این وسیله مانند لوله‌هایی است که در بیمارستان‌ها برای انتقال اکسیژن به فرد در بینی قرار می‌گیرد. این وسیله به یک...
 
به زودی افرادی که به شدت آسیب دیده و قسمت زیادی از بدنشان فلج شده است می‌توانند با استفاده از بینی خود بنویسند، صندلی چرخدار خود را برانند یا در اینترنت به گشت و گذار بپردازند.محققان دستگاه جدیدی ساخته‌اند که با کنترل نفس کشیدن از راه بینی و هم‌چنین با استفاده از نرمکام که در سقف دهان واقع شده است این امر را برای افراد ناتوان فراهم می‌کند.
نرمکام با استفاده از عصب‌های جمجمه‌ای کنترل می‌شوند که همیشه بعد از آسیب‌های بسیار جدی نیز به خوبی محافظت می‌شوند.
به همین دلیل است که می‌توان با استفاده از پلک زدن با افرادی که به سختی فلج شده‌اند ارتباط برقرار کرد، چرا که پلک‌ها نیز با استفاده از عصب‌های جمجمه‌ای کنترل می‌شوند.
بر همین اساس دانشمندان توانسته‌اند دستگاهی بسازند که نفس کشیدن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند.
این وسیله مانند لوله‌هایی است که در بیمارستان‌ها برای انتقال اکسیژن به فرد در بینی قرار می‌گیرد. این وسیله به یک سنسور فشار متصل است و افرادی که آن را آزمایش کردند خیلی سریع توانستند فرا بگیرند که با کنترل نفس کشیدن خود بازی‌های کامیپوتری انجام دهند و شروع به نوشتن جملات کنند.
برای مثال یکی از زنانی که بعد از سکته به سختی فلج شده بود شیوه استفاده از این وسیله را فرا گرفت و ظرف مدت 3 هفته توانست با کنترل نفس کشیدن خود جمله نویسی کند.
هم‌چنین یک مرد که به مدت 18 سال بود فلج شده و فقط قادر به برقراری ارتباط از طریق یکی از پلک‌های خود بود توانست با استفاده از این وسایل و ظرف مدت 20 دقیقه بعد از نصب دستگاه نام خود را بنویسد.
با استفاده از این وسیله یک زن مبتلا به ام.اس نیز توانست بعد از 10 سال و برای اولین بار اقدام به نوشتن کند. او اکنون می‌تواند به گشت و گذار در اینترنت بپردازند و برای دوستان خود ایمیل بنویسد.
یکی از محققان این طرح در این باره گفت: ما حتی یک بیمار داشتیم که حتی نمی‌توانست پلک بزند، اما اکنون با استفاده از نفس کشیدن از طریق بینی خود می‌تواند ایمیل بنویسد و با دیگران ارتباط برقرار کند.
محققان معتقدند اگر این وسیله به تولید انبوه برسد می‌توان با قیمت بین 10 تا 20 دلار آن را خریداری کرد.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir
 
مطالب جالب دیگر:
مردان هم بارداری را تجربه می‌کنند!!
گزارش تصویری از کنسرت محسن یگانه در سالن میلاد!
چند مثل زیبای انگلیسی!
عکس‌های فرزاد حسنی، پژمان بازغی، پوریا پورسرخ و ... در کنسرت موسیقی!
بازی لی لی مدل سال 2010!! (+عکس)
چرا برخی گیاهان در بهار گل می‌دهند و برخی در تابستان؟
چگونه رمز عبور را به خاطر بسپاریم؟