سنگ کلیه را می توان با ماءالشعیر درمان کرد
کم تحرکی، مصرف کم مایعات و مصرف زیاد گوشت قرمز و وراثت از مهم ترین عوامل ابتلا به سنگ کلیه است.

عوامل افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه

دکتر محمد یزدانی عضو هیئت مدیر انجمن اورولوژی شیوع سنگ کلیه در ایران را بالا اعلام کرد و گفت: عواملی چون ارث، نژاد، منطقه جغرافیایی، شغل ،کم نوشیدن مایعات و مصرف مواد غذایی نامناسب در تشکیل سنگ کلیه حرف اول را می زنند.

 سنگ کلیه پایه وراثتی دارد
و افراد باید برای عدم ابتلا به این عارضه نکاتی را رعایت کنند و بدانند کسانی که در خانواده‌هایشان سابقه سنگ‌ کلیه وجود دارد، احتمال ابتلایشان به این بیماری بیش از سایرین است.

 افرادی که دارای شغل هایی هستند که دائما در حالت نشسته قرار دارند و میزان تحرکشان بسیار کم است (مانند رانندگان اتوبوس های،کارمندان، قالیباف هاو...) بی شک بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. کم تحرکی یکی از عوامل مهم مرتبط با سنگ کلیه است. افرادی که به دلیل بیماری یا ناتوانی خود به مدت طولانی در حالت خوابیده یا نشسته هستند نیز در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

افرادی که دائما از رژیم های غذایی پروتئین دار (گوشت، حبوبات و...) استفاده می کنند که باعث بالا رفتن اسید اوریک فرد شود
مسلما به تدریج دچار سنگ کلیه اوریکی می شوند. علاوه بر آن سنگ هایی هستند که در اثر مصرف بیش از اندازه کلسیم و اگزالات در کلیه تشکیل می شوند.

برخی مردم بر این باورند که بیماران سنگ کلیه نباید شیر مصرف کنند اما امروزه دانشمندان طی تحقیقات صورت گرفته دریافتند افرادی که سنگ کلیه از نوع اگزالات دارند مصرف شیر (روزانه 3 الی 4 لیوان) می تواند برای درمان آن ها مفید باشد.

به گفته یزدانی، بیماران دقت داشته باشند کشک، گوشت قرمز، مرغ، حبوبات سرشار از پروتئین است لذا مصرف این خوراکی ها برای این دسته از افراد توصیه نمی شود.

عضو هیئت مدیره انجمن اورولوژی ایران هشدار داد: میزان آب مصرفی یکی از مهم ترین نکاتی است که افراد برای پیشگیری و درمان باید به آن توجه داشته باشند.

سنگ های  سیستین  نادرند و به دلیل تغییرات ارثی و اختلال ژنتیکی در باز جذب کلیوی اسید آمینه سیستین رخ می دهد. سنگ های  عفونی  نیز اکثرا گریبان گیر قشر فقیر جامعه می شود چرا که افرادی که درگیر عفونت های ادراری، مثانه و کلیه هستند قاعدتا این دسته از سنگ ها در آنها بیشتر دیده می شود. به عبارتی ساده تر افراد فقیر درگیر سنگ کلیه از نوع عفونی شده اما افراد ثروتمند به دلیل مصرف گوشت زیاد دچار سنگ کلیه از نوع اسید اوریک می شوند.

به گفته یزدانی، افرادی که کلیه های سنگ سازی دارند حداقل روزی 14 لیوان باید مایعات بنوشند.


آیا ماءالشعیر می تواند سنگ کلیه را درمان کند؟ 

سنگ کلیه را می توان با ماءالشعیر درمان کرد

این متخصص توصیه کرد: ماء الشعیر و گریپ فروت دارای اگزالات فراوان است لذا به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اما آب پرتقال و لیمو جزء نوشیدنی های مهار کننده سنگ کلیه به حساب می آیند.

افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند باید یک آزمایش کامل انجام دهند تا میزان اسید اوریک، اوره، کراتین، کلسیم، فسفر و اگزالات ادرارش بررسی شود چرا که باید برای درمان علت بروز سنگ کلیه را دانست.
ورزش و مصرف مایعات فراوان را در برنامه روزانه خود بگنجاند و همچنین متناسب با جنس سنگ باید رژیم غذایی مناسب مصرف کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، این دسته از افراد می توانند با تغییر PH ادراری از تشکیل مجدد سنگ کلیه جلوگیری کنند.

 درد بسیار شدیدی که حتی اجازه نشستن را به شما نمی دهد، درد همراه با تهوع و استفراغ، درد همراه با تب و لرز نیاز به بررسی جدی پزشک دارد.

 درمان های سنتی نمی توانند سنگ کلیه را درمان کنند اما زمانیکه در ترکیب با توصیه های پزشک مورد استفاده قرار گیرند در کاهش ریسک ابتلا به سنگ ها می توانند کمک کننده باشند.

بررسی پاراتیروئید برای افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند بسیار توصیه می شود. نمک و سدیم مستعدکننده سنگ‌‌سازی کلیه است.
بویژه زمانی که روی آن رسوب کلسیم یا اسید اوریک وجود داشته باشد. به همین دلیل، مصرف نمک را باید کسانی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، کم کنند.

این اورولوژیست به بیماران دارای سنگ کلیه توصیه کرد که مایعات را به اندازه کافی مصرف کنند طوری که رنگ ادرار آنها به صورت شفاف در بیاید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 فرمان ضد سنگ کلیه

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی ضد سنگ کلیه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سنگ کلیه با طب سنتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روش‌های طبیعی برای دفع سنگ کلیه 



 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir