با خطر نور آبی گوشی موبایل آشنا شوید
تمامی لوازم برقی که نور از خود منتشر می‌کنند مانند تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ‌ها به دلیل داشتن نور آبی می‌توانند برای چشم مضر باشند

نور آبی صفحه تلفن همراه می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند

به گفته دانشمندان دانشگاه Toledo در آمریکا نور آبی تابیده شده از سوی لوازم الکتریکی می‌تواند یکی از علل اصلی بزرگترین بیماری چشمی در آمریکا یعنی دژنراسیون ماکولا یا کاهش دید باشد. به گفته دکتر Ajith Karunarathne، قطعا نور آبی می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند. دژنراسیون ماکولا در نتیجه مرگ سلول‌های دریافت کننده نور در شبکیه چشم اتفاق می‌افتد. سلول‌های گیرنده نوری با دریافت تصاویر بصری و سیگنال دادن آن‌ها به مغز توسط سلولی به نام شبکیه عمل می‌کنند.

شبکیه که در چشم به وجود می‌آید، توسط نور آبی برانگیخته شده و واکنش‌های شیمیایی را انجام می‌دهد. این واکنش‌ها می‌توانند برای گیرنده‌ها سمی و در نتیجه باعث آسیب رسیدن به سلول‌های دریافت کننده شوند. از سوی دیگر به هنگام از بین رفتن این گیرنده‌ها، آنها مجددا بازسازی نمی‌شوند.

به گفته Karunarathne، «آزمایشی که ما انجام دادیم نشان داد، قرار دادن سلول‌های حاوی شبکیه در معرض نور آبی منجر به از بین رفتن آن‌ها شد٬ اما به هنگام استفاده از رنگ‌های دیگر مانند زرد یا سبز چنین چیزی مشاهده نشد. دلیل این پدیده می‌تواند طول موج کوتاه و در نتیجه انرژی بیشتر نور آبی باشد که موجب تغییرات و واکنش‌های شیمیایی و در نهایت مرگ سلول می‌شود. اما چیزی که هنوز مشخص نیست مقدار نور و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن است.

با این حال او افزود که این نتایج بدست آمده در محیط آزمایشگاهی بوده و هنوز نتایج دقیقی از اینکه درون چشم چه اتفاقی می‌افتد وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توان به طور قطع گفت که نور آبی لوازم برقی مانند موبایل می‌تواند باعث نابینایی شود. همچنین نباید از عوامل دیگر مانند کهولت سن نیز چشم پوشی کرد. با این وجود، استفاده مداوم از این لوازم به خصوص در تاریکی می‌تواند باعث خشکی چشم شود.

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی می‌توان از حالت‌های شبانه صفحه نمایش یا عینک‌های مخصوص که نور آبی را فیلتر می‌کنند استفاده کرد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir