چای و قهوه برای سنگ‌ کلیه کلسیمی
افراد دچار سنگ‌های کلیه کلسیمی باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و فرآوری شده مانند کنسروها، خیارشور و فست فودها پرهیز کنند. اما دستورالعمل مصرف چای و قهوه برای کسانی که سنگ‌ کلیه کلسیمی دارند، چگونه است؟

دستور غذایی کسانی که سنگ کلیه کلسیمی دارند

به گفته سیده زهرا حسینی کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، بسیاری از افراد مبتلا به سنگ‌های کلسیمی، خود را از دریافت منابع حاوی کلسیم بخصوص لبنیات، محروم می‌کنند با این تصور که کلسیم این مواد غذایی، باعث تشدید مشکلشان می‌شود، در صورتی که این کار اصلا صحیح نیست.

این بیماران، باید زیر نظر کارشناس تغذیه، متناسب با نوع سنگ کلیه، از منابع حاوی کلسیم استفاده کنند و حتی در برخی موارد ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های کلسیمی نیز باشد، چرا که محدودیت شدید کلسیم سبب افزایش جذب اگزالات می‌شود و احتمال تشکیل سنگ‌های اگزالاتی را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، افراد دچار سنگ‌های کلسیمی باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و فرآوری شده مانند کنسروها، خیارشور و فست فودها پرهیز کنند، چرا که افزایش دریافت سدیم با افزایش دفع کلسیم همراه است و این امر سبب افزایش تولید سنگ‌های کلسیمی در افراد مستعد می‌شود.


حسینی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به سنگ به خصوص از نوع اگزالاتی، باید از مصرف منابع غذایی غنی از اگزالات اجتناب کنند گفت: نان، بیسکویت سبوسدار، بادام، بادام زمینی، کنجد، فندق، سویای بوداده، چغندر، ریواس، بامیه، قارچ، اسفناج، انجیر، کیوی، توت فرنگی، کاکائو، شیر و بستنی کاکائویی و نوشابه سیاه از جمله منابعی هستند که باید مصرف آن محدود شود. این بیماران باید از مصرف زیاد منابع حاوی ویتامینC پرهیز کنند، چون این ویتامین به اسید اگزالیک تبدیل می‌شود و احتمال تولید سنگ‌های اگزالاتی را افزایش می‌دهد.

اگر چه مصرف چای و قهوه به دلیل افزایش میزان دفع ادراری می‌تواند مفید باشد، اما باید توجه داشت که این نوشیدنی‌ها دارای اگزالات بوده و کافئین موجود در آنها نیز می‌تواند دفع کلسیم را افزایش دهد. از این رو، بهتر است میزان مصرف، ۲ فنجان چای کم رنگ همراه با شیر باشد.


بیشتر بدانید : هر آنچه باید در مورد سنگ کلیه بدانید

بیشتر بدانید : برای دفع سنگ کلیه چه کنیم؟

بیشتر بدانید : زمان مناسب برای نوشیدن چای

بیشتر بدانید : بهترین خواص قهوه را بدانید و قهوه بخورید




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir