4 دلیل برای اینکه هرگز گوشی خود را روت نکنید!
اگر تصمیم به روت کردن گوشی خود گرفته اید شاید بد نباشد که درباره معایب و خطرات آن بیشتر بدانید.

معایب روت کردن گوشی موبایل

با روت کردن گوشی شما به گزینه های زیادی در دستگاه اندرویدی خود دست خواهید یافت، اما معایب این دسترسی ها چیست؟

خطرات امنیتی

با روت کردنِ گوشی، شما کنترل کل سیستم را به دست خواهید گرفت. با مهارت ها و ابزارهای مناسب، می توانید تقریبا هر پارامتری را در دستگاه خود بخوانید و تغییر دهید، به همین دلیل است که برخی از نرم افزارها مانند SuperSU برای اینکه کار کنند درخواست دسترسی به روت را می کنند.

با این حال، این نوع دسترسی یک شمشیر دو لبه است. با دسترسی پیدا کردن برنامه های مخرب به روت هیچ چیز برای جلوگیری از اجرای برنامه های مخرب روی دستگاه شما وجود ندارد. اگر برنامه ای مضر به روت گوشی شما دسترسی پیدا کند می تواند فایل های سیستم را خراب کند، یا آن ها را حذف کند و یا می تواند اطلاعات شخصی را نابود کند و حتی شاید گوشی شما را دچار سافت بریک کند (سافت بریک: اینگونه بریک شدن فقط مرتبط به نرم افزار می باشد و در این حالت گوشی روشن میشود ولی Boot-loop که اولین عنصر برای بالا آمدن رام میباشد به مشکل برخورده است و ممکن است با زدن فایل فلش مرتبط با گوشی بریک آن برطرف شده و گوشی شما Unbrick شده و همانند سابق شروع به کار کند).

بنابراین بهتر است قبل از اینکه برنامه ای درخواست دسترسی به روت را بکند از ماهیت برنامه و بدون خطر بدون آن آگاهی کسب کنید.

خداحافظی با گارانتی گوشی

بدیهی است که دسترسی به روت چیزی نیست که توسط کمپانی ها پشتیبانی شوند، در غیر این صورت ما گوشی هایی را می دیدیم که در کارخانه روت شده بودند.
همانطور که می دانیم شرکت ها مشتاق به تعویض دستگاه هایی نیستند که توسط مشتریان خود تغییر یافته اند. این موضوع شامل تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری می شود که روت کردن گوشی شامل تغییرات نرم افزاری می شود.

همه سازندگان دستگاه های اندرویدی گارانتی گوشی شما را باطل می کنند، اگر گوشی را روت کرده باشید.

روت کردن گوشی آسان و بدون دردسر نیست

روش روت کردن برای تولیدکنندگان و گوشی های مختلف، متفاوت است. هیچ روش رسمی برای روت کردن گوشی وجود ندارد. به عنوان مثال برای روت کردن گوشی های نکسوس باید مجموعه ای از ابزارهای مختلف را دانلود کنید، سپس از دستورات CMD در کامپیوتر استفاده کنید، یا برای روت کردن گوشی های سامسونگ شما باید از نرم افزار Odin بر روی کامپیوتر استفاده کنید تا بتوانید گوشی را روت کنید. به این ترتیب دستور العمل های خاص و متفاوتی برای گوشی های مختلف وجود دارد.

البته نرم افزارهایی مانند King Root و Kingo Root و Root my Device و نرم افزارهایی مشابه وجود دارند که روت کردن گوشی را آسان تر کرده است، اما این نرم افزارها بر روی بعضی از گوشی ها به درستی کار نمی کنند و عمل روت کردن را نمی توانند به خوبی انجام دهند.

کاربری که احتیاج به روت کردن گوشی دارد، باید درک درست و مناسبی از کامپیوتر و نرم افزار ها داشته باشد، در غیر این صورت شانس بسیار بزرگی برای اشتباه کردن وجود دارد و احتمالا گوشی شما را غیر قابل استفاده می کند.

مشکل با بروزرسانی های گوشی

یکی دیگر از مشکلاتی که با روت کردن گوشی به وجود می آید این است که اپدیت های گوشی متوقف می شوند. برای مثال، شما دیگر نمی توانید گوشی خود را از طریق OTA اپدیت کنید (واژه OTA مخفف عبارت Over The Air بوده و به روشی از بروزرسانی اندروید گفته می‌شود که به طور مستقیم و از طریق ارتباط بی‌سیم توسط کمپانی منبع ارائه شده و هر کاربری بدون نیاز به استفاده از هیچ لوازم جانبی خاصی قادر به استفاده از آن خواهد بود. به منظور استفاده از بروزرسانی اندروید به روش OTA لازم است که دستگاه اندرویدی شما به شبکه اینترنت وای‌فای یا موبایل دیتا متصل باشد).

پس از روت کردن گوشی شما باید به صورت دستی اقدام به اپدیت گوشی کنید، که این روش هم  نسبتا گران و هم زمان بر و فرسایشی می باشد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: click.ir