در سال 2006 به 35 مرد و 4 زن تقلیل یافت. در سال 2008 نیز 102 نفر از مجرمان عربستان سعودی محکوم به مرگ شدند اما طبق گزارش، 2 نفر از آنها در استان «عسیر» تیرباران شده‌اند.
طبق قوانین قضایی عربستان سعودی، معمولا پیش از اجرای این نوع حکم یک آرامبخش به مجرم می‌دهند و سپس وی را توسط پلیس به یکی از میادین یا پارکینگ‌های شهر منتقل می‌کنند. به دنبال انتقال مجرم به محل اعدام، نیروی پلیس ابتدا تردد خودروها را متوقف و سپس مشمعی را به مساحت حدودا 5 متر مربع روی زمین پهن می‌کند....                   ادامه دارد...
 
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: roozna.com
 
مطالب جالب دیگر:
تصاویر کاملی از تغییرات صورت و رنگ مایکل جکسون!
مجموعه آهنگ برای موبایل
نگاهی به پارتی‌های دختران عربستانی!!
بچه دو و نیم ساله، جوان‌ترین سیگاری جهان!!
رویداد شگفت انگیز: قرآن مجید در آتش نسوخت!!
عروسی به شیوه جدید؛ ارسال ماسک، همراه کارت دعوت!!
بوی دهانتان را چک کنيد! (+عکس)