فناوری هایی برای داشتن بدنی سالم
در دنیای امروز برنامه‌ها و فناوری‌های بسیاری توسعه داده شده اند که می‌توان از آنها برای آگاهی داشتن از بدن‌مان و داشتن بدنی سالم استفاده کرد

فناوری‌هایی که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند

علاوه بر برخی اپلیکیشین‌ها که می‌توان از آنها برای داشتن اندامی متناسب و بدنی سالم استفاده نمود برخی فناوری‌ها نیز توسعه داده شده‌اند که در کنار آن برنامه‌ها می‌توانند به افراد در رسیدن به هدفشان که داشتن بدنی سالم و مقاوم است، کمک کنند. در اینجا برخی از این فناوری‌ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

نظارت بر قلب

نبض شما میزان ضربان قلب شما در هر دقیقه است. داشتن ضربان قلب نسبتا پایین در حالت استراحت به طور کلی به این معنی است که شما یک قلب قوی دارید که می‌توانید مقدار کافی خون را با حداقل تلاش در بدن خود پمپاژ کنید.

حسگرهای مختلفی اخیرا توسعه داده شده‌اند که یکی از آنها تتوهای هوشمند ساخت دانشمندان دانشگاه تگزاس است. دانشمندان دانشگاه تگزاس یک تتوی الکترونیکی فوق نازک با دو حسگر برای نظارت بر شرایط قلب توسعه داده‌اند. این دستگاه شامل دو حسگر نواری نازک است. یکی از این حسگرها از طلا و پلاستیک‌های پلی‌اتیلن ترفتالات(PET) و دیگری از پلیمر شناخته شده به اسم پلی‌وینیلیدین فلوراید(PVDF) ساخته شده است. دومی فیزوالکتریک است، به این معنی که وقتی در معرض فشار مکانیکی قرار بگیرد بار الکتریکی تولید می‌کند.

هر دو حسگر به یک ورق نازک از پانسمان پزشکی شفاف متصل می‌شوند. این تتوی الکترونیکی به طور موقت به قفسه سینه بیمار چسبانده می‌شود و به دلیل انعطاف پذیر بودن، با حرکت بیمار همگام می‌شود و به همین دلیل باعث هیچ ناراحتی و مزاحمت نمی‌شود و می‌تواند چندین روز بر روی سینه بیمار باقی بماند. در حال حاضر دستگاه باید در انتها به رایانه متصل شود، اما در آینده نزدیک خواهد توانست داده‌ها را به صورت بی‌سیم به یک برنامه در یک گوشی هوشمند منتقل کند. همانطور که قبلاً ذکر شد، تتوی الکترونیکی به دو شیوه عمل می‌کند، به این معنی که از دو حسگر خود برای نظارت بر قلب از طریق الکتروکاردیوگرافی(ECG) یا نوار قلب و لرزه‌تپش‌نگاری(SCG) استفاده می‌کند.

روش ECG که اکثر مردم با آن آشنا هستند، شامل ضبط فعالیت الکتریکی قلب است که با هر ضربان قلب تولید می‌شود. از سوی دیگر SCG ارتعاشات قفسه سینه را با هر تپش قلب اندازه‌گیری می‌کند. به گفته محققان، SCG به عنوان یک فرم کنترل کیفیت عمل می‌کند که دقت قرائت‌های ECG را مشخص و تایید می‌کند.

نظارت بر خواب

داشتن یک خواب خوب، آرزوی همه انسان‌هاست. تاکنون بسیاری از شرکت‌های فناوری سعی کرده‌اند ابزار کارآمدی ارائه دهند تا به کاربران خود کمک کنند خواب خوبی داشته باشند.

شرکت فرانسوی "اورگو گروپ"(URGO Group)، یک راه حل غیرتهاجمی ارائه کرده تا خوابیدن بهتر را به مغز آموزش دهد. این شرکت، نوعی سربند موسوم به "اورگونایت"(UrgoNight) طراحی کرده که با استفاده از بررسی نوار مغزی کاربر و ورزش‌های مغزی مبتنی بر یک اپلیکیشن، خواب راحت را به مغز می‌آموزد. کاربرانی که می‌خواهند خواب راحتی داشته باشند، باید "اورگونایت" را به مدت ۲۰ دقیقه در روز و سه بار در هفته به سر خود ببندند.

این کار باید در سه ماه تکرار شود تا بازخورد مثبتی داشته باشد. این ابزار می‌تواند فرآیندهای مغزی و فعالیت‌های ذهنی را نشان دهد و امواج مغزی منتشر کند که با خواب راحت در ارتباط هستند. گفته شده که "اورگونایت" می‌تواند به کاربران کمک کند ۴۰ درصد زودتر به خواب بروند و بیدار شدن‌ در نیمه شب را تا ۵۳ درصد کاهش می‌دهد.

نظارت بر  مغز

بسیاری از ورزشکاران از نوعی از فناوری برای ارتقای عملکرد خود استفاده می‌کنند اما برخی از این فناوری‌ها بطور خاصی غیرعادی هستند. شرکت "هالو نوروساینس" اعلام کرده که ورزشکاران می‌توانند از هدفون ورزشی "هالو "(Halo) برای ارتقای تاثیر تمرینات خود استفاده می‌کنند.

این دستگاه پوشیدنی به منظور تحریک قشر حرکتی مغز برای تجربه یک حالت زودگذر انعطاف‌پذیری بیش از حد طراحی شده که در این حالت می‌تواند بطور موثرتری اتصالات عصبی بسازد. برای مثال اگر ورزشکار در بحبوحه تمرینات قدرتی باشد، می‌تواند در زمان سریع‌تری با وزنه‌های سنگین‌تر کار کند. هدفون هالو از تحریک نورونی برای بهبود عملکرد مغز استفاده می‌کند و در کارآزمایی‌های اولیه به اعضای یک تیم اسکی آمریکایی کمک کرد تا عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند.

نظارت بر شاخص توده بدن

شاخص توده بدنی یا بی‌ام‌آی(BMI) سنجشی آماری برای مقایسه وزن و قد یک فرد است. در واقع این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند بلکه ابزاری مناسب است تا سلامت وزن فرد با توجه به قدش تخمین زده شود. این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد.

محققان موفق به توسعه نخستین دستگاه "تحلیل امپدانس الکتریکی- زیستی"(BIA) قابل حمل در جهان شدند. اخیرا محققان توانستند اولین دستگاه "تحلیل مپدانس الکتریکی-زیستی" قابل حمل در جهان را توسعه دهند، این دستگاه افراد را قادر می‌سازد تا از سلامت خود آگاه شوند و شاخص توده بدن خود را اندازه گیری کنند. گروهی از محققان و طراحان با استعداد موفق به توسعه دستگاهی به نام "RIDM" شدند که توسط آن افراد می‌توانند از سلامت شخصی خود آگاه شوند.

این دستگاه کوچک و قابل حمل ترکیبات بدن افراد را اندازه‌گیری کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. RIDM اولین دستگاه تحلیلی امپدانس الکتریکی- زیستی قابل حمل در جهان است. این دستگاه به اندازه کف دست است و دقت اندازه‌گیری آن نیز معادل دستگاه‌های شرکت InBody است. چندین سال است افرادی که مایلند میزان چربی بدن و شاخص توه بدنی خود را بدانند از دستگاه‌های InBody استفاده می‌کنند، اما اکنون می‌توانند از دستگاه دقیق RIDM برای اندازه گیری میزان درصد چربی بدنشان استفاده کنند.

هزینه استفاده از دیگر دستگاه‌ها بسیار زیاد است و میزان دقت آنها نیز پایین است اما RIDM میزان آب بدن را بوسیله سنجیدن مقاومت الکتریکی بافت بدن، اندازه گیری می‌کند. آزمایشات محققان نشان داد که RIDM می‌تواند شاخص تراکم استخوان را با دقت ۹۴ درصد اندازه گیری کند. در حال حاضر این دستگاه دقیق‌ترین روش تجزیه و تحلیل شاخص‌های بدن در جهان است. دستگاه RIDM می‌تواند پنج ناحیه از بدن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. دستگاه‌های دیگر در تشخیص فرم بدن کاربران دقیق نیستند اما دستگاه RIDM با استفاده از اندازه گیری‌های چند فرکانسی فاقد این مشکل است و قادر  به اندازه گیری توده آب خارج سلولی و داخل سلولی است.

RIDM همراه یک برنامه است که توسط آن می‌تواند ترکیبات بدن افراد را اندازه‌گیری کند. RIDM به کاربران داده‌هایی بیش از توده وزنی اعم از میزان عدم تعادل بدن، توده خشکی خالص، میزان متابولیسم پایه و چربی احشایی(شکم) را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اپلیکیشن محاسبه کالری

محاسبه کالری غذا، روش موثری در مدیریت وزن است. اگر بدانید که برای رسیدن به وزن مورد نظر خود، باید چقدر کالری مصرف کنید، این کار را راحت‌تر انجام خواهید داد. به گزارش "سازمان جهانی بهداشت"(WHO)، تعداد ۱.۹ میلیارد بزرگسال در سال ۲۰۱۶ اضافه‌ وزن داشتند و این رقم در حال حاضر بالاتر رفته است.

شاید به‌ زودی بتوان با کمک یک اپلیکیشن جدید، میزان کالری و مواد مغذی غذاها را تنها با عکس گرفتن مشخص کرد. پژوهشگران فرانسوی، نوعی اپلیکیشن ارائه داده‌اند که می‌تواند میزان کالری غذا را تنها از روی عکس آن محاسبه کند. این اپلیکیشن موسوم به "فودوایزر"(Foodvisor) می‌تواند ترکیبات غذا را بررسی و کالری‌های آن را محاسبه کند.

اپلیکیشن فودوایزر، با نرم‌افزارهای اندروید و iOS کار می‌کند و کاملا رایگان است. این اپلیکیشن می‌تواند پس از ثبت تصویر غذا، آن را تحلیل کند و اطلاعاتی شامل میزان کلی کالری، چربی، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و فیبرهای موجود در آن ارائه دهد؛ در نتیجه امکان کاهش وزن و محاسبه ترکیبات مورد نیاز امکان‌پذیر می‌شود. کاربر باید وزن، قد، جنسیت و سن خود را در اپلیکیشن ثبت کند تا برنامه مورد نیاز او ارائه شود.

این اپلیکیشن در انگلستان آزمایش شد و نتایج آن با اپلیکیشن‌هایی مانند "مای فیتنس پل" مورد مقایسه قرار گرفت. در این آزمایش مشخص شد که فودوایزر می‌تواند همه نوع ماده غذایی را با دقت بالا تحلیل کند، اما هنوز برای ثبت دقیق‌تر باید روی آن کار کرد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir