خواص بلوط برای درمان برخی بیماری های انگلی
 بلوط دارای خواص زیادی است که یکی از آنها درمان و رفع انگل و بیماری های کبد و ریه است که در ادامه به آنها اشاره می شود

درمان انگل با بلوط

هیداتیدوزیس، یکی از بیماری‌های خطرناک جهان است که به‌واسطه مرحله لاروی کرم پهن انگلی به نام "اکینوکوکوس گرانولوزوس" در بافت ریه، کبد و حتی مغز ایجاد می‌شود.

این بیماری در بیشتر نقاط دنیا ازجمله ایران دیده می‌شود و جوامع درگیر را ازنظر بهداشتی و اقتصادی محتمل خسارات زیادی می‌کند. سگ و سگ‌سانان میزبان نهایی انگل یادشده  محسوب می شوند و انسان به‌عنوان میزبان تصادفی، ممکن است با خوردن آب، سبزی‌ها و مواد غذایی آلوده به تخم انگل، مبتلا شود.اگرچه نوع بالغ این انگل در میزبان اصلی، تهدیدکننده حیات نیست، اما لارو آن در میزبان واسط با ایجاد کیست در بافت‌های مختلف می‌تواند موجب بیماری شدید و حتی مرگ شود.

به گفته صدیقه ندری، محقق گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و همکارش، نتـایج بررسی‌ها نشان می دهد عصاره گیاه بلوط در غلظت ۱۰۰۰ گرم بر لیتر می‌تواند تنها پس از ۵ دقیقه، پروتواسکولکس های موجود در ظروف آزمایشی را به‌طور کامل نابود کند. این نتایج در غلظت ۵۰۰ گرم بر لیتر نیز در مدت ۱۰ دقیقه حاصل شد. البته ادامه بررسی‌ها نشان داد که این عصاره در همان دو غلظت ذکرشده، برای از بین بردن کامل پروتواسکولکس ها روی بافت کبد، به مدت‌زمان بیشتری یعنی ۱۰ و ۲۵ دقیقه نیاز دارد.


بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

بیشتر بدانید : درمان بواسیر با بلوط

بیشتر بدانید : خواص بلوط

بیشتر بدانید : علائمی که خبر از بیماری ریه ها می دهد


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com