یكی از یافته‌های جالب این تحقیق این است كه تنها 46 درصد پاسخ‌دهندگان می‌دانستند كه...

 

پایگاه اینترنتی "كانتر‌پانچ " با اشاره به زودباور بودن مردم آمریكا در قبال حكومتشان نوشت: به دلیل گسست فرهنگ علوم با فرهنگ باستان در آمریكایی‌ها و نفرتشان از علم ریاضی، مقامات آمریكایی توانسته‌اند درباره مسائل مختلف از جمله بحث انرژی، آن‌ها را فریب دهند.

 "رابرت برایس " در پایگاه اینترنتی "كانتر‌پانچ " (Counterpunch) با اشاره به مصاحبه خود با یكی از اساتید دانشگاهی در مورد بی‌سوادی علمی مردم آمریكا گفت: دو سال پیش من با "واكلاو اسمیل " (Vaclav Smil) استاد برجسته دانشگاه "مانیتوبا " (Manitoba)، نویسنده پر كار و متفكر حوزه انرژی مصاحبه‌ای انجام دادم و از وی این سوال را پرسیدم كه "چرا مردم آمریكا در مورد مسائل انرژی، به راحتی فریب مقامات سیاسی را می‌خورند؟ " و وی در پاسخ گفت: با وجود درك پایین مردم از نیروهای اساسی اقتصادی و بدون وجود مبانی فیزیكی، شیمیایی و بیولوژیكی عجیب نیست كه مردم همه چیز را باور كنند.
 
برایس با بیان این‌كه یافتن شواهدی برای تایید مدعای "اسمیل " بسیار ساده است، گفت: دانشگاه "میشیگان " با انجام مطالعه‌ای در فوریه سال 2007 اعلام كرد كه 28 درصد از بزرگسالان آمریكایی به لحاظ علمی بی‌سواد هستند. "آكادمی علوم كالیفرنیا " در این دانشگاه، با انتشار یافته‌های تحقیقات خود اعلام كرد كه بیشتر آمریكایی‌ها نمی‌توانند از آزمون سواد علمی پایه نمره قبولی بگیرند كه این یافته‌ها به شرح ذیل بودند:

1- تنها 53 درصد از بزرگسالان آمریكایی می‌دانند كه مدت زمان گردش زمین به دور چقدر است.
2- تنها 59 درصد می‌دانند كه انسان‌های اولیه در زمان دایناسورها زندگی نمی‌كردند.
3- تنها 47 درصد از بزرگسالان آمریكایی می‌توانند درصد آبی را كه سطح كره زمین را پوشانده به طور تقریبی تخمین بزنند. (این آكادمی اعلام كرده كه دامنه پاسخ درست به این سوال بین 65 درصد تا 75 درصد بوده است.)
4- تنها 21 درصد توانستند به هر سه سوال فوق پاسخ صحیح بدهند.
تحلیلگر كانترپانچ با بیان این كه در ماه ژوئیه، "مركز تحقیقات پیو " (Pew Research Center) نتایج تحقیق خود را كه در مورد 2 هزار و یك فرد بزرگسال آمریكایی انجام داده بود، منتشر كرد، افزود: یكی از یافته‌های جالب این تحقیق این است كه تنها 46 درصد پاسخ‌دهندگان می‌دانستند كه الكترون كوچكتر از اتم است.

این تحلیلگر آمریكایی با بیان این‌كه این یافته‌ها نباید شگفت‌آور تلقی شوند، افزود: آگاهی نداشتن از علوم مختلف و دنیای طبیعی قرن‌هاست كه گریبانگیر مردم شده است. این بدگمانی به علم و حمله مستمر به "چالرز داروین " (Charles Darwin) و نظریه تكامل وی، همچنان ادامه دارد.
وی با بیان این كه "سی.پی اسنو " (C.P. Snow) دانشمند و رمان‌نویس بریتانیایی در دهه 1950 این واقعیت جامعه آمریكا را درك و سخنرانی معروف خود به نام "دو فرهنگ " (The Two Cultures) را ایراد كرد، اظهار داشت: اسنو با اشاره به گسسته شدن پیوندهای میان فرهنگ علوم و فرهنگ باستان در آمریكای تازه متولد شده، این گسست را مانعی برای شناخت مسائل حقیقی جهان تلقی كرده بود. وی معتقد بود متفكران حقیقی از دانشمندان جدا شده‌اند و درك متقابلی میان این دو گروه وجود ندارد.

این دانشمند انگلیسی با بیان این‌كه نسبت به مسائلی همچون انرژی و ترمودینامیك درك درستی وجود ندارد، چنین گفته بود: "من بارها در میان افرادی حضور پیدا كرده‌ام كه براساس فرهنگ سنتی تصور می‌كردند كه بسیار تحصیلكرده هستند و با شور و شوق زیادی مدعی بودند كه دانشمندان بی‌سواد هستند. من از آن‌ها در مورد قانون دوم ترمودینامیك سوال كردم. پاسخ آن‌ها سرد و منفی بود. این سوال مثل این بود كه از آن‌ها بپرسم آیا تاكنون آثار شكسپیر را خوانده‌اید؟ "

به گفته برایس، اگر چه اكثر مردم با فرهنگ متوسط با آثار "بارد " نظیر "كمدی خطاها " (A Comedy of Errors) یا "تاجر ونیزی " (The Merchant of Venice) آشنا هستند، اما با قوانین ترمودینامیك كه در دنیای انرژی حكمفرما هستند، آشنایی زیادی ندارند. قانون اول ترمودینامیك بیان می‌كند كه انرژی نه به وجود می‌آید و نه از بین می‌رود و قانون دوم ترمودینامیك می‌گوید كه انرژی همواره به سمت بی‌نظمی پیش می‌رود. برای اكثر مردم یادگیری فیزیك پایه فراتر از توان آن‌هاست پس بعید نیست هر چیزی كه در حوزه انرژی به آن‌ها گفته می‌شود را بپذیرند.

كانترپانچ در ادامه گزارش فوق با یادآوری این واقعیت كه بی‌علاقگی مردم آمریكا به علم باعث می‌شود بتوان به آسانی آن‌ها را فریب داد، افزود: این بی‌علاقگی به علم در میان مردم آمریكا با نفرت از ریاضیات آمیخته شده است. طی سال‌های اخیر اطلاعات ناامیدكننده‌ای در مورد وضعیت مهارت در ریاضیات در مردم آمریكا منتشر شده است. بررسی انجام شده در سال 2008 توسط "انجمن ریاضی آمریكا " نشان می‌دهد كه تعداد بسیار كمی از دبیرستان‌های آمریكا به دانش‌آموزان خود مهارت‌های پیشرفته ریاضی را همانند سایر مهارت‌ها آموزش می‌‌دهند.

تحلیلگر سایت كانترپانچ افزود: بررسی دیگری كه در سال 2008 توسط "هیئت مشورتی ریاضیات " وابسته به وزارت آموزش انجام شده، نشان می‌دهد كه آموزش ریاضیات در ایالات متحده نیازمند بازسازی اساسی است. این بررسی گزارش می‌دهد كه 27 درصد دانش‌آموزان دوره راهنمایی نمی‌توانند1/3 مساحت یك مستطیل را هاشور بزنند و 45 درصد نمی‌توانند مسائلی را حل كنند كه نیازمند تقسیم است. سایر نتایج این گزارش به شرح ذیل هستند:
1- 78 درصد بزرگسالان نمی‌توانند چگونگی محاسبه نرخ بهره قرض خود را توضیح دهند.
2- 71 درصد نمی‌توانند میزان مسافت طی شده به مایل را به ازای هر گالن بنزین مصرف شده محاسبه نمایند.
3- 58 درصد قادر نبودند 10 درصد انعام مربوط صورت حساب ناهار خود را محاسبه كنند.
 
برایس با بیان اینكه با توجه به این آمارها، عجیب نیست كه مقامات آمریكایی بتوانند به راحتی مردم را فریب دهند و به آنان بگویند كه هزاران مخزن انرژی در واشنگتن و سراسر ایالات متحده وجود دارد و آمریكا می‌تواند مصرف هیدروكربن‌ها را كنار بگذارد، گفت: این ادعاها مقیاس وسیع مصرف انرژی در ایالات متحده را نادیده می‌گیرد. به طور متوسط، روزانه 41 میلیون بشكه از معادل نفتی به شكل نفت، گاز طبیعی و ذغال سنگ در آمریكا مصرف می‌شود. این میزان مصرف تقریباً 5 برابر تولید روزانه نفت در عربستان سعودی است. (از سال 1973 تاكنون، عربستان روزی 8.3 میلیون بشكه نفت تولید می‌كند.)
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment.com
منبع: jahanews.com
 
مطالب جالب دیگر:
چند دعای خواندنی و جالب از زبان کودکان ایرانی!
وسایل مایکل جکسون که قرار است به مزایده گزاشته شود! (+عکس و قیمت)
چرا عدد ۱۳نحس شد؟!
ترس بی‌نهایت جنیفر لوپز از تاریکی!!
اعتراف فقط و فقط با یک لیوان آب! (+عکس)
سریالی عاشقانه به سبک محمدرسول‌الله! (+عکس)