اعطای حق قانونی به ربات ها!
متخصصان هوش مصنوعی، طی نامه‌ای به پارلمان اروپا، با اعطای حقوق قانونی به ربات‌ها مخالفت کردند.

آیا ربات‌ها از حقوق قانونی برخوردار می‌شوند؟

یکی از سوالات اساسی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا ربات‌ها هم قانون‌گذارانی دارند.

این موضوع، نخستین بار در ژانویه 2017 و به خاطر بندی از متن گزارش پارلمان اروپا مطرح شد که ایجاد "جایگاه قانونی" را برای ربات‌ها، توصیه کرده بود. هدف ابتدایی از مطرح کردن این مسئله، مشخص کردن این موضوع بود که اگر ماشین‌های هوشمند موجب آسیب شوند، چه کسی مسئول خواهد بود؟

با رشد سریع صنعت رباتیک، سال گذشته اعضای پارلمان اروپا هشدار دادند که قوانینی برای تضمین سطح استانداردی از ایمنی و امنیت، مورد نیاز است.

در هر حال اکنون متخصصان با این حرکت مخالفت می‌کنند و باور دارند که ممکن است اعطای جنبه قانونی و اخلاقی به جایگاه ربات‌ها، موجب نقض حقوق انسان‌ها شود.

گروهی متشکل از 156 متخصص هوش مصنوعی از 14 ملیت گوناگون، برای محکوم کردن این کار، نامه‌ سرگشاده‌ای به پارلمان اروپا در بروکسل، ارسال کرده‌اند.

آنها معتقدند که ایجاد جایگاه قانونی یک "شخص الکترونیکی" برای یک ربات، به دلایلی، یک ایده نادرست محسوب می‌شود. در حقیقت، ممکن است شرکت‌های سازنده این ماشین‌ها، مسئولیت قانونی هر نوع تخریب صورت گرفته توسط محصولات‌شان را انکار کنند و شاید این موضوع، به شرایطی ختم شود که در آن، ربات‌ها حق کسب درآمد و یا حقوق شهروندی داشته باشند.

در این نامه آمده است: این بیانیه از جنبه فنی، بر پایه ارزش بیش از اندازه واقعی قابلیت‌های رباتها، حتی ربات‌های پیشرفته است که تنها قادر به درک سطحی پیش‌بینی و توانایی خودآموزی هستند و همین طور، ‌تصوری از ربات که توسط داستان علمی تخیلی و چندین خبر اخیر محرمانه مطبوعاتی تحریف شده است. ایجاد شخصیت قانونی برای یک ربات، از نظر اخلاقی و قانونی، نامناسب است.

این گروه متخصصان وادار به پیروی از پیشنهاد پارلمان اروپا نشده اما باید دلایلی برای مخالفت خود ارائه دهد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir