تمرینات فضانوردان برای سفر به فضا: شمارش خشک!
قصد داریم شما را با یکی از تمرینات فضانوردان قبل از پرتاب آشنا کنیم که به آن شمارش خشک می گویند

شمارش خشک چیست؟

ما معمولاً از سفر فضانوردان به فضا زمانی خبردار می‌شویم که سفینه‌ای پرتاب می‌شود گر چه امروز رسانه‌ها به پرتاب فضانوردان هم کمتر می‌پردازند. اما شاید مطلع نباشید که سرنشینان این سفینه‌ها برای رسیدن به این لحظه یعنی زمان پرتاب، سال‌ها آموزش می‌بینند و برای هر پرواز به فضا، ماه‌ها تمرین‌های دشوار را پشت سر گذاشته‌اند.

تمرین‌هایی که حتی تا روزهای قبل از پرتاب ادامه دارد. یکی از این تمرین‌ها، "شمارش خشک" است. تقریباً همه ما با شمارش معکوس در زمان پرتاب آشنا هستیم اما تعداد کمی می‌دانند که این شمارش تنها به همان ثانیه‌ها ختم نمی‌شود و از ساعت‌ها قبل شروع شده‌اند.

به هر حال فضانوردان بارها و بارها باید ساعات قبل از پرتاب را در شبیه سازها تمرین کنند تا کاملاً بر همه شرایط مسلط شوند. از جمله آخرین تمرین‌ها، همین شمارش خشک است. تقریباً یک هفته مانده به روز پرواز، فضانوردان در برنامه‌ای تحت عنوان "شمارش خشک" شرکت می‌کنند.

طی این برنامه، آنها طبق برنامه مشخصی، از خواب بر می‌خیزید، پس از یک حمام آب گرم، صبحانه سبکی خورده و به ساختمانی می‌روند که لباس‌های فضایی شأن را بپوشند. بعد از آن که لباس‌های فضایی را به تن کردند، به سالن مخصوصی برده می‌شوند که ناو سایوز و موشک بالابرنده آن، آخرین مراحل آزمایش و پیکره بندی را می‌گذراند.

فضانوردان همانند یک پرواز واقعی، لباس مخصوص پوشیده و به داخل سایوز می خزید با کمک کارشناسان فنی در صندلی‌هایشان در وضعیت افقی، همانند زمان پرتاب جای می‌گیرید، در ناو بسته و عملیات بررسی دستگاه‌ها آغاز می‌شود. این کار حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

کلیه عملیات قبل از پرواز (به جز روشن کردن موتور موشک) همانند یک پرتاب واقعی صورت می‌گیرد. لوله‌های اکسیژن و کابل‌های ارتباطی وصل می‌شود، فضانوردان وضعیت لباس، دستگاه‌ها و کیفیت کار آنها را یک به یک گزارش می‌دهند. گویی که در انتظار آخرین ثانیه‌های شمارش معکوس و بلند شدن سفینه از سکوی پرتاب هستند.

در این حال کلیه مکالمات بین فضانوردان و "مرکز هدایت پرواز" با حضور کارشناسان ثبت و ضبط و بررسی می‌شود تا اگر اشتباهی رخ داده برطرف گردد. در مواردی حتی مراحل پرتاب نیز بازسازی و تمرین می‌شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir