شکار و خرید و فروش هر 4 گونه توسط سازمان‌های حفظ حیات وحش ممنوع شده است و از میان آنها مورچه‌خوار فلس‌دار و مورچه‌خوار چینی...

آمارها نشان می‌دهند استفاده از فلس مورچه‌خوار فلس‌دار به عنوان طلسم و فلس و گوشت این حیوان برای درمان بعضی بیماری‌ها در طب سنتی چین، باعث شده شکار و قاچاق بی‌رویه این پستاندار رونق بگیرد.
آمارها کاهش بی‌سابقه‌ای را در تعداد مورچه‌خوارهای فلس‌دار ساکن جزیره برونئو، واقع در آسیای جنوب‌شرقی نشان می‌دهند که نتیجه شکار غیرقانونی این حیوان در معرض خطر انقراض و قاچاق آن به خارج از این جزیره و صادرات به کشور چین است. مطابق این آمار تنها در فاصله میان می 2007/ اردیبهشت 1386 تا دسامبر 2008/ آذرماه 1387، قاچاقچیان بیش از 22هزار مورچه‌خوار فلس‌دار را خریده و حدود 1تن از فلس‌های این پستاندار را به خارج از برونئو صادر کرده‌اند.
 
 
با این حال پلیس محلی بین سال‌های 2001 تا 2008 تنها 654 مورد قاچاق این حیوان را گزارش کرده و این چیزی است که سازمان‌های جهانی و گروه‌های حفظ حیات وحش را نگران کرده است. اگر روند پرشتاب شکار و قاچاق این مورچه‌خوار به همین شکل ادامه پیدا کند، باید به زودی شاهد انقراض آخرین پستاندار فلس‌دار روی زمین باشیم.
به گزارش نیوساینتیست، خانم الیزابت جان، سخنگوی گروه Traffic -گروه نظارت بر تجارت غیرقانونی حیات وحش وابسته به اتحادیه بین‌المللی حفظ منابع طبیعی، در کوالالامپور، مالزی می‌گوید: «این تنها بخشی از فاجعه زیستی است که دارد اینجا رخ می‌دهد. مطابق طب سنتی چین فلس‌های مورچه‌خوار فلس‌دار، خواص درمانی دارند و می‌شود به وسیله پودر آنها بیماری‌هایی مانند تنگی نفس و ورم مفاصل را درمان کرد. حتی در مواردی از این فلس‌ها به عنوان طلسم استفاده می‌شود. آنها معتقدند گوشت این حیوان نیز خواص درمانی متعددی دارد».
تنها هشت گونه از مورچه‌خوار در جهان وجود دارد که چهار گونه آن در آسیا زندگی می‌کنند. شکار و خرید و فروش هر 4 گونه توسط سازمان‌های حفظ حیات وحش ممنوع شده است و از میان آنها مورچه‌خوار فلس‌دار و مورچه‌خوار چینی (عکس پایین) از گونه‌های درمعرض خطر انقراض هستند. با این حال آمار ارائه‌شده توسط «ترافیک» نشان می‌دهد، تقاضای بالای چین برای خرید این حیوان آنرا به بزرگ‌ترین بازار غیرقانونی حیات وحش در آسیا تبدیل کرده و حتی به گسترش صادرات این حیوان از آفریقا به این کشور، عیلرغم افزایش کنترل‌ها دامن زده است.
 
شکار این حیوان بسیار ساده است و این موضوع نیز به شکار و قاچاق بی‌رویه آن دامن زده است. این مورچه‌خوار برای پنهان شدن تنها خودش را شبیه به یک توپ بزرگ فلس‌دار جمع می‌کند و به همین دلیل شکارچیان محلی معتقدند نمی‌توانند از شکار ساده این حیوان چشم‌پوشی کنند. قاچاقچیان هر مورچه‌خوار فلس‌دار را 160 دلار خریداری می‌کنند. آمارهای ترافیک نشان می‌دهد آنها روزانه نزدیک به 6هزار دلار برای خرید و صادرات این حیوان هزینه می‌کنند. آنها حدس می‌زنند این تجارت غیرقانونی سود سرشاری را نصیب قاچاقچیان کرده است.
 
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir
 
مطالب جالب دیگر:
مراسم انتخاب دختر شایسته 2011 امریکا؛ دختر 17ساله رکورد شکست! + عکس
چه آموزش هایی به دختران جوان ایرانی که عاشق مانکن شدن هستند، داده می شود!؟
یک دلیل خیلی ساده چرا خانمها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند!!
معجزه آرایش در بزرگ نشان دادن چشم های ریز و کوچک زنان!! + عکس
بزرگترین بستنی قیفی جهان: 2متر و 80سانتی متر!! + عکس
متولد شدن بره ای با هشت دست و پا، 5گوش و سه چشم! +عکس