خبر خوب درباره هوای گرم داخل اتومبیل برای کشتن ویروس کرونا
هرسال با گرم شدن هوا و ایجاد گرمای زیاد داخل خودرو با اتفاقات جانی و مالی بسیاری روبه رو هستیم، اما امسال نه ‌تنها از گرمای ایجاد شده از نور خورشید بر خودرو ناراحت نیستیم، بلکه این گرما عاملی در از بین بردن ویروس کرونا عامل بیماری کووید-19 شده است

آیا گرمای خودرو فضای داخلی خودرو را ضدعفونی می کند؟

بر اساس نتایج تحقیق منتشر شده در نشریه نیوانگلند، مدت‌زمان زنده ماندن ویروس کرونا بر سطوح متفاوت است و گفته‌شده روی سطوح مقوایی 24 ساعت و سطوح پلاستیک و استیل نیز بیش از سه روز زنده می‌ماند. اما باید توجه داشت این نتایج بر اساس دمای تقریبا 21 درجه سانتی گراد ارائه ‌شده است.

پروفسور تراویس گلن که در این تحقیقات نقشی ندارد، نتایج بررسی‌های دانشگاه جورجیای ایالات متحده را تفسیر کرد و گفت: ویروس کرونا در دمای اتاق چند روز باقی می‌ماند، اما در دمای بالاتر زودتر از بین می‌رود. دمای 54 درجه سانتی گراد 20 دقیقه زمان برای از بین بردن 99.99 درصد ویروس‌ها لازم دارد. این میزان در دمای 65 درجه سانتی گراد و بالاتر فقط پنج دقیقه است. برای لباس‌ها می‌توان این میزان را با خشک‌کن‌ها تنظیم کرد، اما برای دیگر موارد باید از چه وسیله‌ای استفاده کرد؟

محقق هواشناسی، جان نول از گلدن گیت کالیفرنیا پیشنهاد می‌کند که خودروها می‌توانند عامل مفیدی برای کشتن ویروس روی برخی مواد باشند. دانشمندانی مانند نول و اندی گروندشتاین از دانشگاه جورجیا سال‌ها درباره رها نکردن بچه‌ها، حیوانات خانگی یا لوازم الکترونیکی در خودروها هشدار دادند، اما هم اکنون آن را روشی برای از بین بردن ویروس کرونای جدید می‌دانند.

پنجره‌های شفاف خودرو در برابر اشعه خورشید کمی گرم می‌شوند و در صورت باقی ماندن طولانی‌مدت در آفتاب مواد به رنگ تیره خودرو (داشبورد، صندلی‌ها و اشیای دیگر) به‌طور قابل‌توجهی گرم و سپس هوا از طریق فرایندهای انتقال همرفت هدایت می‌شود، این اشیا اشعه مادون‌قرمز (انرژی گرمایی) ساطع می‌کنند و این اثر "گلخانه‌ای" خودرو در از بین بردن ویروس کرونا مفید است.

بر اساس نتایج این تحقیق، بهترین روش برای ضدعفونی کردن ماسک، قرار دادن آن داخل خودروی قرارگرفته شده در آفتاب است. البته محققان هشدار دادند این روش فقط برای ابزارهایی که به گرما حساس نیستند کاربردی است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tabnakbato.ir