اگر بدانید موجودات فضایی به زمین آمده اند چه واکنشی انجام می دهید؟
می‌گویند که در صورت کشف حیات فرازمینی، انسان‌ها عکس‌العمل منفی نشان می‌دهند؛ اما آمار قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد.

اگر به شما بگویند فرازمینی ها به زمین آمده‌اند، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

اگر قرار باشد روایت داستان‌های علمیتخیلی را مبنا بگیریم، انسان‌ها در صورت کشف حیات فرازمینی می‌بایست به‌شدت وحشت‌زده شوند و به معنای واقعی تمام دنیا را به هم بریزند. بسیاری از فیلم‌های سینمایی با این موضوع مانند «روز استقلال» و «بیگانه» هم این‌طور وانمود می‌کنند که انسان‌ها نسبت به همسایگان فرازمینی خود، خوش‌برخورد نخواهند بود و البته فرازمینی‌ها هم آن‌چنان محبتی در مورد انسان‌ها از خود بروز نمی‌دهند و معمولا قصد نابودی تمدنی بشری رادارند.

اما اگر با انسانی معمولی در این مورد صحبت کنید، ممکن است به تصویر متفاوتی از نخستین برخورد انسان‌ها و فرازمینی‌ها برسید. بیشتر انسان‌ها آن‌قدرها هم در این مورد احساس خطر نمی‌کنند؛ برعکس، آن‌ها تا حد زیادی هم نسبت به اینکه ملاقات با فرازمینی‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد، خوش‌بینند. اکثر ما مثل کودکان فیلم «ای.تی» رفتار می‌کنیم تا انسان‌هایی بالغ که از دیدن موجودی نامتعارف وحشت‌زده می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، عکس‌العمل ما کمتر به دشمنی‌های انعکاسی شباهت دارد و بیشتر کنجکاوی‌هایی صلح‌جویانه است.

«مایکل وارنوم» (Michael Varnum) استاد روان‌شناسی «دانشگاه ایالتی آریزونا» در این تحقیق از جنبه‌های مختلف به داستان نگاه داشته و نشان داده است که در صورت برخورد با فرازمینی‌ها، احتمال وقوع آشوب و پایان دنیا، بسیار کمتر آنی است که نویسندگان داستان‌های علمی‌تخیلی به تصویر کشیده‌اند. او یافته‌های خود را در گردهمایی سالانه «انجمن پیشرفت علوم آمریکا» در آستین تگزاس عرضه کرده است.

وارنوم و تیم تحقیقاتی‌اش، از یک نرم‌افزار برای تحلیل لحن مقالات و اخباری که به کشفیات مرتبط با احتمال وجود حیات فرازمینی اشاره دارند، استفاده کرده‌اند. این نرم‌افزار با سنجش طنین احساسی مقاله‌ها، دریافت که پوشش رسانه‌های معمولا در این مورد، مثبت است. محققان در این تحقیق به‌صورت فرضی، خبری را منتشر کردند که مدعی بود حیات فرازمینی میکروبی کشف شده است و سپس، نظر ۵۰۰ نفر را در این مورد به‌صورت نوشتاری ثبت و جمع‌آوری کردند. در این حالت هم لحن نظرات، در کل مثبت بود.

در بخش پایانی این تحقیق هم محققان از ۵۰۰ نفر خواستند که به یکی از دو مقاله نیویورک‌تایمز در مورد آخرین کشفیات علمی پاسخ دهند: خبر نخست در مورد کشف حیات میکروبی روی شهاب‌سنگ‌های مریخی بود و خبر دوم در مورد امکان ایجاد حیات به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه. جالب است بدانید که شرکت‌کنندگان در این تحقیق، نسبت به کشف حیات میکروبی عکس‌العمل بیشتری نشان دادند تا خبر امکان تولید مصنوعی جنین انسان در آزمایشگاه.

وارنوم در گفت‌وگویی مطبوعاتی توضیح داد: «با در نظر گرفتن تمام مسائل، این تحقیق نشان داد که اگر ما روزی مطمئن شویم که در این جهان تنها نیستیم، به احتمال بسیار زیاد، برخورد خوبی نسبت به آن نشان خواهیم داد.»

البته باید توجه داشت که تحقیق وارنوم، تنها نظر و دیدگاه‌های جامعه آمریکایی را مدنظر قرار داده بود. بااین‌حال، چنین خبری بر تمام جمعیت بشری -و احتمالا تعدادی از دیگر گونه‌ها- تأثیر خواهد گذاشت و فرهنگ‌های مختلف ممکن است برخورد کاملا متفاوتی نشان دهند.

از این‌ها گذشته، خوش‌بین بودن در مورد مسئله‌ای که هنوز اتفاق نیفتاده، کار ساده‌ای است. بسیاری از ما ممکن است در مورد اتفاقات یا تجربیات سخت مانند رفتن به کشوری جدید برای زندگی، دیدگاه‌های اغراق‌آمیز و غیرواقعی داشته باشیم؛ اما زمانی که این تجربیات به واقعیت تبدیل می‌شوند، از آن‌ها تنفر پیدا کنیم. هر چه باشد، ما انسانیم و معمولا از گول زدن خودمان در مورد پیش‌بینی وقایع آینده لذت می‌بریم.

با ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی، به‌احتمال‌زیاد زمان زیادی طول نخواهد کشید تا ما از وجود یا عدم وجود حیات فرازمینی مطمئن شویم. تکنولوژی‌های پیشرفته امروز به ما کمک می‌کنند تا بیگانه‌ها را -اگر واقعا وجود داشته باشند- ردیابی و پیدا کنیم. بررسی سناریوها و برخوردهای احتمالی بشر می‌تواند به دولت‌ها کمک کند تا آمادگی بیشتری برای در پیش گرفتن سیاست‌های مناسب در زمان اعلام کشفی ازاین‌دست، پیدا کنند.

درنهایت می‌توانیم امیدوار باشیم که عکس‌العمل انسان‌ها در موقع انتشار خبری در این مورد، مثبت باشد. ما می‌توانیم موقعیت‌ها را بسنجیم و سیاست‌های متناسب با آن را در پیش بگیریم تا در مقابل سناریوهای مختلف آمادگی داشته باشیم.

اما بهترین راه برای فهمیدن در مورد عکس‌العمل واقعی انسان در برخورد با فرازمینی‌ها چیست؟ درست حدس زدید. باید ابتدا آن‌ها را پیدا کنیم، آنگاه خواهیم فهمید که آیا انسان‌ها همان‌طور که تحقیق جدید اعلام کرده، خوشحال و آرام باقی خواهند ماند یا داستان شکل دیگری پیدا خواهد کرد؟



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir