تاثیر جالب کتاب های غیردرسی برروی نمرات دانش آموزان
نتایج یک مطالعه جدید و گسترده نشان می‌دهد نوع کتاب‌های غیر درسی که کودکان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می‌کنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر می‌گذارد

تاثیر نوع کتاب‌های غیر درسی بر نمرات امتحانات مدرسه!

براساس یک مطالعه جدید و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.

این تحقیق شامل بررسی بیش از ۴۳ هزار دانش آموز است که یک بار در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی و سپس دوباره در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی، شواهد قابل توجهی را ارائه می دهد مبنی بر اینکه دانش آموزانی که از خواندن کتاب های با کیفیت بالا به شکل روزانه لذت می‌برند، در آزمون های مدرسه نمره بالاتری می‌گیرند.
میانگین نمرات دانش آموزانی که کتاب می خوانند، به طور چشمگیری بالا رفت.

این مطالعه هیچ مزیت مشابهی را برای دانش آموزانی که روزانه روزنامه، کتاب های مصور یا مجلات می خواندند، نشان نداد و تاثیر خواندن کتاب های با کیفیت تنها با خواندن داستان های کوتاه مشابهت هایی داشت.

این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای والدین، معلمان و سیاست گذاران آموزشی دارد و این گروه تحقیقاتی بین المللی توصیه می کند که جوانان وقت مطالعه خود را صرفاً به کتاب اختصاص دهند.

"جان جریم" یکی از محققان این مطالعه می گوید: ما شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی نمرات این دانش آموزان بودیم. در دنیای دیجیتالی به طور فزاینده ای مهم این است که جوانان تشویق شوند که وقت خود را به خواندن کتاب های خوب اختصاص دهند.

وی افزود: دیگر اشکال خواندن که کمتر پیچیده هستند و ذهن خواننده را کمتر درگیر می کنند، بعید به نظر می رسد که همان مزایا را برای رشد شناختی دانش آموز به ارمغان بیاورد و نباید به عنوان بخشی از زمان مطالعه آنها حساب شود. این امر به ویژه برای دانش آموزانی که نمرات پایینی کسب می کنند، بسیار مهم است.

"لوئیس آلخاندرو لوپز-آگودو" سرپرست این مطالعه از دانشگاه مالاگا گفت: خواندن یک مهارت اساسی است که در کل زندگی ما نقشی اساسی کلیدی دارد. نتایج ما شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد نه تنها اینکه نوجوانان کتاب می خوانند یا نه مهم است، بلکه اینکه چه چیزی می خوانند نیز مهم است.

قبلاً مشخص شده است که میزان زمانی که کودکان هنگام خواندن می گذرانند به پیشرفت مهارت های سوادآموزی آنها کمک می کند. این توانایی با تمرین و با تلاش بیشتر برای متون طولانی تر و چالش برانگیزتر افزایش می یابد.

اگرچه تاکنون کمتر مطالعه ای بر این مسئله تأکید کرده بود که نوع مطالبی که کودکان برای خواندن انتخاب می کنند بر دستاوردهای آنها در مدرسه تأثیر دارد.

نتایج این مطالعه نشان داد کودکان هرچه بیشتر کتاب بخوانند، در امتحانات مدرسه بهتر عمل می کنند، اما این اثر در مورد کتاب های مصور، روزنامه ها و مجلات صادق نیست.

این در حالی است که مزایایی در خواندن داستان های کوتاه برای کودکانی که حداقل یک بار در ماه آنها را می خوانند، دیده شد، اما محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش تعداد این موارد به شکل هفتگی یا روزانه بعید است که فایده بیشتری به همراه داشته باشد.

این مطالعه همچنین الگوهای خوانش را در گروه های مختلف کودکان بررسی کرد:
-به نظر می رسد دختران داستان های کوتاه، کتاب و روزنامه ها را بیشتر از پسران می‌خوانند، در حالی که پسران کتاب های مصور و مجلات را بیشتر می خوانند.
-نوجوانان دارای پس زمینه و برآمده از یک خانواده مشوق به مطالعه و تحصیل کرده به طور کلی انواع متون را بیشتر از دیگران می خوانند.
-دانش آموزان موفق در امتحانات مدرسه در زمان مطالعه غیر درسی خود به مطالعه قصه ها و رمان های کوتاه و کتاب ها می پردازند.

این مطالعه در مجله Oxford Review of Education منتشر شده است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir