6 باور غلط درباره سلامت و زیبایی که باید بدانید
قصد داریم به بیان چند باور غلط درباره سلامت و زیبایی بپردازیم که دانستن آنها به درد شما خواهد خورد

باورهای غلط درباره سلامت و زیبایی که فقط جیب ما را خالی می کنند

بیشتر ما، به خصوص خانم ها، بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف محصولات بهداشتی و زیبایی و رسیدگی به ظاهر خود می کنیم. تولیدکنندگان این محصولات ادعاهای زیادی درمورد تولیدات خود دارند و همه ی تلاش خود را برای کسب هر چه بیشتر پول می کنند.

اما حقیقت آن است که ما به همه ی این محصولات نیاز نداریم. در ادامه به چند باور غلط درباره ی سلامت و زیبایی می پردازیم که به جای جوان تر کردن و زیباتر کردن مان، ما را فقیر می کنند و به سلامتی مان صدمه می زنند.

۱- تا جوان هستیم باید بوتاکس تزریق کنیم تا جلوی چین و چروک ها را بگیریم

تزریق بوتاکس چند سالی است بسیار فراگیر شده و به گفته ی کارشناسان، افراد سودجو با ترساندن کسانی که تاب دیدن چین و چروک روی صورت شان را ندارند، از این مسأله سوء استفاده می کنند و پول زیادی از این راه به جیب می زنند. اما تزریق بوتاکس، پوست را از داشته های طبیعی اش خالی کرده و با این کار، آن را آسیب پذیرتر می کند. در حقیقت، بدن یک زن سالم آنقدر هیالورونیک اسید دارد که بتواند طراوت پوست را حفظ کند و تنها از سن ۶۰ سالگی است که از میزان تولید این اسید مفید در بدن کاسته می شود.

علاوه بر این، اگر دلیل واقعاً خوبی برای تزریق بوتاکس (مثل داشتن چین و چروک های بسیار عمیق) وجود نداشته باشد، نباید این کار را انجام دهید. نکته اینجا است که هر چه سن کمتر باشد، سیستم ایمنی بدن با شدت بیشتری در برابر سم بوتولینوم یا همان بوتاکس، مواد آنتی بادی تولید می کند. به اعتقاد دانشمندان، هر چه بدن فرد در برابر این سم مصونیت بیشتری پیدا کند، با هر بار تزریق، میزان تأثیرگذاری آن کمتر می شود. با این حال، بعد از ۴۰ سالگی، مواد آنتی بادی دیگر به میزان سابق در بدن تولید نمی شوند، بنابراین تزریق بوتاکس اثر بلند مدت تری خواهد داشت. البته، این تنها در صورتی است که فرد در سنین پایین تر اصلاً تزریق بوتاکس انجام نداده باشد.

۲- محصولات زیبایی ارگانیک بهتر از محصولات معمولی هستند

گرچه محصولات زیبایی ارگانیک این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده اند اما دقیقاً معلوم نیست این محصولات تحت چه شرایطی ارگانیک یا غیر ارگانیک محسوب می شوند. معدود معیارهایی که در رابطه با ارگانیک بودن محصولات مطرح شده این است که باید دست کم ۹۰ درصد مواد تشکیل دهنده ارگانیک باشند و از طریق فرآیند عصاره گیری به دست آمده باشند و مواد خام هم باید در زمین های پاک و تمیزی پرورش داده شده باشند که همه ی مجوزهای لازم را دارند. اما در اغلب موارد، تولیدکنندگان این محصولات به قدری روی برآورده کردن این شرایط تمرکز می کنند که از مسأله ی تأثیرگذاری خود محصولات غافل می مانند. بنابراین کماکان این پرسش بزرگ مطرح است که آیا این محصولات واقعاً مؤثر هستند یا نه.

مهم تر آنکه، محصولات اورگانیک توانایی حل همه ی مشکلات ما را ندارند. برای مثال، در خصوص مشکل تغییر رنگ پوست یا چین و چروک ها، احتمال تأثیرگذاری محصولات زیبایی غیر اورگانیک بیشتر است و این محصولات، پوست را هم بهتر مرطوب می کنند.

۳- جلوی عرق کردن را باید با ضدعرق ها گرفت

عمل تعریق به بدن کمک می کند تا مواد سمی را از خود خارج کند و به ما در کنترل دمای بدن خود کمک می کند. اما این حقیقت که تعریق یکی از واکنش های دفاعی مهم بدن است، به دلایلی، اغلب، نادیده گرفته می شود. جلوگیری از عرق کردن برای سلامت ما بسیار خطرناک است.

ضدعرق ها با مسدود کردن غدد چربی پوست، جلوی تعریق را می گیرند. بدیهی است که این مسأله نتیجه ی خوبی نخواهد داشت. استفاده ی مداوم از محصولات ضد عرق منجر به بروز مشکل در میکروبیوم ما (جمعیت باکتری ها، قارچ ها و ویروس های نرمال و مفیدی که روی پوست ما زندگی می کنند) می شود. بنابراین بهتر است بیشتر از ۲ یا ۳ بار در هفته از این محصولات استفاده نکنید و قبل از خواب هم پوست خود را شسته و از این مواد پاک کنید. بهترین گزینه، استفاده از دئودورانت های ملایمی است که مواد تشکیل دهنده ی آن ها بی خطر هستند، مثل دئودورانت هایی که از نمک های معدنی طبیعی تولید می شوند که جلوی تولید باکتری و بوی نامطبوع را می گیرند.

۴- ماساژ فقط برای از تن در کردن خستگی است

کمتر کسی می داند که میان چین و چروک های پوست و گرفتگی های عضلانی گردن ارتباط وجود دارد. حقیقت آن است که همه ی عضلات بدن انسان به یکدیگر مرتبط هستند. با فشار آوردن به بعضی عضلات بدن می توان وضعیت عضلات دیگری را بهبود داد. بنابراین یک متخصص می تواند با ماساژ یک قسمت از بدن شما، وضعیت قسمت کاملاً متفاوت دیگری را بهبود بخشد.

برای مثال، اگر زیاد اخم می کنید، به احتمال زیاد عضلاتی که در نزدیکی چانه ی شما قرار دارند، شل و افتاده خواهند شد. عضلات صورت به طور مستقیم با عضلات پشت و گردن مرتبط هستند، بنابراین با ماساژ عضلات پشت و گردن می توان فرم صورت را تا حدودی تغییر داد. فیتنس صورت را هر زنی باید دست کم یک بار در زندگی خود امتحان کند. البته این کار باید توسط یک متخصص انجام شود.

۵– نرم کننده های لب جلوی خشکی آن را می گیرند

حقیقت آن است که فواید استفاده از نرم کننده های لب را بیش از حد دست بالا گرفته ایم. حتی بعضی محققان معتقدند این محصولات کاملاً بی تأثیرند. استفاده از نرم کننده های لب باعث سرکوب شدن مکانیزم تبخیر و بازسازی پوست می شود چون این مواد جلوی جدا شدن سلول های مرده ی پوست را می گیرند. علاوه بر این، استفاده از نرم کننده لب اغلب تبدیل به یک عادت می شود و بسیاری از خانم ها وقتی چیزی روی لب های آن ها وجود دارد، لب های خود را زبان می زنند و همین کار لب ها را بسیار خشک می کند.

یک جایگزین خوب برای نرم های کننده های بی مصرف لب، کپسول های ویتامین E است. شما می توانید روغن درون این کپسول ها را صبح و شب روی لب های خود بمالید.

۶– همیشه باید زیر یک پتوی نازک خوابید چون سرما برایمان خوب است

حقیقت آن است که اصلاً بهتر است زیر یک پتوی سنگین بخوابید. محققان آمریکایی حتی به این نتیجه رسیده اند که پتوهای سنگین تر (با وزنی بین ۴/۵ تا ۱۳/۵ کیلوگرم) می توانند کمک کنند سریع تر به خواب برویم. چون فشار وارده از سمت پتو، بدن را آرام می کند و منجر به تولید هورمون های سروتونین و دوپامین در بدن می شود، درست مثل زمانی که بدن ماساژ داده می شود. اگر پتویی به سنگینی ۴/۵ تا ۱۳/۵ کیلوگرم ندارید، یک روکش سنگین هم می تواند همین تأثیر را داشته باشد.

طبق برخی تحقیقات، استفاده از پتوهای سنگین می تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد، با بی خوابی مقابله کند و همچنین، برای افراد مبتلا به اوتیسم، مضطرب، نگران و پرخاشگر، پتوهای سنگین گزینه ی بسیار خوبی است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: rooziato.com