10 راه برای افزایش سرعت ویندوز
اگر می خواهید سرعت سیستم عامل ویندوز خود را افزایش دهید, کافی است 10 اقدام زیر را انجام دهید

ترفند هایی برای افزایش سرعت سیستم‌عامل ویندوز

یکی از مشکلات دائمی سیستم‌عامل ویندوز، کاهش سرعت رابط کاربری این سیستم‌عامل با گذر زمان است. سرعت پایین باز شدن برنامه‌ها، احساس کندی در هنگام اجرای بازی‌ها و ضعف در نمایش فایل‌های سنگین ویدیویی، نشان‌دهنده کاهش سرعت در لپ‌تاپ ویندوزی شما است.

با این حال ترفند‌ها و راهکار‌هایی برای افزایش سرعت لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌های ویندوزی وجود دارد که می‌توانید با به‌کاربردن آنها، سرعت دستگاه خود را افزایش دهید و شرایط سیستم‌عامل را به روز‌های پس از نصب برگردانید.

برنامه‌های اضافه را حذف کنید

شاید ساده‌ترین راهکاری که بتوان برای بهبود سرعت سیستم‌عامل ویندوز ارائه کرد، حذف برنامه‌های اضافه‌ای باشد که کاربران به ندرت از آن استفاده می‌کنند. برنامه‌هایی که یا به صورت دستی نصب شده‌اند و پس از مدتی بی‌استفاده مانده‌اند یا در کنار دیگر برنامه‌ها و به صورت خودکار به سیستم‌عامل ویندوز اضافه شده‌اند.

بهتر است پس از حذف برنامه‌ها، به فایل‌های باقی‌مانده در پوشه‌های نصبی و داکیومنت دقت کنید تا بتوانید در کنار کاهش مصرف رم، حافظه دستگاه را نیز از فایل‌های اضافه خالی کنید. با گذشت سال‌ها از ارائه سیستم‌عامل ویندوز، این سیستم‌عامل هنوز نتوانسته راهکاری مناسب را برای حذف فایل‌های اضافه از حافظه داخلی ارائه دهد و این‌کار باید به صورت دستی و یا با استفاده از برنامه‌های کلینر انجام شود.

به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ارائه شده ویندوز توسط شرکت مایکروسافت است که بسیاری از مشکلات و ایرادات سیستم‌عامل قبلی در آن رفع شده. از این رو آپدیت سیستم‌عامل به آخرین نسخه ویندوز می‌تواند سرعت اجرای بسیاری از برنامه‌ها را افزایش دهد. باگ‌ها و مشکلات سیستم‌عامل نیز تا حدود زیادی در این نسخه کاهش یافته که در پایان به افزایش سرعت و بهینه‌سازی اجرای برنامه‌ها منجر خواهد شد.

علاوه بر این، در نسخه‌های جدیدتر ویندوز، امکان استفاده از برنامه‌های بسیار سبک Store نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است. برنامه‌هایی که سرعت بالاتر و حجم بسیار پایین‌تری از اپلیکیشن‌های کلاسیک ویندوزی دارند.

به استارت‌آپ دقت کنید

بسیاری از برنامه‌های نصب شده در ویندوز، ممکن است به صورت ناخواسته، به لیست استارت‌آپ سیستم‌عامل اضافه شده باشند. با این اوصاف پیشنهاد می‌شود که استارت‌آپ ویندوز را در بازه‌های زمانی مشخص بررسی و برنامه‌هایی که نیاز به اجرای آن‌ها نیست حذف شوند. برنامه‌های موجود در استارت‌آپ، برنامه‌هایی هستند که با اجرای اولیه ویندوز، به صورت خودکار در لایه‌های درونی سیستم‌عامل اجرا می‌شوند و در حال اجرا باقی می‌مانند.

ساده‌ترین راه برای دسترسی به گزینه استارت‌آپ، کلیک همزمان بر روی Ctrl-Shift-Esc است. بعد از کلیک در پنجره باز شده به منو استارت‌آپ مراجعه کنید و برنامه‌های اضافه را از این بخش حذف کنید. حذف برنامه‌ها از این منو به معنی حذف دائمی آن‌ها نیست بلکه تنها اجازه اجرای خودکار را از این برنامه‌ها صلب می‌کند.

به فضای خالی حافظه دقت کنید

یکی از مسائلی که سرعت لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌های ویندوزی را به شدت کاهش می‌دهد، کمبود حافظه داخلی است. بهتر است فضای هارد یا SSD شما حداکثر تا ۸۰ درصد از کل فضا پر شده باشد و ۲۰ درصد را برای فعالیت‌های سیستمی خالی بگذارید.

استفاده بیش‌ازحد از حافظه داخلی، منجر به کاهش سرعت برنامه‌هایی خواهد شد که برای اجرا نیاز به فضای بیشتری دارند. ویندوز به صورت خودکار در صورت کاهش فضای مورد نیاز، به شما اطلاعات لازم را ارائه می‌کند، اما بهتر است با دقت به فضای حافظه داخلی، از مشکلات پیش رو جلوگیری کنید.

از حافظه SSD استفاده کنید

چه سیستم ویندوزی شما یک لپ‌تاپ باشد و چه یک کامپیوتر خانگی، جایگزین‌کردن هارددرایو با یک حافظه SSD می‌تواند سرعت اجرای سیستم‌عامل و برنامه‌ها را تا حدود زیادی افزایش دهد.

برخلاف هارددرایو که از سیستمی نیمه مکانیکی بهره می‌برد، حافظه‌های SSD درست مثل درایو‌های حافظه موبایل، از نوع ثابت هستند و در بلندمدت دچار مشکلات و خرابی‌های همیشگی هارددرایو‌ها نمی‌شوند. این موضوع باعث شده تا استفاده از این نوع حافظه عملا به یک سرمایه‌گذاری مناسب در راستای بهبود سرعت و عمر لپ‌تاپ و کامپیوتر تبدیل شود. با استفاده از SSD نگرانی کمتری برای از دست رفتن فایل‌های با ارزش شما وجود دارد.

آنتی‌ویروس را پاک کنید

در صورتی که به پیشنهادات اولیه ما توجه کرده باشید و لپ‌تاپ را به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ ارتقا داده باشید، دیگر نیازی به استفاده از برنامه‌های حجیم و سنگین ضد ویروس ندارید. ویندوز ۱۰ به صورت خودکار یک سیستم آنتی ویروس قدرتمند را در خود جای داده است که در برابر اغلب خطرات مقاوم است.

در نظر داشته باشید که برنامه‌های آنتی‌ویروس هرچند به مقابله با خطرات مختلف می‌پردازند، اما در عمل خود نیز منجر به کاهش سرعت سیستم ویندوزی شما و خرابی بسیاری از فایل‌های سیستمی می‌شوند. آنتی‌ویروس‌های کرک‌شده نیز که در ایران به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است شامل ویروس‌هایی اختصاصی باشند.

از توان حداکثری سخت‌افزار استفاده کنید

هرچند استفاده از این روش، مصرف برق را افزایش می‌دهد، اما در شرایطی که سخت‌افزار در دسترس ما چندان قدرتمند نیست می‌توان از این روش برای بهبود سرعت ویندوز استفاده کرد.

برای تغییر این تنظیم در ویندوز ۱۰، به منو Control Panel بروید و در این منو بر روی گزینه System & Security کلیک کنید. در پایان با مراجعه به منو Power Option و کلیک بر روی گزینه Show additional plans، می‌توانید گزینه High Performance را انتخاب کنید. بهتر است پس از انتخاب این گزینه، لپ‌تاپ را به شارژر متصل کنید تا باتری نیز دچار آسیب نشود.

ایندکس جستجو را خاموش کنید

یکی از تنظیمات خودکار ویندوز، ایندکس کردن تمامی فایل‌ها و اطلاعات موجود بر روی هارددرایو است. این عمل هم توان زیادی از حافظه را می‌گیرد و هم به پردازنده و رم فشار می‌آورد. با تغییر این تنظیم، سرعت جستجو فایل‌ها در ویندوز کاهش پیدا می‌کند. جستجویی که شاید چندان هم کارامد نباشد.

برای تغییر این تنظیم باید در قسمت جستجو استارت، کلمه Index را سرچ کنید و پس از آن تمامی آدرس‌هایی که قصد دارید در ایندکس ویندوز از آن‌ها استفاده نشود را از این منو حذف کنید. برای قطع کامل ایندکس نیز می‌توانید از Task Manager و قطع فعالیت Windows Search استفاده کنید.

بسته‌شدن کامل برنامه‌ها

بسیاری از برنامه‌های ویندوزی هستند که بعد از بسته شدن، در فضای کش به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در صورتی که نیازی به برنامه‌هایی مثل پیام‌رسان در ویندوز ندارید، می‌توانید با انتخاب یک گزینه ساده، از بسته شدن کامل برنامه اطمینان پیدا کنید.

برای اینکار باید در منو Setting به Privacy بروید و گزینه Background Apps را خاموش کنید. در قسمت پایین این گزینه می‌توانید چند برنامه خاص که از استور مایکروسافت نصب کردید را به عنوان استثنا انتخاب کنید.

یک ویندوز جدید نصب کنید

هرچند شرکت مایکروسافت تلاش کرده تا مشکلات مرتبط با سرعت اجرای برنامه‌ها را در سیستم عامل ویندوز کاهش دهد، اما هنوز هم این سیستم‌عامل حتی در نسخه‌های آخرین خود، پس از مدتی دچار مشکلاتی از جمله خرابی فایل‌های سیستمی می‌شود که در عمل استفاده از ویندوز را غیر ممکن می‌کند.

گزینه‌های مثل تعمیر و Repair نیز حتی در ویندوز ۱۰، چندان کارآمد نیستند و در عمل تنها وقت بیشتری از شما را هدر می‌دهند. از این رو شاید تنها راه‌حل ممکن برای بهبود سرعت ویندوز‌هایی که مدت زمان زیادی از نصب آن‌ها گذشته، نصب دوباره ویندوز باشد.

نصب ویندوز و برنامه‌های مورد نظر شما شاید چند ساعت زمان ببرد، اما در عمل می‌توانید با یک شروع تازه و انتخاب گزینه‌هایی که در این مقاله ذکر شده، از خرابی‌های آینده نیز جلوگیری کنید و مدت زمان بیشتری را با یک سیستم‌عامل سالم و سریع همراه باشید.

در نظرسنجی انجام شده از کاربران آمریکایی، کاربران حرفه‌ای ویندوز اعتقاد دارند که سرعت این سیستم‌عامل در بازه‌های زمانی ۳ تا ۶ ماه پس از نصب کاهش پیدا می‌کند و بهتر است هر ۶ ماه یک بار، ویندوزی جدید نصب شود.



گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: bartarinha.ir