درمان سوختگی در خانه
 سوختگی های خفیف به سرعت و در خانه درمان می شوند، اما گاهی ممکن است آزار دهنده باشند. در ادامه به چند روش ساده و سریع برای درمان سوختگی اشاره می شود

چگونه سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

همه ما احتمالا یک سوختگی خفیف را در طول زندگی خود تجربه کرده ایم. این شرایط می تواند به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، ریختن یک مایع داغ روی پوست یا تماس با برق شکل گرفته باشد. این سوختگی های خفیف به نام سوختگی درجه اول شناخته می شوند و موضوع چندان نگران کننده ای نیستند زیرا تنها لایه نخست پوست را تحت تاثیر قرار می دهند.

 سوختگی های درجه اول موجب قرمزی پوست شده و ممکن است با تورم دردناک در محل سوختگی مواجه شوید. طی یک یا دو روز، پوست اندازی آغاز خواهد شد و به طور معمول طی چند روز بهبودی کامل حاصل می شود. برخی درمان های خانگی می توانند به تسریع روند بهبودی کمک کنند.


درمان سوختگی با آب سرد
درمان سوختگی با آب سرد

چه سوختگی به واسطه قرار گرفتن در معرض نور خورشید شکل گرفته باشد یا یک مایع داغ، ریختن آب سرد روی محل سوختگی نخستین کاریست که می توانید برای بهبود آن انجام دهید. آب باید برای چند دقیقه روی محل سوختگی جاری باشد تا زمانی که احساس راحتی بیشتر در شما شکل بگیرد. زمانی که آب سرد روی محل سوختگی جاری می شود به نوعی می تواند از شما محافظت کند زیرا از گسترش سوختگی پیشگیری می کند. این کار در تسکین درد و قرمزی نیز نقش دارد. همچنین، شما می توانید از یک کمپرس سرد روی ناحیه سوختگی استفاده کنید. این کار نیز به تسکین درد و کاهش تورم کمک می کند.


پرهیز از یخ برای درمان سوختگی

استفاده مستقیم از یخ روی محل سوختگی اشتباهی رایج است که افراد بسیاری مرتکب آن می شوند. این کار به دو دلیل اشتباه است. نخست، زمانی که یخ را روی پوست قرار می دهید، موضع را بسیار سرد می سازد که این شرایط می تواند آسیب بیشتری به بافت، به ویژه بافت محل سوختگی که در حال حاضر خود آسیب پذیر است، وارد کند. همچنین، استفاده از یخ می تواند روند بهبودی را کند سازد. دلیل دوم، اگر مشخص شود سوختگی از نوع درجه دوم یا سوم بوده است، قرار دادن یخ روی آن می تواند عوارضی را در پی داشته باشد زیرا یخ در تماس مستقیم با قسمت های عمیق‌تر پوست قرار می گیرد.


آلوئه ورا برای سوختگی
 آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای ترکیبات مفید مختلف بوده و گزینه ای محبوب برای درمان سوختگی های خفیف محسوب می شود. آلوئه ورا به بهبودی سریع‌تر بافت آسیب دیده در محل سوختگی کمک می کند. شما می توانید یک تکه کوچک برگ آلوئه ورا را برش زده و ژلی که از آن خارج می شود را به صورت مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. همچنین، امکان خرید ژل آلوئه ورا آماده نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید : فواید آلوئه ورا برای پوست

سیب زمینی خام

پس از آن که محل سوختگی را برای چند دقیقه زیر جریان آب سرد گرفتید، اقدامات دیگری را نیز می توانید برای کمک به تسکین درد و تورم مد نظر قرار دهید. در همین راستا، می توانید از یک برش سیب زمینی خام روی محل سوختگی خفیف استفاده کنید. سیب زمینی خام را به آرامی روی محل سوختگی بمالید تا عصاره آن خارج شود. در صورت نیاز برش سیب زمینی را جایگزین کنید.


عسل
عسل

عسل از خواص آنتی بیوتیک قوی و pH طبیعی متعادل برخوردار است، از این رو، شرایط را برای فعالیت باکتری ها دشوار ساخته و از عفونی شدن محل سوختگی توسط آنها پیشگیری کند. عسل دارای خواص ضد التهاب نیز است که به کاهش التهاب ناشی از سوختگی و بهبودی آن بدون ایجاد جای زخم کمک می کند. شما می توانید مقداری عسل طبیعی را روی یک گاز پانسمان ریخته و آن را روی ناحیه سوختگی قرار دهید. این پانسمان را چهار بار در روز جایگزین کنید.


خمیردندان

خمیردندان یکی از درمان های خانگی رایج برای سوختگی های خفیف است که به تسکین درد و قرمزی کمک می کند. خمیردندان نعنایی می تواند احساس تسکین سریع را موجب شود. در صورت وجود زخم باز در محل سوختگی نباید از خمیردندان استفاده کنید. همچنین، اگر با سوختگی درجه دوم مواجه هستید از خمیردندان استفاده نکنید زیرا محصولی استریل نبوده و می تواند موجب خشکی تاول شود که روند بهبودی را دشوارتر می سازد.


چای کیسه ای

قرار دادن چای کیسه ای روی محل سوختگی می تواند به تسکین درد کمک کند زیرا چای سیاه حاوی اسید تانیک است که می تواند به کاهش دمای محل سوختگی کمک کند. یک چای کیسه ای مرطوب را روی محل سوختگی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که چای کیسه ای سرد است تا به افزایش دمای محل سوختگی منجر نشود. اگر دوست ندارید چای کیسه ای را به صورت مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید می توانید آن را در آب گرم قرار داده و پس از خنک شدن، پارچه ای را در چای خیس سرد کرده و آن را روی محل سوختگی قرار دهید.


ویتامین های E و C

ویتامین های E و C آنتی اکسیدان هایی مهم هستند که به تسریع بهبودی زخم کمک می کنند. آنها رادیکال های آزاد که می توانند در بافت آسیب دیده محل سوختگی وجود داشته باشند را از بین می برند. ویتامین C روند بهبودی رخم را تسریع می کند زیرا ترکیبی ضروری برای ساخت کلاژن جدید در بدن است. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به مرکبات، فلفل قرمز، کیل، و بروکلی اشاره کرد. ویتامین E نیز در محصولاتی مانند بادام، اسفناج، سیب زمینی شیرین و آووکادو یافت می شود.

بیشتر بدانید : خواص ویتامین E برای پوست و مو + فواید مصرف ویتامین E

بیشتر بدانید : هر آنچه باید در مورد ویتامین C بدانید


وانیل و سرکه

عصاره وانیل می تواند برای تسکین درد سوختگی های خفیف استفاده شود. زمانی که وانیل را روی ناحیه سوختگی استفاده می کنید، الکل موجود در آن تبخیر شده و احساس درد را کاهش می دهد. درمان خانگی دیگر استفاده از سرکه است. سرکه می تواند درد را کاهش دهد زیرا حاوی اسید استیک است که یکی از ترکیبات موجود در آسپرین محسوب می شود. همچنین، سرکه دارای خواص ضدعفونی کنندگی است، در نتیجه، از پوست در برابر عفونت محافظت می کند.

 بیشتر بدانید : خواص سرکه


پرهیز از روغن ها

در صورت مواجهه با سوختگی از هیچ گونه روغن یا کره روی محل سوختگی استفاده نکنید. روغن و کره تنها گرما را به دام انداخته و کاهش دمای محل سوختگی را دشوارتر می سازند. این شرایط به گسترش آسیب به محیط اطراف سوختگی منجر خواهد شد. همچنین، از سفیده تخم مرغ روی محل سوختگی استفاده نکنید زیرا می تواند حاوی باکتری های مضر بوده و موجب عفونت در محل سوختگی شود.


بیشتر بدانید : برای سوختگی چی خوبه؟ بهترین خوراکی ها برای درمان سوختگی

بیشتر بدانید : درمان سوختگی با جوش شیرین

بیشتر بدانید : بهترین درمان برای سوختگی


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.com