فضانوردان برای سفر به ماه لباس مناسب ندارند!
در پی هشدار متخصصان در مورد لزوم وجود لباس‌های فضایی مناسب، ناسا به طراحی لباسهای فضایی جدید اقدام کرده است

عدم امکان بازگشت انسان به ماه به دلیل نبود لباس!

تخصصان هشدار داده‌اند که ممکن است بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه، به خاطر نداشتن لباس مناسب فضا به تاخیر بیفتد.

ناسا هنوز هم برای سفرهای فضایی، از لباس‌های قدیمی استفاده می‌کند که بسیار سنگین هستند و راه رفتن را دشوار می‌سازند. با این که هر دو شرکت "بوئینگ" (Boeing) و "اسپیس‌ایکس" (SpaceX)، لباس‌هایی را برای فضانوردان ابداع کرده‌اند، به ناسا هشدار داده شده که نداشتن لباس مناسب، ممکن است مشکلاتی را برای برنامه‌های بازگشت به سطح ماه ایجاد کند.

"پابلو دو لئون"(Pablo de León)، طراح لباس فضایی و استاد "دانشگاه داکوتای شمالی"(UND) گفت: نداشتن لباس فضایی، یک مشکل جدی است. باید لباس جدیدی طراحی شود که علاوه بر سبک بودن، انعطاف‌پذیر و پوشیدن و درآوردن آن، راحت باشد. ناسا باید این مشکل را در دهه‌های گذشته مورد بررسی قرار می‌داد اما این کار را نکرد. برنامه ابداع یک لباس فضایی جدید، باید در اوایل دهه 90 صورت می‌گرفت.

فضانوردان برای راهپیمایی فضایی، به لباس‌هایی نیاز دارند که فشار و هوای قابل تنفس را فراهم و آنها را از تشعشع حفظ کند.

هر دو شرکت "بوئینگ" و "اسپیس‌ایکس"، لباس‌هایی برای مسافران فضایی که قرار است به "ایستگاه فضایی بین‌المللی"(ISS) اعزام شوند، طراحی کرده‌اند. ناسا نیز در حال حاضر، در حال طراحی یک لباس فضایی جدید برای فرستادن فضانوردان به مریخ است.

این لباس جدید موسوم به " Z-2" که به صورت سه‌بعدی طراحی شده، به فضانوردان این امکان را می‌دهد که بسیار ساده‌تر از پیش، روی سطح مریخ گام بردارند. به گفته ناسا این لباس، امکان بهره‌وری فضانورد را در سطح مریخ، به حداکثر می‌رساند. لباس ناسا، با به کارگیری تجهیزاتی مانند سیستم‌های پاکسازی دی‌اکسید کربن و تبخیر آب که امکانات حیاتی مانند تنفس و تنظیم دما را ارائه می‌دهند، امکان اکتشاف فضایی عمیق را فراهم می‌کند.

Z-2، برای افزایش کارآیی فضانوردان روی سطح سیاره، اکتشاف، جمع‌آوری نمونه‌ها و فعالیت بیرون از سکونت‌گاه‌ها و فضاپیماها طراحی شده است. ناسا برای تولید یک لباس سبک و بادوام که تحمل ماموریت‌های طولانی در شرایط دشواری مانند شرایط مریخ را داشته باشد، از ترکیبات پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. اندازه قابل تنظیم شانه‌ها و کمر موجب می‌شود که لباس کاملا مناسب خدمه باشد.

علاوه بر Z-2، ناسا دو لباس دیگر را نیز طراحی می‌کند. قابلیت تحرک و تناسب، نکات مهمی در حفظ فضانوردان هستند؛ بنابراین ناسا برای کمک به کارایی فضانوردان و ایمنی راهپیمایی‌های فضایی، بر طراحی لباس تمرکز کرده است.

این آژانس فضایی، در حال حاضر لباس‌های طراحی شده را برای مقاصد اکتشافی گوناگون، ارزیابی می‌کند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir