با هوش مصنوعی هوآوی، نور را بشنویم!
هواوی در اتریش، مهد موسیقی کلاسیک، با کمک هوش مصنوعی نور شفق قطبی را به زبان موسیقی تبدیل کرد تا همه مردم دنیا بتوانند از این طریق برای اولین بار به صدای طبیعت گوش دهند

Huawei Mate 20 Pro

شفق قطبی یکی از زیباترین پدیده‌های خلقت است که شاید عده بسیار کمی شانس دیدن آن را داشته باشند. شهر وین اتریش از جمله مکان‌های است که زیباترین شفق‌ها را دارد.  مدیران هوآوی در اتریش تصمیم گرفتند با کمک هوش مصنوعی، این نور شگفت انگیز را به زبان موسیقی تبدیل کنند تا همه مردم دنیا بتوانند از این طریق به صدای طبیعت گوش بدهند.

با هوش مصنوعی هوآوی، نور را بشنویم!
 28 نوامبر سال جاری در شهر وین هم‌زمان با رونمایی از Huawei Mate 20 Pro و برای اولین بار در دنیا، تعدادی از متخصصان موسیقی و عکاسی دور هم جمع شدند تا در کنار هم چالش شگفت انگیزی را شروع کنند. آنها نام این چالش را «صدای نور را بشنو» گذاشتند. هوآوی با شروع این چالش با کنار هم گذاشتن هنر و تکنولوژی تلاش کرد تجربه‌ای شگفت انگیز را در کنار بهترین‌های دنیای موسیقی ایجاد کند.

با هوش مصنوعی هوآوی، نور را بشنویم! شروع این چالش با ثبت تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های با کیفیت Huawei Mate 20 Pro آغاز شد. در مرحله بعد نوبت به  مهندسان شرکت هوآوی رسید تا هوش مصنوعی را برای هدف تشخیص و آنالیز کاراکتر های مختلف نور آموزش دهند تا با خواندن تصاویر ثبت شده از شفق قطبی، فرکانس هر رنگ را به زبان نت های موسیقی که به صورت پیش فرض بر روی آن تعریف شده تبدیل کند.

پس از اتمام فیلم‌برداری کامل از شفق قطبی فاز بعدی پروژه در آزمایشگاه‌های صدا آغاز شد تا یکی از حرفه‌ای‌ترین رهبران ارکستر سمفونی دنیا یعنی جیمز شارمن، خالق آثار معروفی از جمله موسیقی انیمیشن دیو و دلبر و قسمت‌هایی از موسیقی هری پاتر، کار نگارش و کارگردانی سمفونی شفق قطبی را با استفاده از نت‌های به دست آمده توسط هوش مصنوعی آغاز کند.

با هوش مصنوعی هوآوی، نور را بشنویم!
 جیمز شارمن درباره چالش «صدای نور را بشنو» گفت: «پروژه سمفونی شفق قطبی برای من بسیار اهمیت دارد چرا که هوش مصنوعی مارا قادر ساخته تا به ندای شفق قطبی گوش دهیم.»

وانگ یانمین از مدیران شرکت هوآوی در وین گفت: «هوش مصنوعی مدتی است در لیست اولویت‌های شرکت هوآوی در زمینه R&D(تحقیق و توسعه) قرار دارد. سمفونی شفق قطبی با تبدیل رویاهای ما به واقعیت نیز شاهدی بر این ادعاست.»

با هوش مصنوعی هوآوی، نور را بشنویم!
با در کنار هم قرار دادن این قطعات صدا که از آنالیز تصاویر شفق قطبی و تبدیل آنها به فرکانس‌های صوتی به دست آمد با کمک هوش مصنوعی Huawei mate 20 pro یک سمفونی زیبا ساخته شد.

به عبارت دیگر می‌توان ادعا کرد که هوش مصنوعی Huawei mate 20 pro نمایشی از نسل آینده کامپیوترها و توانمندی‌های آنها است. لازم به ذکر است که تاکنون نمونه این پروژه در دنیا اجرا نشده و از این حیث می‌شود امید داشت با کمک هوش مصنوعی تجهیزات هوآوی، در آینده پروژه‌های نوآورانه‌ دیگری توسط دانشمندان در حوزه‌های مختلف انجام شود.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:Huawei