علاقه به اعتیاد بخاطر یک جهش ژنتیکی
یک پژوهشگر آمریکایی باور دارد که جهش در یک ژن خاص می‌تواند افراد را در معرض اعتیاد قرار دهد

جهش ژنتیکی می‌تواند عامل اعتیاد باشد

یکی از سوالات بزرگی که در حوزه پژوهش در مورد اعتیاد مطرح می‌شود، این است که چرا برخی از افراد، بیش از دیگران در خطر گرفتار شدن به اعتیاد و سوءمصرف دارو قرار دارند. "ویلیام لووالو" (William Lovallo)، پژوهشگر دانشکده پزشکی "دانشگاه اکلاهما"(OU)، پژوهشی انجام داده که نشان می‌دهد یک جهش کوچک ژنتیکی می‌تواند افراد را در معرض خطر اعتیاد به الکل یا دارو قرار دهد.

سوال بسیاری از افراد این است که اعتیاد، از ژن‌های شخص و محیط خانوادگی او ناشی می‌شود یا خیر. در پاسخ به این سوال می‌توان به طور کلی گفت که هر دو مورد در اعتیاد نقش دارند اما پژوهش لووالو، بر یک ژن خاص و نحوه واکنش آن نسبت به محیط زندگی شخص تمرکز دارد.

COMT""، ژنی است که به بدن در کنترل "دوپامین"(dopamine) کمک می‌کند. دوپامین، یک ماده شیمیایی است که با وارد شدن الکل یا داروهایی مانند "آمفتامین"(Amphetamine) در بدن آزاد می‌شود. تمرکز لووالو در این پژوهش، بر جهش COMT است.

این پژوهش، تعامل میان آرایش ژنتیکی شخص و مشکلات دوره کودکی او را نشان می‌دهد. افرادی که به جهش ژن COMT دچار می‌شوند، بیشتر از دیگران نسبت به پیامدهای استرس در زندگی آسیب‌پذیر هستند. گاهی اوقات این آسیب‌پذیر بودن، به مصرف الکل و داروهای گوناگون در سنین نوجوانی منجر می‌شود و همین موضوع، یکی از نشانه‌های ابتدایی اعتیاد است.

لووالو گفت: نمی‌توان گفت که مشکلات زودهنگام در زندگی، موجب اعتیاد به الکل می‌شوند اما این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که به این جهش ژنتیکی مبتلا هستند، با داشتن یک زندگی پر از استرس، بیش از دیگران در معرض خطر اعتیاد قرار می‌گیرند.

وی افزود: این جهش تصادفی، تفاوتی در نحوه عملکرد ژن COMT ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که عملکرد آن، به خوبی ژن افراد دیگر نباشد. برای مبتلا شدن به اعتیاد، ژن خاصی وجود ندارد اما ژن‌هایی هستند که واکنش آنها نسبت به محیط می‌تواند شخص را در معرض خطر قرار دهد.

نتایج بررسی لووالو، یکی از دستاوردهای مهم پژوهش‌های او در 20 سال اخیر هستند. او پیش از این نیز پژوهش‌هایی در مورد کهنه‌سربازانی که به الکل اعتیاد داشتند، انجام داد اما این پژوهش‌ها، افراد را پس از اعتیاد به الکل یا دارو مورد بررسی قرار داده بودند؛ در نتیجه لووالو تصمیم گرفت که بررسی خود را بر درک علت‌های اعتیاد و نحوه پیشگیری از آن متمرکز کند.

لووالو ادامه داد: شاید بسیاری از ما افرادی را بشناسیم که با مصرف الکل و دارو، به آنها اعتیاد پیدا کرده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که تنها دسترسی به الکل و دارو، عامل اعتیاد نیست بلکه جهش ژنتیکی نیز می‌تواند به این مشکل دامن بزند. اعتیاد، یک مشکل جدی برای سلامتی به شمار می‌رود؛ در نتیجه پیشرفت در درک آن، یکی از ارزشمندترین پژوهش هایی خواهد بود که تاکنون انجام داده‌ام.

این پژوهش، در مجله "Alcoholism" به چاپ رسید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir