تاثیر پسردار شدن برروی افسردگی مادران
محققان دریافتند زنانی که فرزند آنها پسر است، احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان در آنها بیش از دیگران است

افسردگی بیشتر پس از زایمان با تولد فرزند پسر

افسردگی پس از زایمان (PND)، معمولا در یکی از هر 10 زن اتفاق می‌افتد و نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم بروز این موضوع، داشتن نوزاد پسر است.

محققان دانشگاه کنت در بریتانیا با انجام بررسی‌های مربوط به افسردگی پس از زایمان دریافتند که احتمال ابتلا به افسردگی  در میان مادرانی که فرزند آنها پسر است در مقایسه با آنهایی که فرزند دختر دارند، 79 درصد بیشتر است و مهم‌ترین عامل در این میان، تغییر در تعادل شیمیایی مغزی است.

نتایج نشان داد افرادی هم که عوارض جسمی مرتبط با زایمان داشته‌اند، خطر افسردگی بعد از زایمان، در آنها 174 درصد افزایش می‌یابد. دکتر سارا جانز و دکتر سارا مایرز، نویسندگان این مطالعه اظهار کردند: جنسیت نوزاد و عوارض پس از زایمان می‌تواند به شناسایی این زنان برای حمایت از آنها کمک کند. این یافته‌ها نشان داد که تولد یک پسر و یا زایمان دشوار در افزایش خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان موثر است، اما ارتباط آن با PND ، تاکنون مشخص نشده بود که نتایج این مطالعه آن را نشان داد.

این مطالعه در بین  296 زن انجام شد و نشان داد مادرانی که فرزند پسر به دنیا آورده‌­اند، تقریبا دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان دارند و در مادرانی که مشکلات زایمان را داشته‌اند، این احتمال سه برابر می‌­شود. PND ، یک نوع افسردگی است که بسیاری از والدین پس از تولد نوزاد، آن را تجربه می­‌کنند. این نوع افسردگی عمدتا در مادران تاثیر می‌گذارد، اما می‌­تواند در پدر هم تاثیرگذار باشد.

از مهم‌ترین علائم افسردگی بعد از زایمان عبارتند از غم و اندوه، عدم لذت­ بردن از زندگی، خستگی، بی‌خوابی، عدم تمرکز، عدم ارتباط با کودک، افکار هولناک مانند آسیب ­رساندن به کودک و عدم تصمیم­‌گیری مناسب.

در این موارد افراد نباید منتظر از بین ­رفتن علائم به خودی خود باشند و باید با پزشک مشورت کنند. عدم حمایت نزدیکان، رابطه ضعیف با همسر و مشکلات روحی می­‌تواند این خطر را افزایش دهد.

یافته‌­های این بررسی در نشریه Social Science & Medicine منتشر شده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir