برای مدت‌های طولانی فرض این بود که مغز پستانداران در مقایسه با سایر حیوانات بسیار بیشتر متحول شده و توسعه یافته است...
 
پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا موفق به كشف شباهت‌های تازه‌ای میان مغز انسان و مرغ شدند.
برای بیش از یک سده، عصب شناسان اعتقاد داشتند که مغز انسان و سایر پستانداران با مغز دیگر حیوانات مانند پرندگان، متفاوت است. این اعتقاد تا حدی بر ساختار فیزیکی مشخص و آشکار قشر تازه مخ - ناحیه‌ای از مغز که عهده‌دار رفتارهای شناختی پیچیده است - بنا شده بود. با این حال، مطالعه تازه‌ای توسط پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو و دانشکده پزشکی سان دیگو نشان داد مشابه ناحیه‌ای در مغز مرغان که عهده‌دار تحلیل درون داده‌های شنیداری است در پستانداران هم ساخته شده است.
هاروی جی. کارتن، پزشک و استاد بخش علوم اعصاب دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو و محقق اصلی این مطالعه در مورد یافته جدید گفت: « شاید این یافته پایان ادعای منحصر به فرد بودن پستانداران باشد».
برای مدت‌های طولانی فرض این بود که مغز پستانداران در مقایسه با سایر حیوانات بسیار بیشتر متحول شده و توسعه یافته است.
این پیش فرض تا اندازه‌ای بر این پایه استوار بود که پیش مغز و قشر تازه مخ - بخشی از لایه برونی مغز که در آن عملکردهای شناختی پیچیده متمرکز است - در پستانداران ساختار متمایزی دارد.
به طور مشخص، قشر تازه مخ پستانداران لایه‌هایی از سلول‌های ورقه‌ای دارد. این سلول‌های ورقه‌ای به وسیله ستون‌هایی از سلول‌های دیگر که پرتووار منظم شده‌اند، به هم متصل هستند و بخش مدول‌های عملکردی را تشکیل می‌دهند که با انواع سلول‌های عصبی و اتصال‌های ویژه مشخص شده‌اند.
گفتنی است، مطالعات اولیه از مناطق قرینه در مغز غیرپستانداران ترتیب‌های مشابهی را نشان نداده بود، همین مساله موجب پیدایی این فرض شد که سلول‌ها و مدارهای قشر تازه مخ در پستانداران، طبیعتی منفرد دارد.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: fardanews.com
 
مطالب جالب دیگر:
غمگین‌ترین و شادترین مکان‌های دنیا!؟
پسری که بدنش را اجاره می‌دهد!!
بازیگر مشهوری که در بالای برج ایفل از معشوقه‌اش خواستگاری کرد! (+عکس)
دختری که شبیه سوسانو است به ایران می‌آید!! (+عکس)
فروش عجیب زنان برای مقاصد جنسی در اسرائیل!! (+عکس) (18+)
از باران لذت می‌بری، از شب یا از او؟!!
عکس‌های قبل و بعد از عمل زیبایی مانکنی که در مسابقات جام جهانی معروف شد!!