دمای هوای ماه در شب: منفی 190 سانتی گراد!
داده‌های کاوشگر 'چانگ ئه -4' چین که ابتدای سال جاری میلادی به نیمه تاریک ماه پرتاب شد نشان می‌دهد حد‎‏اقل دمای کره ماه در شب به منفی 190 درجه سانتی‌گراد می‌رسد

دمای کره ماه در شب به منفی ۱۹۰ درجه سانتی‎گراد می‌رسد

سازمان ملی هوا فضای چین روز جمعه گزارش کرد این برای نخستین بار در جهان است که یک کشور موفق به دریافت داده‎هایی درباره دمای کره ماه در شب می شود.

کاوشگر 'چانگ ئه -4' ساعت 20 و 39 دقیقه 30 ژانویه برابر با 10 بهمن به وقت پکن براثر تابش پرتوهای نوری از حالت 'خواب شبانه ماه' خارج و مجدداً فعال شد پیش از آن، دستگاه ماه‎نورد 'یوتوی-2' که با استفاده از همین کاوشگر به ماه پرتاب شده بود در حدود ساعت 20 روز 29 ژانویه برابر با 9 بهمن فعال شد.

طبق داده‎های به دست آمده از این دو دستگاه، حداقل دمای کره ماه هنگام شب به منفی 190 درجه سانتی‎گراد می‎رسد.

در حال حاضر، دستگاه ماهنورد 'یوتو-2' در 18 متری شمال غرب کاوشگر 'چانگ ئه-4' قرار دارد و هر دو به صورت عادی در حال فعالیت هستند ارتباطات آن دو با کره زمین نیز از طریق ماهواره مخابراتی تقویتی 'چویه چیائو' به شکل پیوسته و باثبات برقرار است.

مدت هر شبانه‎ روز ماه برابر با 28 روز روی سطح زمین است در نخستین روز کره ماه، کاوشگر 'چانگ ئه-4' و دستگاه ماه‎نورد 'یوتو-2' ماموریت‌هایی پیش‎فرض خود انجام دادند.

گزارش می افزاید: با فرا رسیدن شب روی این کره، کاوشگر و ماه‎نورد نیز وارد حالت 'خواب شبانه ماه' شدند و کار آن‎ها متوقف شد، با آغاز روز دوم آنها در کره ماه، با تابش نور خورشید این دو دستگاه بار دیگر به کار افتادند و ادامه ماموریت‎های خود را از سر گرفتند.
کاوشگر 'چانگ ئه -4' چین همراه با ماه‎نورد 'یوتو-2' سوم ژانویه بر محدوده قطب جنوب و در سمت تاریک کره ماه فرود آمدند و به این ترتیب نخستین کاوشگر مصنوعی ساخته دست انسان بر سمت تاریک کره ماه نشست.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir