سقوط فضاپیمای چین در روز ۱۳به‌در در ایران!!
پیش‌بینی شده است که ایستگاه فضایی «تیان‌گونگ-۱» بین بامداد ۱۲ فروردین تا ظهر ۱۳ فروردین وارد جو زمین شود. مسیر سقوط هنوز مشخص نیست و ایران هم فعلا در ناحیه سقوط قرار دارد.

آیا سقوط فضاپیمای چین، برنامه‌های «۱۳به‌در» ایرانیان را تهدید می‌کند؟

کارشناسان فضایی پیش‌بینی کرده‌اند که ایستگاه فضایی «تیان‌گونگ-۱» حوالی ساعت ۱۴:۰۰ روز اول آوریل به وقت جهانی وارد جو زمین می‌شود. این بازه زمانی البته گسترده است و از ۱۶ ساعت قبل تا ۱۶ ساعت بعد از زمان اعلام‌شده ادامه دارد.

بازه زمانی سقوط فضاپیما به وقت تابستانی ایران، از ساعت ۲:۳۰ بامداد ۱۲ فروردین تا ساعت ۱۰:۳۰ روز ۱۳ فروردین را شامل می‌شود. در حال حاضر، فضاپیمای چینی در ارتفاع ۱۷۷ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و هر ۸۸ دقیقه یک‌بار زمین را دور می‌زند. با توجه به گردش مداری سریع و بازه ۳۲ساعته ورود، هنوز نمی‌توان مسیر سقوط فضاپیما را به‌دقت مشخص کرد. مسیر سقوط هنوز مشخص نیست و ایران هم فعلا در ناحیه سقوط قرار دارد.

در حال حاضر، تمام نقاط زمین که بین عرض‌های جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی تا ۴۳ درجه جنوبی واقع شده‌اند، بالقوه در مسیر سقوط این فضاپیما قرار دارند. البته «تیان‌گونگ-۱» با ورود به جو زمین، به شکل آذرگویی درخشان می‌سوزد و به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شود؛ اما امکان دارد که برخی از این قطعات به سطح زمین برخورد کنند و روی بیضی کشیده‌ای به طول هزاران کیلومتر و پهنای ۱۰ کیلومتر پراکنده شوند.

به احتمال زیاد، پژوهشگران تا امروز (۱۱ فروردین) خواهند توانست مسیر و زمان دقیق سقوط «تیان‌گونگ-۱» را مشخص کنند؛ پس گوش به زنگ باشید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir