چه زمانی موجودات فضایی را خواهیم دید؟
آیا موجودات فضایی وجود دارند؟ آیا این موجودات خطرناک هستند؟ چه زمانی میتوان موجودا فضایی را مشاهده کرد

چه زمانی موجودات فضایی را ملاقات می کنیم؟

مدتی پیش نیل دگراس تایسون در فضای اینترنت نوشته ­ای با این مضمون ثبت کرد: «من اخترفیزیک­دان شخصی شما هستم.» این نوشته سوالاتی از این قبیل در صفحه شخصی این محقق را برمی ­انگیزد: « آیا شما فکر می ­کنید که ما در ۵۰ سال ِ آینده قادر به تماس با موجودات پیشرفته خواهیم بود؟» اما پاسخ او به این سوال "خیر” بود.

پارادوکس فرمی

فقط در کهکشان راه ­شیری حدود ۱۰۰ میلیارد سیاره وجود دارد. حتی اگر درصد کمی از این سیارات قابل سکونت باشند(که حتی با استانداردهای محافظه کارانه، باید اینطور باشد)، خود احتمال وجود حیات بیگانه در میلیون­ها سیاره و حیات موجودات پیشرفته در صدها هزار سیاره در کهکشان راه ­شیری را افزایش می­ دهد. با توجه به این فرضیات، پارادوکس فرمی این سوال را مطرح می کند که چرا ما تنها به نظر می­ آییم؟

مطالعه ­ای اخیر از سوی دانشگاه ملی استرالیا در سال ۲۰۱۶ نشان می ­دهد که دلیل احتمالی نیافتن حیات بیگانه توسط ما در سیارات دیگر این است که حیات­ های بیگانه در سیارات دیگر نابود شده ­اند. پس حیات ما بر روی زمین فقط به دلیل شانس بالای ما در کیهان می­ باشد. برایان کاکسِ فیزیک­دان اینطور فکر می­ کند که ما به این زودی­ ها موفق به یافتن حیات هوشمند بیگانه نخواهیم شد زیرا که علم بسیار پیشرفته این موجودات، آنها را به نابودی می­ کشاند؛ علم بسیار بالای آنها باعث تولید تکنولوژی­ هایی خواهد شد که این تمدن­ها هنوز از نظر اجتماعی و سیاسی برای مدیریت این تکنولوژی­ها آماده نشده ­اند.

ستاره ­شناسان مرکز کورنل نیز با نظر دگراس موافق می­باشند و بر این عقیده­ اند که زمان بسیار زیادی برای مخابره ­ی سیگنال ارتباطی و دریافت پاسخی از سوی موجودات دیگر مورد نیاز است و حداقل زمان تخمینی شنیدن پاسخی از سوی بیگانگان ۱۵۰۰ سال می­باشد. موسسات ناسا و سِتی-SETI(جستجوی حیات هوشمند) نیز بر این عقیده ­اند که حتی در صورت وجود حیات بیگانه، ممکن است آنها سفینه­ های مناسب برای سفر به منظومه ما را نداشته باشند. یا اگر هم داشته باشند، ممکن است علاقه­ ای به ایجاد ارتباط با تمدن­ های ناشناخته نداشته باشند.

استیون هاوکینگ هرگونه ارتباط اولیه ­ای را خطرناک می­داند و به داستان کریستف کلمب اشاره می­ کند که در زمان تماس تمدن پیشرفته با بومیان منطقه، تمدنی که به گونه ­ای قوانین و دستوراتی را متحمل شد، بومیان منطقه با تکنولوژی بسیار پایین­تر بودند که ممکن است برای ما نیز اتفاق بیافتد. داگلاس واکوچ رئیس شرکت METI International فکر می­ کند که تمدنی که قابلیت سفر میان ستاره­ ای را داشته باشد، در حال حاضر از وجود ما اطلاع دارد و طبعا نمی­ تواند تمدنی متخاصم باشد.

گرچه دگراس سعی در پاسخ به پرسش ما که توانایی انسان را برای کشف تمدن­ های بیگانه به چالش می­ کشید داشت و ارزیابی ­های او بر اساس مسافت­ های میان ستاره ­ای صورت گرفته بود. به نظر می­ رسد اگر ما بتوانیم در تکنولوژی سفرهای فضایی خود تغییراتی اساسی صورت بدهیم، او نیز از اشتباه بودن فرضیه­ اش خوشحال می شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tabnakbato.ir