آموزش: چطور از اطلاعات مان در فیس بوک حفاظت کنیم؟
با توجه به رسوایی اخیر فیس بوک، برای حفاظت از اطلاعات خود چه می‌توانید کنید؟

چگونه در فیس بوک از اشتراک‌گذاری اطلاعات با شخص ثالث جلوگیری کنیم؟

رسوایی اخیر کمبریج آنالیتیکا، درز اطلاعاتی نبود. همه‌ی اطلاعات تحت قوانین استفاده از فیس‌بوک جمع آوری شده بودند. چگونه از اطلاعات خود در برابر چنین اتفاقاتی محافظت کنید؟

مشکل حقیقی در اینجا پلت‌فرم فیس‌بوک است. کاربران فیس‌بوک با وارد شدن به اپلیکیشن کوییز آنالیتیکا کمبریج، با تمایل خود (شاید ناخواسته) اطلاعات خود و دوستانشان را تسلیم شخص ثالث (کمبریج آنالیتیکا) می‌کردند. حال، اگر نمی‌خواهید حساب کاربری فیس‌بوک خود را حذف کنید، لازم است که میزان اطلاعاتی که اشخاص ثالث می‌توانند از طریق api فیس‌بوک به آن دسترسی داشته باشند، مشخص کنید.

به صفحه فیس‌بوک خود بروید و روی فلش رو به پایین در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و سپس گزینه‌ی «تنظیمات» (Settings) را انتخاب کنید.

در قسمت سمت چپ، به دسته‌بندی «اپلیکیشن‌‌ها» (apps) وارد شوید.

از بین چهار گزینه‌ی موجود، دو گزینه مدنظر ما است: اپلیکیشن‌‌ها، وب سایت‌‌ها و پلاگ اینز (Apps, websites and Plug-Ins) و «اپلیکیشن‌‌های مورد استفاده دیگران» (Apps Others Use).


شما از طریق قسمت اپلیکیشن‌‌ها، وب سایت‌‌ها و پلاگ اینز (Apps, Websites and Plug-Ins) می‌توانید استفاده از فیس‌بوک برای اپلیکیشن‌‌های شخص ثالث را به صورت کلی کنترل کنید. شما می‌توانید این قابلیت را فعال یا غیرفعال کنید. بدین منظور، روی «ویرایش» (Edit) کلیک کرده و گزینه‌ی «غیرفعال سازی پلت‌فرم» (Disable Platform) را انتخاب کنید.

مشکل اینجاست که بسیاری از وب‌سایت‌‌ها و سرویس‌‌ها از فیس‌بوک برای تایید لاگین‌‌ها استفاده می‌کنند. اگر شما این قابلیت را کلا غیرفعال کنید، نمی‌توانید وارد برخی حساب‌‌های خود، مثلا حساب اسپاتیفای خود شوید. اگر در مورد عدم دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات حساب خود، جدی هستید، این گزینه را غیرفعال کنید. در غیر این صورت، دقت کنید که اطلاعات فیس‌بوک خود را به چه اپلیکیشن‌‌هایی می‌دهید و اگر اپلیکیشنی در لیست وجود دارد که از آن استفاده نمی‌کنید، آن را حذف کنید.

گزینه‌ی بهتری نیز وجود دارد. اگر دوستانتان از اپلیکیشن‌‌های شخص ثالث استفاده کنند، آن اپلیکیشن‌‌ها می‌توانند به اطلاعات شما هم دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید این اطلاعات را محدود کنید. برای این کار، روی گزینه‌ی «ویرایش» (Edit) در قسمت «اپلیکیشن‌‌های مورد استفاده دیگران» (Apps Others Use) کلیک کنید.

این چک باکس‌‌ها مشخص می‌کنند که وقتی دوستان شما از یک اپلیکیشن شخص ثالث استفاده می‌کنند، آن اپلیکیشن‌‌ها به کدام یک از اطلاعات شما دسترسی خواهند داشت. به عنوان مثال، تصویر بالا را در نظر بگیرید. اگر یکی از دوستان شما وارد کوییز کذایی کمبریج آنالیتیکا شود، آن گاه این شخص ثالث به بیوگرافی، تاریخ تولد، خانواده و روابط، شهر محل تولد، محل زندگی، آموزش و شغل، فعالیت‌‌ها، علایق، وب‌سایت فعالیت اپ و آن‌لاین یا آفلاین بودن شما دسترسی خواهد داشت. این حجم از اطلاعات، سرسام‌آور است.

برای آن که از به اشتراک‌گذاری این اطلاعات به صورت سهوی توسط دوستانتان، جلوگیری کنید، همه گزینه‌‌ها را غیر فعال کرده و سپس روی «ذخیره» (Save) کلیک کنید.

حال، تا زمانی که مراقب باشید از چه اپلیکیشن‌‌هایی استفاده می‌کنید، اشخاص ثالث به اطلاعات شما دسترسی نخواهند داشت. اگر آن‌‌ها تاکنون به اطلاعات شما دست یافته اند، نمی‌توانید کاری کنید؛ اما با به‌کار گیری راهکارهای بالا، می‌توانید از مشکلاتی که در آینده رخ دهد، جلوگیری کنید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: zoomit.ir