محققان در نهایت شگفتی دریافتند تیمهای میزبان در بازیهایی که تماشاچیان در آن حضور دارند در مقایسه با...
 
بررسی مسابقات فوتبال تیمهای ایتالیایی نشان می‌دهند ازدحام تماشاچیان در ورزشگاهها بر روی قضاوت داوران بازیها به ویژه در مورد تیمهای میزبان تاثیر شگفت انگیزی دارد.
محققان دانشگاه استکهلم و سازمان CESifo با بازبینی تصاویر بازیهای تیمهای ایتالیایی در سال 2007 که تعدادی از آنها به دلایل امنیتی باید در ورزشگاههای خالی برگزار می‌شدند بر روی احتمال تاثیر حضور جمعیت در ورزشگاهها بر قضاوت داوران مطالعه کردند.
محققان در نهایت شگفتی دریافتند تیمهای میزبان در بازیهایی که تماشاچیان در آن حضور دارند در مقایسه با بازیهای بدون تماشاچی بیشتر مورد توجه داوران قرار داشته و داورهای ایتالیایی خطاهای بیشتری را برای این تیمها به ثبت می‌رسانند.
مقایسه بازیهای بدون تماشاچی و مسابقاتی که با حضور تماشاچیان برگزار شده بود نشان دادند داورها در 842 بازی حرفه ای که 21 مسابقه از آن در ورزشگاههای خالی انجام شده بود تعداد زیادی کارت زرد و قرمز به بازیکنان نشان داده و تعداد زیادی خطای پنالتی به ثبت رسانده بودند.

آمار قابل توجهی نشان می‌دهد داوران طی هر بازی در ورزشگاه خالی نسبت به بازیهایی که تماشاچیان در ورزشگاهها شاهد آن هستند برای تیمهای میهمان سه خطا کمتر می‌گیرند و به هر دو تیم به ویژه به تیم میهمان کارتهای زرد و قرمز کمتری می‌دهند. این در حالی است که شوتهای منجر به گل بازیکنان، دقت پاسها و میزان مالکیت توپ میان فوتبالیستها در ورزشگاه خالی تغییری پیدا نکرده بود.
بر اساس گزارش یو اس ای تودی، محققان می‌گویند همه انتظار دارند داور فوتبال بی طرف باشد اما این مطالعه جدید نشان داده دست کم داوران ایتالیایی رفتارهای خود را نسبت به حضور یا عدم حضور تماشاچیان در میدان بازی تغییر می‌دهند. این نشانه گواهی بر این ایده است که افرد تحت فشار اجتماعی رفتارهای خود را تغییر می‌دهند و انجام مطالعات مشابه بر روی بازیکنان خانگی یا خارجی نشان داد در واقع این داوران هستند که در شرایط مختلف رفتار و عملکرد خود را تغییر می‌دهند زیرا فشار هیاهوی ورزشگاهها هیچ تاثیری بر عملکرد بازیکنان از خود نشان نمی‌دهد.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: fararu.com
 
مطالب جالب دیگر:
پراستقبال ترین نام در بین خانوارهای ایرانی، چه نامیست؟!
معروف‌ترین سیاستمدارانی که جراحی زیبائی کرده اند!
دختر 21ساله‌ای که هر 15دقیقه غذا می‌خورد اما فقط 25کیلوگرم وزن دارد!! (+عکس)
گزارشی جالب از زندگی جواد نکونام و مسعود شجاعی در اسپانیا!
پدری حیوان صفتی که از دخترش 7فرزند دارد!!
انتقام سخت زن از همسرش که از کودکی باهم دوست بودند!
زنی که با لباس‌های فوق‌العاده جالبش، سالن‌های مد را فتح خواهد کرد!! (+عکس)