با این نکات جلوی ویروسی شدن گوشی خود را بگیرید!
اگر از ویروسی شدن گوشی موبایل خود نگران هستید, می خواهیم نکاتی را به شما یادآوری کنیم که با رعایت آنها دیگر نیازی به نگران بودن ندارید

ضدضربه شدن گوشی در مقابل ویروس و بدافزار

ویروسی شدن گوشی های هوشمند برای همه ما مهم است. پلتفرم باز اندروید باعث شده تا دستگاه های اندرویدی در مقایسه با گوشی های مبتنی بر آی او اس  پتانسیل بیشتری برای آلوده شدن به نرم افزارهای مخرب داشته باشند.

گوگل در تلاش است تا با سپرهای محافظتی مانند Google Play Protect این ضعف را جبران کند، اما هنوز هم آسیب پذیری بالایی در این پلتفرم وجود دارد. با این وجود، شما می‌توانید با کمی مراقبت، تلفن خود را امن و بدون ویروس و تروجان نگه دارید.

بدافزار اندروید چیست؟

احتمالاً شما هم اصطلاح «بدافزار» را از قبل شنیده‌اید ، این واژه به معنای «نرم افزارهای مخرب» است. بد افزارها در ویندوز رایانه ها بسیار رایج هستند و حتماً شما هم با آن آشنا هستید اما نشانه های آلوده شدن سیستم در ویندوز رایانه و اندروید متفاوت است.

ویروسی شدن گوشی ها دارای علائم متفاوتی از رایانه ها است. باز شدن پنجره های پاپ آپ، عدم نمایش مرورگر، ظاهر شدن ناگهانی نوار ابزار یا هر چیز دیگری که در ویندوز نشان از وجود بدافزار است در اندروید به این شکل دیده نمی‌شود. چرا که در اندروید یک برنامه مخرب ممکن است خود را به عنوان یک برنامه قانونی نشان دهد و خود را کاملاً از نظر شما پنهان کند. اما در پس زمینه می‌تواند فعالیت‌های مشکوک را مانند سرقت اطلاعات خصوصی و آپلود اطلاعات در جایی که شما از آن خبر ندارید، را انجام دهد.

به عنوان مثال، بدافزار Skygofree که اخیراً یافت شده است، می‌تواند 48 دستور مختلف را در گوشی یا تبلت اندرویدی انجام دهد، کارهایی مانند روشن کردن میکروفون گوشی بدون اطلاع صاحب آن، اتصال به Wi-Fi و جمع آوری اطلاعات و موارد دیگر.

درست است که اندروید نسبت به آی او اس در زمینه بدافزارها آسیب پذیر تر است اما این به آن معنا نیست که شما باید گوشی اندرویدی خود را رها نکنید و فقط به سراغ Apple بروید. راهکارهای آسانی وجود دارد که شما بتوانید از ورود نرم افزارهای مخرب در اندروید جلوگیری کنید. در اینجا با هم کارهایی که باید انجام دهید را مرور می‌کنیم.


تنها نرم افزارهای رسمی را نصب کنید

یکی از مهمترین وجه تمایزهای Android نسبت به سایر سیستم عامل های موبایل، توانایی دانلود کردن برنامه ها از منابع مختلف است؛ یعنی شما در این سیستم عامل می‌توانید برنامه هایی که در Play Store رسمی گوگل نیستند را هم از منابع مختلف دانلود و نصب کنید. اکثر مردم نیازی به انجام این کار ندارند، اما اگر یک برنامه در کشور شما در دسترس نباشد، یا آخرین نسخه برنامه هنوز به دستگاه شما نرسیده باشد، انجام این کار مفید است.

هرچند که گوگل پلی هم صد در صد عاری از بدافزار نیست، اما متأسفانه نصب برنامه از منابع ناشناس می‌تواند خطرناک باشد. گوگل نیز به طور فعال اقداماتی را برای کاهش تعداد برنامه های مخرب موجود در فروشگاه Play انجام می دهد، اما بر روی آنچه که شما انتخاب می‌کنید و به صورت دستی نصب می‌کند، کنترل ندارد و اگر برنامه هایی را که مورد بررسی قرار نگرفته اند، دانلود کنید خطر ابتلا به نصب نرم افزارهای مخرب بسیار زیاد است. به همین دلیل گزینه بارگذاری نرم افزار از “منابع ناشناس” به طور پیش فرض در سیستم عامل اندروید غیر فعال است.

قبل از دانلود هر برنامه، چند ثانیه وقت بگذارید و از خودتان بپرسید که آیا به منبع سازنده این نرم افزار اعتماد دارید؟ آیا از یک وب سایت قانونی و قابل اعتماد در حال دانلود هستید؟ توسعه دهنده نرم افزار شناخته شده و قابل اعتماد است؟ آیا متخصصان امنیت این نرم افزار را بررسی کرده‌اند؟


از فروشگاه های نرم افزار ناشناس استفاده نکنید

در اندروید می‌توان اپلیکیشن ها را از منابع مختلف دریافت کرد، این بدان معنی است که شما می‌توانید از فروشگاه های نرم افزاری مختلف استفاده کنید اما کارشناسان امنیتی به شما توصیه می‌کنند که در حد امکان فقط از Google Play استفاده کنید. هرچند امکانات این فروشگاه کامل نیست و بعضاً مشکلات امنیتی هم در آن دیده شده است اما هنوز هم بسیار امن تر از سایر گزینه است.
برخی از فروشگاه ها خودشان جز بدافزارها محسوب می‌شوند و وقتی که شما مجوزهای گوناگونی به آن در هنگام نصب می‌دهید می‌توانند بدافزارهای بیشتری را در گوشی شما نصب کنند. پس برای جلوگیری از ویروسی شدن گوشی خود از نصب فروشگاه های غیر مطمئن جدا خودداری کنید.


نصب نرم افزار قفل شکسته ممنوع!

وقتی یک نرم افزار قفل شکسته را نصب می‌کنید معلوم نیست که چه محتوای پراکنده‌ای نصب می‌کند، چرا که همیشه حاوی آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برنامه های رسمی را نصب می‌کنید، حتی هنگام استفاده از Google Play.
ضمن آنکه وقتی یک نرم افزار را نصب می‌کنید حتماً مجوزهای آن را بررسی کنید، شرح را بخوانید و حساب کاربری توسعه دهنده را بررسی کنید. اگر چیزی به نظرتان اضافی و مشکوک است حتماً آن را بررسی کنید.


به روز رسانی ها را جدی بگیرید


گوگل پچ های امنیتی ماهانه برای اندروید منتشر می‌کند که به حفظ سیستم در مقابل حملات کمک می‌کند. هر سازنده نرم افزار هم در بروز رسانی های خود باگ ها و مشکلات امنیتی را برطرف می‌کند. بنابراین به روز رسانی مرتب نرم افزارها را فراموش نکنید. این کار نهایتاً 15 دقیقه از زمان شما را می‌گیرد اما می‌تواند نکته مهمی در حفظ امنیت گوشی شما باشد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir