انواع سردرد ، از سردرد آلرژیک تا سردرد گوارشی + درمان سردرد
 سردرد مشکل شایعی است که به شگل های مختلفی بروز می کند، در این مطلب به چند سردرد مهم و شایع و روش های درمان آنها اشاره می شود

شایع ترین سردردها و درمان آنها

همه ما سردرد را تجربه کرده‌ایم. سردردها می‌توانند شدید یا خفیف باشند و همه یا قسمتی از سر را درگیر کنند. چیزی که ممکن است درباره سردردها ندانید این است که انواع مختلف سردرد از عوامل مختلفی ناشی می‌شود و شما صرف نظر از این‌که مستعد ابتلا به کدام‌یک از شایع‌ترین انواع سردرد هستید با شناختن عوامل ایجاد کننده آن ها می‌توانید دردتان را تسکین دهید.

در این مطلب شما را با  شایع‌ترین انواع سردرد و کارهایی که می‌توانید برای بهبودشان انجام دهید آشنا می‌کنیم. فراموش نکنید تجویز دارو همیشه باید توسط پزشک باشد و از خود درمانی دارویی پرهیز کنید.

بیشتر بدانید : 7 سردرد خطرناک، این سردرد نشان دهنده التهاب مغزی است

بیشتر بدانید : چه زمانی سردرد خطرناک است

1- سردرد آلرژیک

از آن‌جایی که حساسیت باعث انسداد سینوس‌ها و ایجاد فشار در سر می‌شود یکی از عوامل اصلی سردرد به شمار می‌آید. سردردهای حساسیتی غالباً با خارش و آبریزش چشم همراه است و درد معمولاً در تمام سر و صورت احساس می‌شود. درمان این نوع سردرد داروهای آنتی هیستامین و کورتیزون است که به طور معمول توسط پزشک تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید : آنتی هیستامین های طبیعی برای درمان حساسیت را بشناسید

2- سردرد سینوسی

عفونت سینوسی باعث ایجاد فشار در بالای چشم‌ها می‌شود به همین دلیل این نوع سردرد معمولاً در پیشانی، اطراف چشم و گونه‌ها احساس می‌شود و شدت آن در طول روز افزایش می یابد. سردردهای سینوسی را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد احتقان بینی درمان کرد.

اگر بیشتر از حد معمول به این نوع سردرد دچار می‌شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید به مشکلات داخلی مانند سپتوم انحرافی بینی مبتلا نیستید.

بیشتر بدانید : کاهش درد سینوس ها با یک درمان ساده

3- سردرد استرسی

اگر دچار استرس هستید احتمالا سردرد استرسی را مانند طنابی که محکم به دور پیشانی‌تان حلقه شده است احساس می‌کنید. این سردردها معمولاً در دوره‌هایی از استرس و اضطراب مانند استرس‌های شغلی یا عاطفی ایجاد می‌شود. مدیریت استرس بهترین روش برای جلوگیری از این سردردهاست. تنفس عمیق و داشتن خواب کافی به بهبود این سردردها کمک می‌کند.

4-سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای که با علایمی مانند آبریزش چشم، گرفتگی بینی و داغی و قرمز شدن صورت همراه می‌شود به شدت آزاردهنده است و معمولاً در اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شود. شیوع سردرد خوشه‌ای که اغلب به صورت حمله بروز می‌کند در بین مردان بیشتر است.

عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز این نوع سردرد نقش داشته باشد. استعمال سیگار سردرد خوشه‌ای را تشدید می‌کند. مصرف داروهای تجویزی معمولاً بهترین روش برای تسکین این نوع سردرد است.

5- سردرد ترک قهوه

اگر معمولا زیاد قهوه می‌نوشید، خودداری از مصرف آن ممکن است شما را دچار سردرد کند زیرا  به هر حال، کافئین نوعی ماده مخدر است. این نوع سردرد بر اثر منبسط شدن رگ‌های خونی که بر اثر مصرف کافئین منقبض شده بودند ایجاد می‌شود. بهترین راه برای متوقف کردن سردرد ناشی از مصرف قهوه، کاهش مصرف کافئین است. در موارد شدید، ممکن است مجبور شوید مصرف این نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به طور کامل قطع کنید.

6-سردرد میگرنی
میگرن

سردردهای میگرنی ریشه ژنتیکی دارد، بنابراین اگر در خانواده شما سابقه میگرن وجود دارد شما هم به احتمال زیاد آن را تجربه خواهید کرد. درد متوسط تا شدیدی معمولاً در یک طرف سر احساس می‌شود که می‌تواند چهار تا 72 ساعت طول بکشد و مانع فعالیت روزمره فرد شود.

برخی افراد حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور یا صدا را نیز تجربه می‌کنند. میگرن به طور معمول با دارو و آموزش‌های بیوفیدبک یا بازخورد زیستی (روش هایی که به فرد کمک می‌کند اعمال غیرارادی خود را کنترل کند)، درمان می‌شود.

بیشتر بدانید : عوارض میگرن و بیماری هایی که بر اثر میگرن به آن دچار می شوید

بیشتر بدانید : میگرن چند مرحله دارد؟

7- سردرد تنشی

سردردهای تنشی شایع‌ترین نوع سردردهاست و معمولاً در شقیقه‌ها، قسمت پشت سر و پایین گردن احساس می‌شود. سردردهای تنشی می‌توانند خفیف تا شدید باشند، اما معمولاً با آسپیرین یا دیگر مسکن‌های بدون نسخه تسکین می یابند. این نوع سردرد ممکن است هم بر اثر فشار فیزیکی به عضلات و بافت همبند گردن و پوست سر و هم بر اثر  فشارهای عاطفی ایجاد شود. درمان سردرد تنشی شامل استراحت و مدیریت استرس است.

8- سردرد ناشی از مفصل فکی

سردرد ناشی از مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) به دلیل ناهماهنگی در حرکت فک‌ها و ایجاد کشیدگی در این ناحیه ایجاد می‌شود و می‌تواند با صداهای دردناک در هنگام حرکت فک همراه باشد. اضطراب که گاهی خود را به صورت فشردن فک‌ها به هم نشان می‌دهد یکی از عوامل ایجاد این مشکل است. تمرینات آرامش عضلات فک و استفاده از یخ و گرما می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

9-سردرد گوارشی

برخی مشکلات گوارشی مانند اختلالات سوداوی و صفراوی، یبوست و نفخ می‌توانند منشأ سردردهای مکرر باشند. این نوع سردردها ممکن است به دلیل آلرژی و حساسیت غذایی نیز ایجاد شوند. اگر به طور مکرر دچار این نوع سردردها می‌شوید بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

10-سردرد ناشی از آرتریت گیجگاهی

آرتریت گیجگاهی درحقیقت، التهاب غشای پوشاننده شریان‌هاست که اغلب، شریان‌های سر و به خصوص ناحیه  گیجگاهی را درگیر می‌کند. ابتلا به آرتریت گیجگاهی معمولاً باعث بروز علایمی مثل سردرد، حساسیت پوست سر، درد فک و مشکلات بینایی در فرد خواهد شد. این بیماری، یک مشکل جدی است و درصورت درمان نشدن ممکن است به نابینایی فرد منجر شود.

بیشتر بدانید : انواع سردرد و درمان آن

بیشتر بدانید : درمان سردرد به طور طبیعی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com