مخترع پسورد های کامپیوتری درگذشت
فرناندو کورباتو مخترع پسورد کامپیوتر در سن 93 سالگی درگذشت

مخترع پسورد درگذشت

حوزه امنیت رایانه یکی از بنیانگذاران خود را از دست داد. «فرناندو کورباتو» که مخترع پسورد رایانه بود روز گذشته در سن ۹۳ سالگی فوت کرد.

این محقق دانشگاه MIT هنگام ایجاد « سیستم اشتراک گذاری زمان همسان» ( Compatible Time-Sharing System) کانسپت حساب‌های کاربری را طراحی کرد که به وسیله پسوردهایی از آنها محافظت می‌شود. سیستم CTSS به افراد مختلف اجازه می‌داد همزمان از یک رایانه استفاده کنند.

البته اختراع پسورد تنها تلاش نوآورانه و پیشرو کورباتو نبود. مدل استفاده همزمان CTSS مدت زمان انتظار برای پاسخگویی رایانه را از چند ساعت به چند ثانیه رساند و به این ترتیب فناوری رایانه قابل استفاده تر شد.

از سوی دیگر این سیستم مسیر را برای توسعه سیستم‌های عامل آینده مانند لینکوس فراهم کرد. او همچنین انگیزش اصلی ایجاد «قانون کورباتو» بود که طبق آن برنامه نویسان بدون در نظر گرفتن زبان برنامه نویسی مورد استفاده، باید یک میزان کد بنویسند.

البته کورباتو در این اواخر از وجود مشکلاتی در پسوردها نیز مطلع بود. او در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفته بود: ظهور اینترنت سبب شده لاگین های ورودی به هر سایت و دستگاهی به یک کابوس تبدیل شوند.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: mehrnews.com