رابطه معکوس افزایش سن و تصمیم‌گیری درست
پژوهشگران کانادایی در تحقیقات اخیر خود دریافتند که کودکان بهتر از نوجوانان تصمیم‌گیری می‌کنند

کودکان بهتر از نوجوانان تصمیم می‌گیرند

نتایج یک پژوهش جدید که اخیراً توسط محققان کانادایی انجام‌شده است، نشان می‌دهد که هر چه سن افراد بالاتر می‌رود احتمال تصمیم‌گیری اشتباه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه واترلوی (Waterloo) کانادا در تحقیقات خود دریافتند که کودکان بهتر از نوجوانان تصمیم‌گیری می‌کنند. آن‌ها اعلام کردند، زمانی که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند بیشتر تمایل دارند که برخی از اطلاعاتشان را نادیده بگیرند و همین مسئله بر تصمیم‌گیری‌شان اثر گذاشته و باعث می‌شود تا بیشتر اشتباه کنند.

دکتر استفان دنیسون (Stephanie Denison) استادیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه واترلو که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته در این رابطه گفت: «بهتر است، بدانیم زمانی که ما چیزهای جدیدی را به کودکان آموزش می‌دهیم، آن‌ها در سنین مختلف لزوماً همه اطلاعات را به‌طور مشابه در کنار هم قرار نمی‌دهند. ممکن است کودکان این اطلاعات را که برای ما ارزشمند محسوب می‌شوند، ارزشمند ندانسته و به‌گونه‌ای دیگر آن را برداشت کنند. آن‌ها ممکن است که به گونه خود فکر کنند و از اطلاعات به روش خود و آن‌گونه که خود فکر کرده و بیشتر حس می‌کنند، استفاده نمایند درحالی‌که آن اطلاعات یا آن مسئله برای والدین یا معلم آن‌ها بسیار ارزشمند و مهم باشد.»

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که کودکان حدوداً چهارساله شروع به استفاده از این میانبرها می‌کنند اما کودکان ۶ ساله از این اطلاعات همانند بزرگ‌سالان استفاده می‌کنند.»

در این پروژه تحقیقاتی طی دو آزمایش، ۲۸۸ کودک موردبررسی قرار گرفتند تا مشخص شود که آیا آن‌ها در هنگام تصمیم‌گیری از اطلاعات شمارشی، اجتماعی یا هر دو نوع اطلاعات استفاده می‌کنند. در این تحقیقات مشخص‌شده است که ۹۵ درصد از کودکان ۶ ساله برای تصمیم‌گیری از اطلاعات اجتماعی استفاده می‌کنند درحالی‌که این رقم در کودکان ۵ ساله به ۷۰ درصد رسیده و برای کودکان ۴ ساله تنها ۴۵ درصد کاربرد داشته است.

نتایج این تحقیقات مشخص می‌کند که در سنین پایین‌تر بیشتر احتمال دارد که کودکان از هر دو نوع اطلاعات، اطلاعات شمارشی و اجتماعی برای تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند. سامانتا گوآلتیری (Samantha Gualtieri) از محققان این پروژه اعلام کرد، نوجوانان بیشتر از اطلاعات اجتماعی استفاده می‌کنند که البته این مسئله منفی نبوده و به‌سادگی می‌توان گفت، نشانگر این است که چگونه کودکان و نوجوانان برای اخذ تصمیم خود اطلاعات را می‌سنجند.

قابل‌توجه است که بزرگ‌سالان نیز در هنگام تصمیم‌گیری‌های خود تمایلی به استفاده از همه اطلاعات تحت اختیار خود ندارند که احتمالاً به خاطر صرف زمان و انرژی زیاد روحی است.

دنیسون در اظهاراتش گفت: «هنگامی‌که از میانبرها استفاده می‌شود واقعاً کارآمد است فقط ما باید بدانیم که این‌گونه تصمیم‌گیری از خطاهایی نیز برخوردار هستند و افراد ممکن است دچار اشتباه شوند؛ بنابراین گاهی اوقات در تصمیم‌گیری‌ها باید به‌سختی فکر کرد و زمان داد تا همه اطلاعات لازم جمع‌آوری شود.»

دنیسون در پایان توضیحات خود به اهمیت پردازش اطلاعات در تصمیم‌گیری اشاره‌کرده و گفت: «چقدر زمان برای پردازش اطلاعات خود صرف می‌کنید؟ ممکن است که مقدار این زمان به اهمیت تصمیمی که خواهید گرفت بستگی داشته باشد؛ بنابراین فکر کردن درباره جایی که می‌خواهید زمان را در آن صرف کنید، بسیار مهم است.»

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روانشناسی تجربی کودکان (Experimental Child Psychology) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: sinapress.ir