طولانی‌ترین زمان امساك و روزه‌داری، متعلق به مسلمانان...
 
طولانی‌ترین زمان امساك و روزه‌داری، متعلق به مسلمانان شمال كره خاكی است و روزه‌داران در كشورهای سردسیر ایسلند، نروژ، فنلاند، دانمارك و سوئد، به طور متوسط 18 ساعت روزه می‌گیرند كه در سال‌های آینده این زمان به 21 ساعت می‌رسد.
نشریه آكسیون تركیه در مقاله‌ای با عنوان «نیت كردم روزه بگیرم؛ به افق فرانسه» به مناسبت ماه مبارك رمضان به بررسی وضعیت روزه‌داری در كشورهای شمالی نظیر ایسلند پرداخت.

بر اساس این گزارش در حال حاضر طولانی‌ترین روزه‌ها در كشورهای شمالی كره زمین گرفته می‌شود. در این كشورها مسلمانان بین 17 تا 20 ساعت روزه‌داری می‌كنند. در كشور سردسیر ایسلند مسلمانان ساكن این منطقه براساس افق فرانسه و مسلمانان ساكن شهر ترومسوی نروژ نیز به افق اسلو عمل می‌كنند.

نویسنده مقاله در ادامه می‌افزاید: در حالی كه در حال حاضر مسلمانان ساكن این مناطق به طور متوسط 19 ساعت روزه‌داری می‌كنند، این مدت در سال‌های آتی یك روز كامل را در بر خواهد گرفت. در نروژ حدود 200 هزار مسلمان زندگی می‌كنند كه اكثریت آنها در اسلو اقامت دارند. در كشور سردسیر ایسلند با جمعیت 300 هزار نفری‌اش قریب به هزار مسلمان زندگی می‌كنند. در این كشور بدون درخت در ماه‌های ژوئن و ژوئیه خورشید تقریباً اصلا غروب نمی‌كند و به همین دلیل مسلمانان ساكن این مناطق افق فرانسه را ملاك قرار می‌دهند. البته سرد بودن هوا در این مناطق كه حدود 10 درجه سانتیگراد است، باعث تسلی خاطر مسلمانان است، چون در این حالت كمتر دچار تشنگی می‌شوند.

در كشور فنلاند با 55 هزار مسلمان ساكن در این كشور، دین مبین اسلام در سال 1925 به رسمیت شناخته شده است. در این كشور سردسیر نیز تاتارهای مسلمان كه تعداد آنها حدود 800 نفر است، از احترام خاصی برخوردارند. دلیل این احترام، جنگیدن تاتارها در خلال جنگ جهانی دوم علیه ارتش سرخ در كنار ارتش فنلاند است. تاتارهای مسلمان در هلسینكی پایتخت این كشور مسجد دارند.

در دانمارك 200 هزار و در سوئد هم 300 هزار مسلمان زندگی می‌كنند. در این كشورها در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به طور متوسط 21 ساعت روزه‌داری می‌شود و فاصله بین افطار و امساك تنها سه ساعت است. در حال حاضر مدت روزه‌داری در این كشورها 18 ساعت است كه در سال‌های آتی تا 21 ساعت گسترش می‌یابد. به عبارتی گفته می‌شود با وضوی نماز شب می‌توان نماز صبح را نیز اقامه كرد.
این در حالی است كه در فصل زمستان مسئله كاملا برعكس شرایط تابستان می‌شود و آفتاب تنها سه تا پنج ساعت در آسمان دیده می‌شود. البته بهتر است بگوییم آسمان تنها چند ساعت در شبانه‌روز روشن می‌شود، چون به دلیل ابری و بارندگی بودن آسمان در این فصل از سال، خورشید روزهای متمادی دیده نمی‌شود.
در دانمارك و سوئد به دلیل كثرت مسلمانان، اوضاع كمی متفاوت است. در این كشورها همانند تركیه، چادرهای مخصوص افطار كه برای همگان آزاد است، دایر می‌شود. در ماه مبارك رمضان در این دو كشور تنها مسلمانان نیستند كه از بركات این ماه مبارك فیض می‌برند و غیرمسلمانان نیزاز بركات این ماه بهره‌مند می‌شوند. مجلس دانمارك نیز از دو سال پیش، درهای خود را در ماه مبارك رمضان به روی مسلمانان می‌گشاید. در مراسم افطار در مجلس دانمارك نمایندگان مجلس هم شركت می‌كنند.

ماه مبارك رمضان در شمال كره خاكی در مناطقی مانند دانمارك كه مسلمانان زیادی زندگی می‌كنند، تفاوت چندانی با كشورهای اسلامی ندارد. هرچند در این كشورها صدای اذان از بلندگوهای مساجد شنیده نمی‌شود، در ساعات افطار خیابان‌ها خالی نمی‌شود، ولی به وقت نماز تراویح، مساجد لبریز از مومنان شده و عبادت‌ها در خشوع كامل بجا آورده می‌شود. البته در مناطقی نظیر شمال نروژ و ایسلند و گروئنلند كه تعداد مسلمانان اندك است، رمضان‌ها با دلتنگی سپری می‌شود.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment.com
منبع: tabnak.com
 
مطالب جالب دیگر:
اخرین خبر درمورد علت بازداشت محمدرضا گلزار!(+تمام حواشی)
ظهور مسیح جدید در روسیه!! (+عکس)
پسری که روزی 3بار گریه می‌کند اما بجای اشک...!! (+عکس)
در عربستان ورود به مسجد با شلوار عجیب ممنوع شد!
حرکت ‌بنز و آزرا با سرعت 190 كيلومتر در بزرگراه نيايش! (+عکس)
"شيطان پرستان" به جان گربه‌های سياه افتادند!