ساختار مغز مانند اثرانگشت منحصربفرد است!
مطالعات محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس نشان می‌دهد ترکیب عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی نه تنها بر عملکرد مغز، بلکه بر آناتومی مغز نیز تاثیر می‌گذارد.

منحصربه‌فرد بودن ساختار مغز مانند اثرانگشت

حدود 30 سال پیش، محققان بر این باور بودند که مغز انسان ویژگی‌های فردی اندکی دارد. ولی مطالعات اخیر نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی و تجربه در مغز هر فرد اثراتی می‌گذارد و به همین دلیل ساختار مغز انسان‌ها مشابه نیست.

در این مطالعه 200 سالمند سالم به مدت دو سال موردبررسی قرار گرفتند و در طول این مدت هریک سه بار اسکن مغزی شدند. محققان بیش از 450 ویژگی آناتومی مغز از قبیل حجم مغز، حجم ماده خاکستری و سفید و ضخامت کورتکس را بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد برای مثال بازیکنان گلف، موسیقیدانان حرفه‌ای و برای مثال یک شطرنج‌باز حرفه‌ای، هریک ویژگی‌های مغزی منحصربه‌فردی دارند که ناشی از ژنتیک و تجربیات فرد است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد تجربیات کوتاه‌مدت نیز در تغییر ساختار مغز مؤثر است. برای مثال اگر بازوی دست راست فردی به مدت دو هفته ثابت نگه‌داشته شود، ضخامت کورتکس مغز در ناحیه‌ای که مسئول کنترل بازوست، کاهش می‌یابد.نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشرشده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: iran.ir